D daVinci skrev:
En extern brytare bryter elektrisk förbindelse mellan huvudsäkring och gruppsäkringar. Nödvändigt för ö-drift.
Är det alltså så som ö-drift formellt definieras? Gruppsäkringarna är frånkopplade? Det skulle isf förklara varför elektrikern vill installera extern frånkopplare när det blev tal om ö-drift. Det skulle också kunna förklara skillnaden mellan de olika backup-lösningarna. 💡

För det som sker när Sungrow växelriktaren körs i backup läge vid strömavbrott är inte att gruppsäkringarna kopplas bort från huvudsäkringen utan att backupgruppen kopplas bort från huvudsäkringen (och gruppsäkringarna). Verkar det som. Om jag läser bilden nedan rätt.


Elektrisk kretsschema som visar en växelriktare med DC- och AC-komponenter, säkerhetsanordningar och anslutning till nätet.
Om både bypass brytaren (1) och AC relay (2) bryter kontakten så är VR, batteriet, och backupgruppen frånkopplad från allt annat (förutom jord), men huvudsäkringen och de övriga grupperna har fortfarande kontakt.

Om detta stämmer så är frågan om denna driftmodus räknas som ö-drift i nätägarens mening. Min gissning är att så inte är fallet och att jag alltså inte behöver anmäla ö-drift.
 
T tophee skrev:
Det råder väl ingen tvekan om att din VR inte matar in el till nätet vid strömavbrott och att det därför alltså måste finnas någon separering. Och eftersom backup delen förmodligen även matas från nätet vid normaldrift, kan vi väl utgå ifrån att det inte är en permanent separering utan någon slags brytare (jag skriver frånkopplare för att förtydlga brytarens funktion). Men frågan är vad (om något) som skiljer denna inbyggda frånkopplare från en extern, dyr frånkopplingsbox.
Hej Tophee

En reservkraftomkopplare krävs vid reservkraftanläggningar för att säkerställa att inte reservkraften matar det ordinarie strömlösa elnätet ”bakvägen” samtidigt med ditt hus, och då innebär en fara för personal som arbetar med att åtgärda strömavbrottet

Här finns som exempel en bild på hur en reservkraftomkopplare för elverk placerat i en apparatlåda kan se ut.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...power-reservkraftsomkopplare-rio-32-3-fas-32a

Till höger under lådan ser man intaget för elverket. I lådan ovanför det intaget ser man sedan en säkring (dvärgbrytare).

Till vänster om dvärgbrytaren sitter den mekaniska reservkraftsomkopplaren som består av två mekaniskt hopkopplade strömställare, som manövreras med ett vred. Den mekaniska hopkopplingen förhindrar att båda strömställarna, samtidigt, kan vara i läge till.

Skulle ett fel uppstå på någon av de två hopkopplade strömställarna (t.ex. fastbrända kontakter) då kan inte växling mellan nät och reservkraft ske med vredet, det blir låst.

Anslutning till jordtaget sker i plinten längst upp (där en nyckel till lådans dörr ligger).

Ett lokalt jordtaget behövs för att säkerställa jortagsanslutning även om den ordinarie metningskabeln till elnätet t.ex. är avgrävd, och därmed anslutningen till det ordinarie jordtaget (som i regel finns vid närmaste distributionstransformator i elnätet) är bortkopplat.

I "Starkströmsföreskrifterna" från Elsäkerhetsverket och i dokumentet "Tekniska anvisningar för anslutning av reservkraftsaggregat i kundanläggningar", finns mer information, för den som har tillgång till dessa dokument.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
T tophee skrev:
Är det alltså så som ö-drift formellt definieras? Gruppsäkringarna är frånkopplade? Det skulle isf förklara varför elektrikern vill installera extern frånkopplare när det blev tal om ö-drift. Det skulle också kunna förklara skillnaden mellan de olika backup-lösningarna. 💡

För det som sker när Sungrow växelriktaren körs i backup läge vid strömavbrott är inte att gruppsäkringarna kopplas bort från huvudsäkringen utan att backupgruppen kopplas bort från huvudsäkringen (och gruppsäkringarna). Verkar det som. Om jag läser bilden nedan rätt.


