Claes Sörmland
Finns väl ingen påföljd om man eldar olagligen i trädgården vad jag vet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är definitivt inte tvärtom, jag bara ironiserar över att man inte tittar på helheten, men det är sjukt komplext att räkna på. Alla fakta finns dock.

Rörande detta med aerosoler/svavel/sot så finns det exempelvis några artiklar:
- [länk]
- [länk]

Man kan iofs inte bara titta på hur kraftigt ett vulkanutbrott är, men det ger en indikation. Laki på Island var inte jättekraftigt på VEI-skalan, men det hade jättekraftig påverkan på jorden eftersom Island ligger så "bra" placerat för att få upp rök/stoft högt upp i luftskikten och dessutom sprida det över hela jorden. Här är en lista på de kraftigare vulkanutbrotten från 1500 till 2000:
- [länk]

Notera särskilt Tambora 1815 som gav året utan sommar.

Sedan kan det vara värt att nämna vikingarnas sägner om Fimbulvintern som skall ha berott på flera vulkanutbrott på kort tid (man tror numera att det kan ha varit stora tre vulkanutbrott år 536, följda av vulkanutbrott 539-540 och 547 också. Medeltemperaturen sjönk med upp till 2,7 grader i Europa.
- [länk]

Tittar du på denna listan så är det rätt tydligt att det varit få stora vulkanutbrott på den norra hemisfären på senare år jämfört med tidigare.
- [länk]

Nu kommer dock detta med få utbrott i norr att reda ut sig då Island sedan några år tillbaka gått in i en ny period med massor av vulkanisk aktivitet. Än så länge har det inte varit några riktigt stora utbrott i den nya episoden som börjar i väster och sedan flyttar mot öster (med en periodicitet på runt 800 år eller så).
Haha, några fimbulvintrar så kommer ingen att minnas några CO2-debatter längre...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns väl ingen påföljd om man eldar olagligen i trädgården vad jag vet.
Jo, om det är utfärdat eldningsförbud vid torka sommartid.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det här med eldningsveckor, är det nåt ni har i städerna? Har aldrig hört talas om det.
Bara eldningsförbud vid torka.
De flesta kommuner med tät bebyggelse verkar ha det om man söker på nätet.
 
K karlmb skrev:
Det här med eldningsveckor, är det nåt ni har i städerna? Har aldrig hört talas om det.
Bara eldningsförbud vid torka.
Japp, lokala ordningsstadgar i många kommuner. Det skulle vara ohållbart om folk eldade i trädgården i tid och otid när husen står så tätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du tänder en eld för att grilla några Denniskorvar så går det bra
Dennis-korv finns inte.
Grabben på bilden heter Per.
Produkten heter Hot Dogs.

Illustration av en pojke med texten "Pers Pastej" och Scan-logotypen på en produktförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: reklamfilm från Scan 1973.
 
  • Haha
Sommartorparn
  • Laddar…
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns väl ingen påföljd om man eldar olagligen i trädgården vad jag vet.
Varför ha regler om det inte finns någon påföljd? Att förlita sig på folks följer regler för att visa respekt kan man inte räkna med i dagens klimat.

I kommunen där vi bor så är påföljden böter så växter om man inte rättar in sig.
 
I Ironside skrev:
I kommunen där vi bor så är påföljden böter så växter om man inte rättar in sig.
Källa, har du kanske rentav en länk?
 
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Varför ha regler om det inte finns någon påföljd? Att förlita sig på folks följer regler för att visa respekt kan man inte räkna med i dagens klimat.

I kommunen där vi bor så är påföljden böter så växter om man inte rättar in sig.
Hela vårt samhälle bygger ju på att folk respekterar sin omgivning och lagar utan att allt är straffbelagt. Och även om det ibland formellt finns straff så är det väldigt många lagar som aldrig används för att utdöma straff. Det är i grunden upplägget i Sverige, ett högtillitssamhälle där man kommer överens och anpassar sig.
 
