Mot taket ovanför innerdelen sitter insuget till innerdelen och kanske temperaturen är runt 22 grader där?
 
M maarten70 skrev:
Jo. Fast om det är en llvp så kan man försöka plocka luften nära dess utblås och erhålla väsentligt högre temperatur, ca 40-50 grader eller lite lägre om man inte vill/kan fånga utblåset i direkt anslutning till LLVP.
Men jag läste inte första inlägget noga så jag vet inte hur uppvärmningen ser ut.
Vi är överens om principen. Men inte detaljerna. I vilken luftvärmepump och under vilka förutsättningar har du mätt upp 40ºC i utblåset? Hur tänkte du ansluta ventilationsröret till utblåset så att ingen rumsluft som inte passerat luftvärmepumpen kommer med? Tror du att temperaturen i utblåset blir oförändrad om du ökar flödet med 280 m3/h?

För att få någon referens stoppade jag in en termometer i utblåset på min luftvärmepump. Den visar 24ºC. Det är säkert inte stabilt. Men det är långt från 40ºC.

Det är som sagt fullt möjligt att flytta värme med luft. Men man skall inte ha orimliga förhoppningar på hur effektivt det är.
 
A Avemo skrev:
Vi är överens om principen. Men inte detaljerna. I vilken luftvärmepump och under vilka förutsättningar har du mätt upp 40ºC i utblåset? Hur tänkte du ansluta ventilationsröret till utblåset så att ingen rumsluft som inte passerat luftvärmepumpen kommer med? Tror du att temperaturen i utblåset blir oförändrad om du ökar flödet med 280 m3/h?

För att få någon referens stoppade jag in en termometer i utblåset på min luftvärmepump. Den visar 24ºC. Det är säkert inte stabilt. Men det är långt från 40ºC.

Det är som sagt fullt möjligt att flytta värme med luft. Men man skall inte ha orimliga förhoppningar på hur effektivt det är.
Jag gjorde detsamma. 54 grader i utblåset på en gammal Sanyo. 35 grader ca 1 dm snett nedanför utblåset.
45 grader 7 cm snett nedanför en ett år gammal Toshiba i eco mode, samt 35 grader @ 20 cm.
Det estetiska kanske inte är prioriterat i en friggebod. Om möjligt drar man ventilationsrör fram till ena sidan av utblås. Givetvis kommer det inte vara +40 grader in i röret men säg kanske 30 grader, beroende på olika faktorer såsom närhet, inställningar etc.

Edit. Om har en 3d skrivare eller ännu hellre kan bocka plåt, kan man fixa en adapter som nog inte bör ansluta kloss an utan med säg 5-10 cm distans och med fångstyta större än utblåset. Men det här behöver man prova ut så att det inte ställer till med obalanser eller överhettning.
 
Redigerat:
M maarten70 skrev:
Jag gjorde detsamma. 54 grader i utblåset på en gammal Sanyo. 35 grader ca 1 dm snett nedanför utblåset.
45 grader 7 cm snett nedanför en ett år gammal Toshiba i eco mode, samt 35 grader @ 20 cm.
Det estetiska kanske inte är prioriterat i en friggebod. Om möjligt drar man ventilationsrör fram till ena sidan av utblås. Givetvis kommer det inte vara +40 grader in i röret men säg kanske 30 grader, beroende på olika faktorer såsom närhet, inställningar etc.
Vi har båda bara gjort ett par snabba mätningar. Och dessa skall man inte dra för stora slutsatser av. Strax efter att jag skrev var temperaturen uppe i 33ºC i mitt utblås så det är inte konstant. Men oavsett om man tittar på din eller min uppmätta temperatur så kan man även titta på förutsättningarna.

1. Värmer din luftvärmepump upp en friggebod eller något större? Mindre hus betyder lägre effekt och då lär temperaturen framför sjunka.

2. Har du en fläkt framför utblåset som skapar drag? Ju större luftflöde desto jämnare temperatur i rummet. Och alltså lägre temperatur framför utblåset.
 
A Avemo skrev:
Vi har båda bara gjort ett par snabba mätningar. Och dessa skall man inte dra för stora slutsatser av. Strax efter att jag skrev var temperaturen uppe i 33ºC i mitt utblås så det är inte konstant. Men oavsett om man tittar på din eller min uppmätta temperatur så kan man även titta på förutsättningarna.

1. Värmer din luftvärmepump upp en friggebod eller något större? Mindre hus betyder lägre effekt och då lär temperaturen framför sjunka.

2. Har du en fläkt framför utblåset som skapar drag? Ju större luftflöde desto jämnare temperatur i rummet. Och alltså lägre temperatur framför utblåset.
Enig. Det finns såklart osäkerheter här men också möjligheter.

1: Gammalt hus med två LLVP i olika rum.
2: Nej. Men funderar på en sådan lösning i ett annat hus som just nu bara har FLVP (där LLVP är ett bra komplement).
 
A Avemo skrev:
Första frågan är hur mycket kallare du tänkt ha i baracken än i friggeboden. Om du ordnar et cirkulerande luftflöde och lämnar elementet på så att det blir samma temperatur i båda husen blir det absolut ingen effekt. Ju större temperaturdifferens du tillåter desto högre blir effekten. Låt oss titta på ett exempel.

Den här fläkten från Biltema ger ett flöde på 280 m³/h
[länk]
Luft har en densitet på ungefär 1,2 kg/m³ och en specifik värmekapacitet på ungefär 1 kJ/(kg*K).