[bild]
Om både bypass brytaren (1) och AC relay (2) bryter kontakten så är VR, batteriet, och backupgruppen frånkopplad från allt annat (förutom jord), men huvudsäkringen och de övriga grupperna har fortfarande kontakt.

Om detta stämmer så är frågan om denna driftmodus räknas som ö-drift i nätägarens mening. Min gissning är att så inte är fallet och att jag alltså inte behöver anmäla ö-drift.
Vi får se upp så inte förhastade slutsatser dras.
Med ö-drift menas att man spänningssätter en isolerad domän utan att låsa på en inkommande 50 Hz.

Så strikt formellt så kan ju det separata uttaget ses som ödrift.

Men i de här diskussionerna så antar jag att man menar att du kan spänningssätta dina befintliga grupper. Dvs växelriktaren spänningssätter dina 3 interna faser och ordnar 50 Hz. (Eller kanske bara en fas. Så kan man nog också ha det).

Vad som är viktigt här är att ingen effekt går ut externt. (Vid ett strömavbrott kommer människor att jobba med 230V nätet och då får ingen leverera ut effekt på det).
Därav att det måste finnas en brytare som elektriskt isolerar ditt inre spänningssatta nät.

Och då blir frågan om din växelriktare faktiskt utför denna elektriska isolering. Och om nätägaren godkänner den lösningen (ifall den finns). Annars är det en extern brytare som måste till.

Att VR tillhandahåller ett extra uttag som spänningssätts när extern spänning försvinner, och du kopplar över dina förbrukare på det, är ju en enkel och billig lösning. Men som kräver en manuell insats från dig när det händer. Och jag skulle inte tro att nätägaren kallar detta ödrift. Men det är ju bästa att kolla.
Detta är i paritet med att du startar ett eget elverk och kopplar in förbrukare.
 
A Arnodt skrev:
Sedan kan man undra varför de stora elproducenterna säljer el när elpriset är negativt? De har väl produktionskostnader och när de kommer på att de förlorar på att sälja när spotpriset är negativt, så kommer de sluta sälja då och elpriset stiger. Någon kanske skulle lära dem litet om ekonomi och kapitalismen. 1:a budordet är: du ska inte sälja till ett pris där du får ge köparen varan och dessutom ska ge köparen pengar.
Hej Arnodt

Alla kraftslagen deltar i elmarknaden med olika villkor.

Det kan delvis förklara att viss elproduktion fortsätter vid negativa elpriser trots att negativa elpriser är en tydlig signal till elmarknaden att elproduktionen överstiger elanvändningen.

Kort;

Kärnkraften vi idag har i Sverige är i princip inte reglerbar. Den är byggd för att startas och gå med full leverans tills det årliga stoppet för bränslepåfyllning och reparationer.

Vattenkraften som har vattenmagasin är reglerbar. När frekvensen sjunker i elsystemet vi ökad belastning då drar vattenkraften på effekten och om frekvensen stiger för att tillförseln på eleffekt är för stor i elsystemet för att det t.ex. är soligt och det blåser, eller elanvändningen minskar. då drar vattenkraften ned effekten till elsystemet. Men vattenkraften har vattendomar som bestämmer gränser för styrmöjligheterna, dessutom innebär vårfloden att det kommer mycket vatten.

Vindkraften genererar när det blåser och meningen är att den skall stängas av när elpriset närmar sig noll eller blir negativt. Men, bland annat, genom de PPA-avtal som många vindkraftsproducenter tecknat för att underlätta finansieringen av vindkraftverken så avstår man från att minska produktionen.

Solceller levererar när solen skiner och även där är meningen att produktionen skall styras av elpriset, d.v.s. solcellsproduktionen skall stängas av när elpriset närmar sig noll eller blir negativt. Där verkar den så kallade 60 öringen vara en problematik eftersom man fortsätter att producera även vid negativt elpris.

Det är allvarligt om vi inte kan styra elproduktionen så att vi drar ned elproduktionen när elpriset närmar sig noll eller blir negativt. Att Svenska kraftnät måste gå in med nedregleringsbud är en kraftig varningsklocka och innebär en kostnad för oss elanvändare som vi inte kan ”krypa undan” att betala.
 
