Någon som har någon idé angående att flytta varmluft mellan en friggebod och en Barack.
Det är nämligen en friggebod med en luft luft pump. Och en Barack bredvid med direktverkande el.
Har någon idé om att dra en ventilationstrumma mellan byggnaderna med en fläkt. Och dra en till trumma längre bort utan fläkt för att få någon slags cirkulation i det hela.
Nu kommer det mest till om någon har någon bra idé när det kommer till isolering av ventilationen och att i samband med detta få det säkrar mot väder och vind. Ca 150cm mellan byggnaderna. Mellanrum mellan röd friggebod till vänster och Barack till höger, med plats för ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Hur stor är baracken? Jag gissar att dina idéer är mer eller mindre verkningslösa. Skaffa en till luftvärmpump.
 
  • Gilla
kingen101 och 13 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stor är baracken? Jag gissar att dina idéer är mer eller mindre verkningslösa. Skaffa en till luftvärmpump.
Ca 20m2. Konkreta förslag av egen erfarenhet i liknande situation tas gärna emot. Likaså en utförlig förklaring till varför det ej är en rimlig åtgärd att försöka med. Vet mycket väl om att det här ämnet med värmeförflyttning diskuteras ivrigt på många håll. Så det vore intressant att få veta om någon lyckats med något liknande, eller om det är dödfött.

Men rena gissningar klarar jag mig utan!

En till pump är tyvärr inte ett alternativ i det här fallet. Även om det givetvis vore önskvärt! 👍
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vanlig luft är en ganska dålig värmebärare. Krävs ett enormt luftflöde för att kunna värma ett annat rum med 21-gradig luft från ett rum med t.ex. kamin. Bättre att bygga ihop de båda byggnaderna med en välisolerad gång så det blir en stor dörrpost som luften kan sprida sig igenom. Då kanske man får upp temperaturen i baracken. Men om baracken är sämre isolerad än friggeboden så anar jag fortsatta problem. Då skulle luftvärmepumpen suttit i baracken och inte i friggan.
 
  • Gilla
hlph och 8 till
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ca 20m2. Konkreta förslag av egen erfarenhet i liknande situation tas gärna emot. Likaså en utförlig förklaring till varför det ej är en rimlig åtgärd att försöka med. Vet mycket väl om att det här ämnet med värmeförflyttning diskuteras ivrigt på många håll. Så det vore intressant att få veta om någon lyckats med något liknande, eller om det är dödfött.

Men rena gissningar klarar jag mig utan!

En till pump är tyvärr inte ett alternativ i det här fallet. Även om det givetvis vore önskvärt! 👍
Inga vilda gissningar direkt, det är därför du inte hittat fakta om liknade lyckade lösningar;)
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vanlig luft är en ganska dålig värmebärare. Krävs ett enormt luftflöde för att kunna värma ett annat rum med 21-gradig luft från ett rum med t.ex. kamin. Bättre att bygga ihop de båda byggnaderna med en välisolerad gång så det blir en stor dörrpost som luften kan sprida sig igenom. Då kanske man får upp temperaturen i baracken. Men om baracken är sämre isolerad än friggeboden så anar jag fortsatta problem. Då skulle luftvärmepumpen suttit i baracken och inte i friggan.
Förstår fullt ut hur du resonerar. En ”gångsluss” är ett alternativ som jag haft som grundtanke. Nu är det dock så här att det är en ideell organisation med begränsade resurser tyvärr, alla ören räknas. Så min fundering är nog mer kring hur effektivt det skulle vara att göra en lösning med spiro och kanalfläkt. Det är mer tänkt som ett extra stöd av värme. Och inte en fullständig uppvärmning av denna lösning. Men att bygga en riktig sluss finns fortfarande med i tankarna! 😃👍 men vore intressant att veta om någon privat något liknande och kan dela med sig om det ens är värt besväret..?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
G
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Förstår fullt ut hur du resonerar. En ”gångsluss” är ett alternativ som jag haft som grundtanke. Nu är det dock så här att det är en ideell organisation med begränsade resurser tyvärr, alla ören räknas. Så min fundering är nog mer kring hur effektivt det skulle vara att göra en lösning med spiro och kanalfläkt. Det är mer tänkt som ett extra stöd av värme. Och inte en fullständig uppvärmning av denna lösning. Men att bygga en riktig sluss finns fortfarande med i tankarna! 😃👍 men vore intressant att veta om någon privat något liknande och kan dela med sig om det ens är värt besväret..?
Det finns flera aspekter att beakta. Till att börja med är planlösningen i båda byggnadera viktiga.

