Hej!

Har en snickare som lägger om våra skivor under hängrännorna i samband med takbyte.
Kom upp på taket idag och tittar på en hussida som de också byggt om häromdagen som såg snygg ut då och tycker nu att det ser lite skumt/halvbra gjort ut med min lekmannakunskap.
Ska verkligen skivorna ligga såhär som ett lager på/över varann?
Ser både fult ut samt vet inte hur det är funktionsmässigt?

Bifogar även sista bild på en annan sida som de byggt om som inte fått skivor än under takrännor. Så tycker jag ju det egentligen ska se ut generellt sett..
 
  • Överlappande gröna skivor under en hängränna mot en husfasad, ifrågasatta av husägaren för utseende och funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takskivor under hängränna ovanpå varandra på husfasad, fråga om korrekt montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av tak med skivor som är överlappade oregelbundet under hängrännan vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel och hängrännor på hustak med överlappande skivor i dålig passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönmålade takskivor som överlappar varandra under svart takpapp vid hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överlappande skivor under hängränna på ombyggt hus med gröna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Var han full eller?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
K
Lär knappast vara klara?
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Är de samma firma som lagt om ditt tak?
De ser inte ut att vara någon svensk standard.
Ser ut som rent klabbjobb med panelen 🤥
 
  • Gilla
Kajsa11 och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hade varit bra med fler bilder från lite håll. Panelen ska inte monteras så!
Sen verkar dom ha använt gipsskruv till att dra fast gavelbeslagen eller vad det nu ser ut som. Det är inte heller rätt och dessutom ser der taffligt ut🤔. Är dom klar?
 
  • Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
Det där ser inte bra ut. Det får gärna vara lite mindre bucklig och och så ska nedre plåten ligga under den övre så att vatten inte tränger under. Skruvarna är inte heller ok. Om man måste skruva där använder man farmarskruv eller iaf något som tätar.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Tack så mycket för input, det uppskattas!

Då var det lite som jag själv tyckte att så här ska det verkligen inte se ut.

På frågan om det är klart så är all panel ej klar och detta var första sidan som de lagt panel under hängrännorna idag och förstår inte själv hur man kan tro att panelerna ska ligga såhär över varandra.

Takläggarna har varit riktigt duktiga men de är borta sen ett tag sedan och nu är det andra snickare där som fixar med panelen men ligger under samma byggare som jag använt för taket.

Har bett dem att åtgärda allt och att de får steppa upp, fattar inte själv hur han tänkte att det är OK att ha det såhär.

Återkommer med fler foton framöver!
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Har du frågat varför de har lagt två lager panel under hängrännorna. Jag tror inte att det beror på slarv eller alkohol. Det måste finnas en orsak till att de har gjort så. Sen kanske man ändå hade kunnat lösa problemet på ett snyggare sätt. I övrigt skulle man behöva en list för att skydda ändträet på panelen vid gaveln. Likaså så skulle man behöva fyllla i med lite färg vid plåten. I övrigt var väl iallafall inte arbetet med panelen någon katastrof, även om det inte heller var världsklass direkt.
 
  • Gilla
Inger Lindholm
  • Laddar…
V Vispen123 skrev:
Hej!

Tack så mycket för input, det uppskattas!

Då var det lite som jag själv tyckte att så här ska det verkligen inte se ut.

På frågan om det är klart så är all panel ej klar och detta var första sidan som de lagt panel under hängrännorna idag och förstår inte själv hur man kan tro att panelerna ska ligga såhär över varandra.

Takläggarna har varit riktigt duktiga men de är borta sen ett tag sedan och nu är det andra snickare där som fixar med panelen men ligger under samma byggare som jag använt för taket.

Har bett dem att åtgärda allt och att de får steppa upp, fattar inte själv hur han tänkte att det är OK att ha det såhär.

Återkommer med fler foton framöver!
du svarar dig själv där
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
V Vispen123 skrev:
Hej!

Har en snickare som lägger om våra skivor under hängrännorna i samband med takbyte.
Kom upp på taket idag och tittar på en hussida som de också byggt om häromdagen som såg snygg ut då och tycker nu att det ser lite skumt/halvbra gjort ut med min lekmannakunskap.
Ska verkligen skivorna ligga såhär som ett lager på/över varann?
Ser både fult ut samt vet inte hur det är funktionsmässigt?

Bifogar även sista bild på en annan sida som de byggt om som inte fått skivor än under takrännor. Så tycker jag ju det egentligen ska se ut generellt sett..
Ser på bild 5 att det saknas en takfotsbräda, hängrännan är monterad det behöver göras om. I övrigt så verkar det saknas fackkunskaper i det genomförda arbetet. Jag skulle aldrig kunna godkänna ett sådant arbete. Ta dit en kunnig hantverkare som kan göra en riktig bedömning. Det är mitt råd
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Ja som sagt där är massor av fel, med eller utan intag av sinnesförändrande substanser, men jag ska förklara varför jag misstänker antingen sådana eller möjligen akut anfall av sinnesförvirring.

* Plåten ligger omlott åt fel håll, som @J Vos skrev.
Dåligt monterad takplåt och väggpanel med röda pilar som pekar på felaktigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* Panelen ligger hipp som happ och huller om buller. Fult som stryk samt risk för fuktinträngning, särskilt vid pilarna.
Felaktigt monterad plåt och panel med synliga fel som markerats med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


* Om det är som @trojlee säger, att de använt gipsskruv, kommer dessa att rosta sönder. Innan de gör det får du dessutom många år med bruna ränder utefter väggarna i takt med att regn och rusk spolar med sig ytrosten från dem (fråga mig inte hur jag vet det 😬😬)

* Näst sista bilden hoppas jag visar en takfotsventilation? Där ska det dock sitta musnät. Annars vete17 vad det är för glipa.

* Vad har de klippt plåten med här, kökssax eller? Ser ut som när man hade pappslöjd på lågstadiet. Eller ritade sinuskurvor på gymnasiet.
Dåligt monterad väggpanel och takplåt med synliga brister och felaktig överlappning markerad med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* Vad är det här?? Tejp?? Exakt vilken funktion fyller den? Och vad finna bakom/under?
Felaktigt monterad takplåt med omlott åt fel håll markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* Vad är det här en gång till???? Hur svårt är det att få ihop två plåtbitar? Finns det fler skarvar som ser ut sådär?
Felaktigt överlappad plåt och dåligt utförd skarv markerad med röd cirkel vid en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att målarfärgen tydligen tagit slut för dem innan arbetet gjort det lämnar jag därhän, orkar knappt säga det.

Göromgörrätt.
 
  • Gilla
Hellwiz och 19 till
  • Laddar…
vad heter plåtslageriet som gjort det där
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad heter plåtslageriet som gjort det där
Det kan omöjligt vara ett plåtslageri med mästarbrev, troligare "fort &fusk AB"
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kan omöjligt vara ett plåtslageri med mästarbrev, troligare "fort &fusk AB"
det förstår jag med därför intressant att veta vad dom heter
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du bör nog omgående byta ut din s.k ”hantverkare” och välja någon som är snickare.
 
  • Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.