M Martin Lundmark skrev:
Vindkraften genererar när det blåser och meningen är att den skall stängas av när elpriset närmar sig noll eller blir negativt. Men, bland annat, genom de PPA-avtal som många vindkraftsproducenter tecknat för att underlätta finansieringen av vindkraftverken så avstår man från att minska produktionen.
Dock skulle en vindkraftspark kunna ställa av sina vindkraftverk under en timme med negativa elpriser och köpa el till minuspris och leverera enligt avtal. Det är en bättre affär för dom.

Varför det inte görs i större utsträckning vet jag inte. Möjligen har dom inte byggt upp någon funktion för att göra detta. Det krävs manuella insatser. Kanske kostar dom mer i lönekostnad än vad man sparar.
 
D daVinci skrev:
Och då blir frågan om din växelriktare faktiskt utför denna elektriska isolering. Och om nätägaren godkänner den lösningen (ifall den finns). Annars är det en extern brytare som måste till.
Precis det är frågan.
D daVinci skrev:
Att VR tillhandahåller ett extra uttag som spänningssätts när extern spänning försvinner, och du kopplar över dina förbrukare på det, är ju en enkel och billig lösning. Men som kräver en manuell insats från dig när det händer.
Som jag förstått det krävs det ingen manuell insats utan VR (i kommunikation med smartmätaren) kopplar om automatiskt. Med Fronius tar det 10-15 sekunder. Med Sungrow < 20ms, men man behöver inte göra något manuellt.
D daVinci skrev:
Och jag skulle inte tro att nätägaren kallar detta ödrift. Men det är ju bästa att kolla.
Detta är i paritet med att du startar ett eget elverk och kopplar in förbrukare.
Jag misstänker också att det inte kallas för ödrift, men jag är inte säker varför. Ett eget elverk är ju inte på något sätt kopplat till elnätet och kan inte heller kopplas in utan vidare åtgärder.

Jag väntar på att elektrikern ringer och hoppas att han då tagit reda på vad som gäller.
 
T tophee skrev:
Har just beställt Solceller med Sungrow växelriktare (SH10RT) och BYD HVS batteri. När jag skulle skirva på föranmälansblanketten till nätbolaget var ö-drift inte kryssat i och så sa jag att jag ville ha ö-drift. Idag ringde säljaren och menade att möjlighet till ö-drift skulle kosta 30-40 000 extra eftersom det i så fall skulle behövas mycket extraarbete, frånkopplare, egen jord mm.

Jag utgick ifrån att någon form av nödströmsförsörjning var inbyggd i denna växelriktare, t.o.m. att den vid strömavbrott byter till batteri utan avbrott (10 ms, eller vad det var), typ UPS. Jag hade t.o.m en annan offert där det ingick utan några problem.

Detta fick mig alltså att läsa på mig lite, bl.a. den här tråden (men det finns även andra här i forumet). Denna broschyr från Fronius (konkurrensmodellen till min Sungrow) tyckte jag var särskilt upplysande: [länk] eftersom den förtydligar att det finns två olika nödströmlägen och att den ena är inbyggd och fungerar utan mycket extra installationer:

[bild]

En öppen fråga är dock om denna PV point måste vara ett vanligt eluttag eller om man kan koppla en hel strömkrets (eller en "grupp" är nog det korrekta uttrycket) till det gränssnittet. Det är nämligen så jag förstått att backup-läget i "min" Sungrow fungerar: att man skapar en grupp i elcentralen med apparater/uttag som ska få behålla strömen vid strömavbrott, och att den inte får överstiga x kW.

Mitt intryck är att Sungrow har samma funktioner, dvs det som Fronius kallar för PV point samt möjligheten till full backup mode, som dock i båda fall skulle medföra större extrakostnader enl ovan.

Mitt intryck är också att det som kallas för ö-drift i nätbolagets formulär är full-backup mode och att PV-drift möjligtvis inte behöver anmälas som ödrift.