Från detta kan man räkna ut att varje grad i temperaturskillnad ger drygt 90W överförd värme med den fläkten. Jämför det med effekten på elementet och luftvärmepumpen. Det är möjligt att flytta värme med luft. Men det kräver stora flöden och/eller stora temperaturdifferenser.
Bra fläkt som alltid ger 280 m³/h oavsett tryckfall i kanalen tydligen eftersom manualen inte nämner något om det :)
Om den nu lyckas med det så bör man vara medveten om att ifall man tänker blåsa 78 l/s genom en 125-kanal så bör man inte vara känslig för ljud. Rimligtvis behöver man två fläktar också om man inte satsar på övertryck i baracken.

Så:
  • Två fläktar
  • Ev. eldragning till fläktarna
  • Tre meter kanal (plus ev. kanaldragning inomhus)
  • Tre meter isolering med lämplig ytbeklädnad för utomhusbruk
  • Fyra ljuddämpare om man vill försöka dämpa det värsta fläktljudet åt båda håll
  • Fyra don om man inte bara vill ha hål i väggen
  • Övergångar till grövre kanal om man vill ha don i rimligare dimension
  • Fyra väggenomföringar
Det hamnar nog i närheten av vad en billig VP kostar. Och fungerar som sagt bara om man nöjer sig med att ha så pass mycket kallare i baracken än i boden att värmetransporten räcker till.Och att luften i boden alltid är så pass torr att man inte riskerar kondensproblem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Någon som har någon idé angående att flytta varmluft mellan en friggebod och en Barack.
Det är nämligen en friggebod med en luft luft pump. Och en Barack bredvid med direktverkande el.
Har någon idé om att dra en ventilationstrumma mellan byggnaderna med en fläkt. Och dra en till trumma längre bort utan fläkt för att få någon slags cirkulation i det hela.
Nu kommer det mest till om någon har någon bra idé när det kommer till isolering av ventilationen och att i samband med detta få det säkrar mot väder och vind. Ca 150cm mellan byggnaderna.[bild]
Köp tofflor och scooteroverall och använd dem när du är i baracken. Det är en bättre lösning.
 
Det är ju tämligen enkelt. Två spirorör eller dylikt på minst 150mm. En, helst två kanalfläktar. Samt någon form av isolering till rören.
Ett rör nära taket från friggeboden till baracken. Ett rör nära golvet från baracken till friggeboden. Helst en bit ifrån varandra i sidled. Fläktarna kopplas givetvis på rören. Om enbart en fläkt används, så sätts den på röret i taket.
 
Det fungera att göra så , men nat.vis måste bägge rören vara isolerade. Men det behövs bara en fläkt som trycker in luften från vp rummet till andra , för det blir då ett övertryck i det rummet och ett undertryck i vp rummet och därmed cirkulerar luften.
Har själv gjort så och det fungerar utmärkt ! Man känner hur återgående varmluft strömmar i returhålet !
 
Om du gör detta så skall du ha likadant i båda riktningarna, dvs. två fläktar och lika kanaler. Viktigt att det inte blir tryckskillnader, för då suger ena byggnaden in en del kalluft och den andra trycker ut en del varmluft. Det finns alltid läckor som medger detta.

Lösningen blir aldrig ett alternativ till direktelen, men den kan bidra till en viss besparing. Om det handlar om att hålla "mottagarbyggnaden" frostfri enbart så är det värt att räkna på i alla fall.

Tveksamt dock om det är bästa lösningen ur ett ekonomiskt perspektiv.

Beroende på förutsättningarna så kan den förbättra ventilationen/luftkvalitén genom att den utjämnar värme och fuktighet.
 
  • Gilla
pontuskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du får en begagnad värmepump för runt 1000 kr. Köp en sån och få den installerad i baracken.
 
kisumisu
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ca 20m2. Konkreta förslag av egen erfarenhet i liknande situation tas gärna emot. Likaså en utförlig förklaring till varför det ej är en rimlig åtgärd att försöka med. Vet mycket väl om att det här ämnet med värmeförflyttning diskuteras ivrigt på många håll. Så det vore intressant att få veta om någon lyckats med något liknande, eller om det är dödfött.

Men rena gissningar klarar jag mig utan!

En till pump är tyvärr inte ett alternativ i det här fallet. Även om det givetvis vore önskvärt! 👍
Jag vill nu inte vara så...

Men jag har ett hus med 2 våningar, kunde ha +30c i rummet där jag har eldstaden.
På övervåning kunde det vara+12c. Har hål runt skorstenen och ändå någorlunda öppen planlösning.

Idag har vi kvar eldstaden men myseldar kanske 5 gånger per år. Har +22 i samtliga rum med bergvärme.

Så just det här att flytta värme med luft jadu.

Den här diskussionen tog jag ofta upp med dom som tyckte luft luft värmepump är så bra.

Luftvärmepumpar är säkert bra men till mindre byggnader alternativt att man har en enhet per rum, åtminstone per våning eller byggnad. Detsamma gäller eldstäder (är nog en anledning varför riktigt gamla hus hade flera kakelugnar).
Vi hade i alla fall högre energiförbrukning förut i huset (då man var tvungen ha igång direktverkande element övervåning så att det åtminstone var +18 där).

Visst finns det säkert ventilation att köpa men tänk på inköpskostnaden och all energi som går bara åt att driva fläktar! Så ur värmesynpunkt skulle jag inte satsa på ventilation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Ska värme transporteras är det fördelaktigt att det sker så långt ner som möjligt med tanke på att värme stiger. I detta fall hade jag fixat en USA-inspirerad lösning där värmen leds in i och transporteras i en kulvert i marken (helst på över 1m djup) som man isolerar ordentligt med EPS/XPS. På så vis får man mer värme över som sprids ordentligt samt inga lösningar med påhäng/rör eller annat som sticker i ögonen och är utsatt för yttre påverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.