  • Gilla
paralun och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hela vårt samhälle bygger ju på att folk respekterar sin omgivning och lagar utan att allt är straffbelagt. Och även om det ibland formellt finns straff så är det väldigt många lagar som aldrig används för att utdöma straff. Det är i grunden upplägget i Sverige, ett högtillitssamhälle där man kommer överens och anpassar sig.
Fast ju mer skitlagar som inte har nån förankring i folks "rättsmedvetande" ju mer urholkas respekten för övriga lagar och man börjar skita i dem med.
Det är därför man ska vara extremt restriktiv med skitlagar/förordningar etc som detta med att inte elda lite i sin trädgård nån gång per år.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ju inte läst någon lagtext utan går på gammal hävd, säkert den mest miljö/klimatvänligaste metoden.😎
Det är en stor orsak till att invasiva växter sprids. Tyvärr är det väldigt få som inser det problemet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en stor orsak till att invasiva växter sprids. Tyvärr är det väldigt få som inser det problemet.
Inte en invasiv växt sprids av mig, så ser inga problem😎 Däremot så växer det lupin på vägrenen bitvis kring grusvägen, men inte tusan vågar man göra något då det är Trafikverkets väg och vägområde, samt annans mark.😂
Och nej det är ingen "stor" orsak utan symtom, orsaken är att de överhuvud taget odlas i trädgårdar.😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Källa, har du kanske rentav en länk?
Grävde i det för nära ett år sen, vet att jag läste det där på något betrott ställe men kommer tyvärr inte ihåg var. Kan hända att jag helt enkelt pratade med kommunen.

Om du inte hittar något, ring din kommun och fråga, då får du exakt svar på vad som gäller där du bor. Risken är dock stor att man är i full färd med att försöka tolka EUs nya regler.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hela vårt samhälle bygger ju på att folk respekterar sin omgivning och lagar utan att allt är straffbelagt. Och även om det ibland formellt finns straff så är det väldigt många lagar som aldrig används för att utdöma straff. Det är i grunden upplägget i Sverige, ett högtillitssamhälle där man kommer överens och anpassar sig.
Det låter verkligen underbart, och historiskt sett har det ofta fungerat över förväntan. Men i dagens samhällsklimat är regler utan påföljder ineffektiva. Ibland beror det på bristande medvetenhet, ibland på en likgiltig attityd, och i vissa fall tror folk att de har alla rättigheter i världen.

Tyvärr har jag alltid varit en av dem som strikt följt reglerna, vilket med tiden har gjort det uppenbart hur många som ignorerar dem och utnyttjar systemet utan att drabbas av några konsekvenser. Även om jag fortfarande strävar efter att följa lagen, är jag inte längre lika noggrann med att följa alla regelsystem. Jag förstår att regler utan lagstöd kan ha en funktion i att styra beteenden, men i dagens klimat blir de verkningslösa. De som faktiskt väljer att följa reglerna kämpar ofta motströms.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hela vårt samhälle bygger ju på att folk respekterar sin omgivning och lagar utan att allt är straffbelagt. Och även om det ibland formellt finns straff så är det väldigt många lagar som aldrig används för att utdöma straff. Det är i grunden upplägget i Sverige, ett högtillitssamhälle där man kommer överens och anpassar sig.
Jo mycket sant men det måste ju finnas någon form av logik i allting, i det här fallet en mätbar miljönytta.

Får intrycket att någon på Naturvårdsverket har svårt med att hitta nya förbättringar och att eldningsförbud är enkelt att få till så har man iaf hittat på någonting.

Ett miljöledningssystem fungerar ju så här och nu var man vid den "ständiga förbättringen".
 
  • Schematisk bild av PDCA-cykeln för miljöledningssystem med stegen Plan-Do-Check-Act och områden som organisation, policy och förbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lupiner sprids dels av tappade frön vid trasport av trädgårdsavfall. Dels gissar jag att frön från lupiner vid vägen rullar med i vinddraget. Men det finns andra invasiva växter som man ofta hittar på ställen där det sannolikt dumpats trädgårdsavfall. Några exempel:
Snöbär
Spirea
Parkslide
Vintergröna
Kornell
Vresros
Syren

Det finns säkerligen fler växter som ofta sprids så. Men det här är de jag lagt märke till.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.