Alla solcells-säljare (och t.o.m. alla elektriker) verkar dock inte känna till denna skillnad utan verkar utgå från full-backup med allt det medför.

Eller så är det bara önsketänkande och jag har uppfattat fel. Vad säger ni?
Hej Tophee

Hur hade du tänkt användningen av dina ”Solceller med Sungrow växelriktare (SH10RT) och BYD HVS batteri” jag antar att Circuit diagram i inlägg #46 som gäller för din utrustning

Vad i ditt hus kopplas till Grid i Circuit diagram i #46 ?

Vad i ditt hus kopplas till Backup i Circuit diagram i #46 ?

  1. Handlar det om reservkraftdrift (nödströmsförsörjning) av hela ditt hus vid strömavbrott?
  2. När du skriver ö-drift” är det då att hela ditt hus går på solceller/batterier även om det vanliga elnätet finns tillgängligt?
Vid 1. reservkraftdrift:
  • A- Skall övergången från elnätsdrift till reservkraftdrift vara automatisk
  • B- Skall återgången från reservkraftdrift till elnätsdrift vara automatisk
  • C- Vilka tidsuppehåll accepterar du vid fall A och B
Vid 2. ö-drift:
  • A- Skall övergången från elnätsdrift till ö-drift vara automatisk
  • B- Skall övergången från ö-drift till elnätsdrift vara automatisk
  • C- Vilka tidsuppehåll accepterar du vid fall A och B
 
M Martin Lundmark skrev:
jag antar att Circuit diagram i inlägg #46 som gäller för din utrustning
Circuit Diagram är taget ur växelriktarens produktblad: https://www.byggahus.se/forum/attac...789278/?hash=52ecd1a734bd5e9c923fb1ac3dc2e2dc

M Martin Lundmark skrev:
Vad i ditt hus kopplas till Grid i Circuit diagram i #46 ?

Vad i ditt hus kopplas till Backup i Circuit diagram i #46 ?
Som jag förstått det är det något som man diskuterar med elektrikern utifrån de förutsättningarna och möjligheterna som finns i mitt hus och i växelriktaren. Vissa förbrukare eller grupper i huset kan vara olämpliga för backup drift. Men om jag skulle svara på frågan utan att ha diskuterat det med elektrikern, så verkar det som att växelriktaren kan leverera 3 x 3,3 kW vilket är mer än vi någonsin drar från nätet så att det verkar bara möjligt att driva hela huset i backup läge. Om det stämme skulle nog hela Elcentralen allt kunna kopplas in till Backup (vilket i sin tur är ju kopplat till grid, så länge bypass brytaren är på.

Men från början trodde jag inte att detta var möjligt utan det som den andra leverantören sa var just att man med elektrikern väljer några förbrukare som ska kopplas till backup och jag förstod att dessa skulle dra max 3,3 kW. Så kanske deras lösning var en enfasig Backup, dvs. att de tänkte koppla en av tre möjliga backup faser.

M Martin Lundmark skrev:
  1. Handlar det om reservkraftdrift (nödströmsförsörjning) av hela ditt hus vid strömavbrott?
Se ovan.

M Martin Lundmark skrev:
När du skriver ö-drift” är det då att hela ditt hus går på solceller/batterier även om det vanliga elnätet finns tillgängligt?
Vad gäller ö-drift: Hela poängen med mina inlägg är ju att förstå vad som menas med ö-drift. Jag kände inte till begreppet (tänkte istället "backup") tills jag fick formuläret där man skulle kryssa i om "anläggningen kan användas sin reservkraft (ö-drift).

Jag frågade då leverantören om ö-drift är samma som den backuplösningen som finns inbyggd i växelriktaren och då fick jag svaret att ö-drift skulle kosta extra.(se: https://www.byggahus.se/forum/threa...till-tillfaellig-oe-drift.492363/post-5711779)

Vad gäller frågan om huset går på batteri/PV även i vanlig drift: såklart inte. Det ska inte vara någon off-grid lösning. Säger du att det är det som menas med ö-drift? Jag hade uppfattat det som att ö-drift avser ett tillfälligt drifttillstånd som blir aktuellt när elnätet inte levererar. Är inte ö-drift och reservkraftdrift synonymer?