Sedan är ju frågan vilken fläkt du avser använda och dess effekt. Fläktens behov av energi kontra energin du kan förflytta mellan byggnaderna är en del av beräkningen.

Har du andra frånluftsflöden som motverkar värmeförflyttningen. Riskerar du fuktproblem om dessa störs i tex befintligt badrum.

Förflyttar du varm luft till en kall byggnad riskerar du kondens och fuktproblem.

Så du behöver göra din hemläxa och komma med ett tydligare förslag på lösning om du vill ha ett tydligare svar.

Men baserat på ursprungsfrågan är mitt svar också... Nej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
surris
Det är meningslöst. Alla som skriver gissar inte utan det är fakta, det finns ingen ekonomi i den lösningen.

Om det är verkningsgraden på luft/luftvärmepumpen du är ute efter så sätt in en i baracken? Kostnaderna för ditt projekt och en luft/luftvärmepump är nog rätt lika. Isolera kanaler för utomhusbruk är inte det billigaste.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
2 VÄL isolerade ventilationskanaler i dim 150mm, 2 kanalfläktar med styrning, tätning av fönster & dörrar, nya justerbara till/frånluftsdon.

Troligtvis klart dyrare än 1 ny llvp för runt 20-25" ink installation.
 
  • Gilla
Mahatma och 2 till
  • Laddar…
Kostnadsmässigt när man vill göra en lösning som det inte finns väl beprövad teknik för är ett risktagande att beakta om varje öre räknas. Skulle man misslyckas så är är risken stor att det blir bortkastade pengar.
 
  • Gilla
Mahatma och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är nog bara att inse stt kostnaden för ingreppet oavsett val av konstruktion kommer överstiga priset av en till pump! Men jag får tacka er för input i ämnet! 🙏
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
G
En fråga som också kan vara intressant.

Får man sammanbygga byggnaderna på detta vis eller behövs ett bygglov?

Jag har ingen aning men är ju intressant att ta reda på speciellt om det inte ens är din egen byggnad.
 
G Grannens Häck skrev:
En fråga som också kan vara intressant.

Får man sammanbygga byggnaderna på detta vis eller behövs ett bygglov?

Jag har ingen aning men är ju intressant att ta reda på speciellt om det inte ens är din egen byggnad.
Det är en åtgärd som kräver bygglov. Dock något kunden i detta fall får ta ställning till själv huruvida dom vill göra. Men det är också en kostnad som tillkommer om allt ska göras efter ordning.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Förmodligen hjälper inte detta TS men jag har värmeförflyttning inne i huset, från rum med pelletskamin, med separat motor för förflyttning till andra ändan av huset (arbetsrum/kontor/hall). Ett "måste" enligt pelletsinstallatören. Pelletskaminen är husets primära värmekälla. Finns FTX. Gjordes då huset byggdes.

Denna eleganta, inbyggda lösning i taket ger överhuvud taget ingen effekt. Absolut over-kill. För förflyttning hade det krävts betydligt starkare lösning, förmodligen också störande ventilationsljud.

Iom att detta gäller Skåne fungerar värmen bra i alla fall och jag kör fläkten några ggr/år bara för att motionera motorn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G
yonna yonna skrev:
Förmodligen hjälper inte detta TS men jag har värmeförflyttning inne i huset, från rum med pelletskamin, med separat motor för förflyttning till andra ändan av huset (arbetsrum/kontor/hall). Ett "måste" enligt pelletsinstallatören. Pelletskaminen är husets primära värmekälla. Finns FTX. Gjordes då huset byggdes.

Denna eleganta, inbyggda lösning i taket ger överhuvud taget ingen effekt. Absolut over-kill. För förflyttning hade det krävts betydligt starkare lösning, förmodligen också störande ventilationsljud.

Iom att detta gäller Skåne fungerar värmen bra i alla fall och jag kör fläkten några ggr/år bara för att motionera motorn.
Inte bara störande fläktljud utan även en energi-ineffektivisering 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.