Jag ställer inga krav på övergången mellan det ena driftläget till det andra ska vara, men det är väl bättre om strömavbrottet varar mindre än 20ms (som Sungrow lovar) eller flera sekunder (som med Fronius), vilket i sin tur är bättre än om man manuellt ska sätta på backup läge?
 
T tophee skrev:
Som jag förstått det krävs det ingen manuell insats utan VR (i kommunikation med smartmätaren) kopplar om automatiskt. Med Fronius tar det 10-15 sekunder. Med Sungrow < 20ms, men man behöver inte göra något manuellt.
I det här fallet så åker du på manuellt arbete när du skall koppla in dina förbrukare på "bakup-uttaget" på VR.

Vi har alltså två mycket olika fall:

1. Ett extra 230V uttag på växelriktaren som spänningssätts när extern kraft försvinner. Och du får själv koppla om de förbrukare du vill ha ström på till det uttaget. De vanliga uttagen i huset är spänningslösa.

2. Huset isoleras elektriskt från externa nätet via en brytare som bryter de 3 faserna. VR levererar 230V till faserna i huset. (eller bara en fas).
* Om VR skall kunna isolera huset elektriskt måste kabeln från huvudsäkring till gruppsäkring gå genom VR.
* Sedan måste nätägaren acceptera den lösningen. Måste man kolla med dom om dom gör.
* Annars är det en extern brytare som krävs.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Ödrift är en benämning som brukar användas när en produktionsanläggning som normalt sett är kopplat mot elnätet förser en mindre del av nätet med el utan stöd från ett styvt nät.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
D daVinci skrev:
* Om VR skall kunna isolera huset elektriskt måste kabeln från huvudsäkring till gruppsäkring gå genom VR.
Seriekoppling alltså! Jag tror att det här är precis skillnaden mellan en VR med backupfunktion som behöver extern frånkopplingsbox (som Fronius full Backup) och en VR med backupfunktion som inte gör det. Den första kopplas parallelt med huset och den andra kopplas i serie med huset.

Anledningen varför det är lätt att missa denna skillnad är att det elektriska schemat ser likadant ut. Skillnaden är bara vilka delar av schemat ligger inuti VR och vilka som ligger utanför.
 
D daVinci skrev:
I det här fallet så åker du på manuellt arbete när du skall koppla in dina förbrukare på "bakup-uttaget" på VR.

Vi har alltså två mycket olika fall:

1. Ett extra 230V uttag på växelriktaren som spänningssätts när extern kraft försvinner. Och du får själv koppla om de förbrukare du vill ha ström på till det uttaget. De vanliga uttagen i huset är spänningslösa.

2. Huset isoleras elektriskt från externa nätet via en brytare som bryter de 3 faserna. VR levererar 230V till faserna i huset. (eller bara en fas).
* Om VR skall kunna isolera huset elektriskt måste kabeln från huvudsäkring till gruppsäkring gå genom VR.
* Sedan måste nätägaren acceptera den lösningen. Måste man kolla med dom om dom gör.
* Annars är det en extern brytare som krävs.
Vad vi pratar om är alltså en växlande 4-polig kontaktor på kabeln mellan huvudsäkringarna och gruppcentralen?
Och den kan styras av invertern via en enkel signal?
 
Varför ska den vara växlande?
 
T tophee skrev:
Circuit Diagram är taget ur växelriktarens produktblad: [länk]

Som jag förstått det är det något som man diskuterar med elektrikern utifrån de förutsättningarna och möjligheterna som finns i mitt hus och i växelriktaren. Vissa förbrukare eller grupper i huset kan vara olämpliga för backup drift. Men om jag skulle svara på frågan utan att ha diskuterat det med elektrikern, så verkar det som att växelriktaren kan leverera 3 x 3,3 kW vilket är mer än vi någonsin drar från nätet så att det verkar bara möjligt att driva hela huset i backup läge. Om det stämme skulle nog hela Elcentralen allt kunna kopplas in till Backup (vilket i sin tur är ju kopplat till grid, så länge bypass brytaren är på.

Men från början trodde jag inte att detta var möjligt utan det som den andra leverantören sa var just att man med elektrikern väljer några förbrukare som ska kopplas till backup och jag förstod att dessa skulle dra max 3,3 kW. Så kanske deras lösning var en enfasig Backup, dvs. att de tänkte koppla en av tre möjliga backup faser.

Se ovan.

Vad gäller ö-drift: Hela poängen med mina inlägg är ju att förstå vad som menas med ö-drift. Jag kände inte till begreppet (tänkte istället "backup") tills jag fick formuläret där man skulle kryssa i om "anläggningen kan användas sin reservkraft (ö-drift).

Jag frågade då leverantören om ö-drift är samma som den backuplösningen som finns inbyggd i växelriktaren och då fick jag svaret att ö-drift skulle kosta extra.(se: [länk])

Vad gäller frågan om huset går på batteri/PV även i vanlig drift: såklart inte. Det ska inte vara någon off-grid lösning. Säger du att det är det som menas med ö-drift? Jag hade uppfattat det som att ö-drift avser ett tillfälligt drifttillstånd som blir aktuellt när elnätet inte levererar. Är inte ö-drift och reservkraftdrift synonymer?

Jag ställer inga krav på övergången mellan det ena driftläget till det andra ska vara, men det är väl bättre om strömavbrottet varar mindre än 20ms (som Sungrow lovar) eller flera sekunder (som med Fronius), vilket i sin tur är bättre än om man manuellt ska sätta på backup läge?
Hej Tophee

Jag är intresserad hur man har tänkt sig att utrustningen skall användas.

Men, jag får ingen klar förståelse av dokumentationen;

User Manual
3–Phase Hybrid Inverter
SH5.0RT/SH6.0RT/SH8.0RT/SH10RT/SH5.0RT-20/
SH6.0RT-20/SH8.0RT-20/SH10RT-20


Enligt ”figure 2–3 PV Energy Storage System (PV ESS)” på sid 14 i User Manual, så kopplas Normal Loads till ”GRID”. Som förklaring till vad som means med “Normal Loads” så står det; “Non protected house loads, they will disconnect in case of grid failure”.

På samma sida (sidan 14) i “User Manual” står det, som förklaring till “Backup loads”; “Protected house loads directly connected to the inverter.” Jag tolkar att dessa kopplas till anslutningen märkt ”Backup”.

Om vi tittar på Circuit Diagram i ditt inlägg #46 så tolkar jag det så, att Baypass Switch (märkt 1) i normalfallet kopplar alla laster ”Normal Loads” och “Backup loads” till ”GRID”.

Vid strömavbrott kopplar AC Relay (märkt 3) in invertern mot ”Backup” och Baypass Switch (märkt 1) och AC Relay (märkt 2) öppnar.

Jag är inte övertygad att denna lösning innehåller den mekaniska typ av förregling (som motsvarar den mekaniska hopkopplingen) som finns en reservkraftomkopplare (som jag beskrev i mitt inlägg #47).

Rimligen så är det därför som du i inlägg #26 skrev; ” Idag ringde säljaren och menade att möjlighet till ö-drift skulle kosta 30–40 000 extra eftersom det i så fall skulle behövas mycket extraarbete, frånkopplare, egen jord mm.”
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag är inte övertygad att denna lösning innehåller den mekaniska typ av förregling (som motsvarar den mekaniska hopkopplingen) som finns en reservkraftomkopplare (som jag beskrev i mitt inlägg #47).
Jag kan inte så mycket om komponenter och vilken typ av brytare som finns men borde det inte vara enklare, säkrare och billigare med ett mekaniskt relä med nån spole och elektromagnet, än nån sorts solid state-relä som ska klara att bryta 230v och säg 20A upprepade gånger?
Föreställer mig att de senare används mer för klen ström och spänning.

Har kört ett system från holländska Victron, där klonkar det ljudligt vid nätbortfall och vid återkoppling. En 15kW inverter från Kina jag har är betydligt tystare, möjligtvis något litet klick.

Vad är möjliga konsekvenser om reläerna nu inte skulle vara mekaniska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.