G
J johan_p skrev:
1: Rent praktiskt köper du delarna på samma sätt som du gör som privatperson. Sedan kan du kvitta ingående och utgående (moms från inköp & moms på försäljning) i bokföringen där även kvitton ska redovisas.

2: Bokföring ska ske löpande. Enklast gör du det via någon betaltjänst som bokio eller enkelbok som redan föreslagits. Med en omsättning på 10k är det tveksamt om du kommer göra någon vinst efter du betalt bokföringsprogrammet. Speciellt inte om du behöver hjälp med årsbokslut mm. Vet du vad du gör kan du göra allt själv med papper och penna gratis. Vid deklarationen framöver kommer du även få deklarera firman.

Det finns många regler som omgärdar företagande, du kommer behöva läsa på en hel del.
Med den omsättningen du tror du kommer ha låter det mest som att du kommer hjälpa nån granne eller kompis då och då. Det normala är nog att ta dessa smågrejer svart.

Tänker du att det kommer växa så småningom är det lika bra att regga en enskild firma och sätta sig in i det, det kan verka övermäktigt i början men när man kommer in i det så är det inte så illa. Har själv drivit enskild firma sen skoltiden, och det är både kul och ekonomiskt bra.

Vill du ha tips på bra enkla böcker så kolla på bland annat Enskild firma utgiven på Björn Lunden förlag.
Det är inte godkänt att bokföra manuellt eller med Excel.

Det finns gratis bokföringsprogram, Bokio och enkelbok var det men båda börjar ta betalt. Bokio har redan gjort det och Enkelbok ska det. Jag har hoppat mellan dessa. Nu måste jag hitta ett tredje alternativ.
 
Det stämmer att Excel inte är tillåtet men papper och penna är det, så att bokföra manuellt är i högsta grad okej. Den springande punkten är att man inte ska kunna ändra i bokföringen i efterhand utan att det märks, därför är det inte heller tillåtet att använda blyerts men bläckpenna går bra.

Har du tips på enkla och gratis bokföringsprogram så lämna gärna dem.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fakturera via Frilans Finans, eller dylikt.
Låt kunderna köpa reservdelarna.

Noll administration, helt i sin ordning, och du kan ta betalt med swish direkt.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
G
J johan_p skrev:
Det stämmer att Excel inte är tillåtet men papper och penna är det, så att bokföra manuellt är i högsta grad okej. Den springande punkten är att man inte ska kunna ändra i bokföringen i efterhand utan att det märks, därför är det inte heller tillåtet att använda blyerts men bläckpenna går bra.

Har du tips på enkla och gratis bokföringsprogram så lämna gärna dem.
Ja så kan det kanske vara, det trodde dock inte jag. Får kolla på det med bläckpenna och bok utan sidor som kan tas ur.
 
G Grannens Häck skrev:
Ja så kan det kanske vara, det trodde dock inte jag. Får kolla på det med bläckpenna och bok utan sidor som kan tas ur.
Blir lite off topic här men: BFN har en mall man kan printa för bokföring, så det krävs inte ens någon inbunden dagbok. Bokföringsnämnden är ju de som bestämmer så vi kan nog vara ganska säkra på att det stämmer :)

https://www.bfn.se/informationsmaterial/blanketter-m-m/#dagboksblad
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
Jag hade bokio men de började ta betalt, nu har jag enkelbok men de ska börja ta betalt.

Jag kör gärna manuellt det lilla jag har om det är tillåtet. Så bra tips.
 
G Grannens Häck skrev:
Jag hade bokio men de började ta betalt, nu har jag enkelbok men de ska börja ta betalt.

Jag kör gärna manuellt det lilla jag har om det är tillåtet. Så bra tips.
Gjort precis samma resa med Bokio och Enkelbok. Tittat på GnuCash men man verkar inte kunna låsa poster där så den är inte godkänd enligt svenska regler. Kollar just nu lite på Fribok (fristående svensk freeware) men den är inte direkt modern och enkel. Lutar åt att gå tillbaks till papper och penna för min lilla verksamhet med. Kommer då göra parallellt i Excel för att kunna göra smidiga sammanställningar/uträkningar (är det det som kallas dubbla böcker? 😆).

Men som sagt, har du tips på gratis bokföringsprogram så tar jag väldigt gärna del av dem.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
B
G Grannens Häck skrev:
Detta är fel. Bara vissa verksamheter anses vara hobby, tyvärr.

Att sälja tjänster kan dock aldrig räknas som hobby.
Ett litet svart hål i lagen...
(citat nr 2 från cpalm)

Där ser man, det visste jag inte, tack för info. Alltid lär man sig något när man kollar på byggahus.se.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
J johan_p skrev:
Gjort precis samma resa med Bokio och Enkelbok. Tittat på GnuCash men man verkar inte kunna låsa poster där så den är inte godkänd enligt svenska regler. Kollar just nu lite på Fribok (fristående svensk freeware) men den är inte direkt modern och enkel. Lutar åt att gå tillbaks till papper och penna för min lilla verksamhet med. Kommer då göra parallellt i Excel för att kunna göra smidiga sammanställningar/uträkningar (är det det som kallas dubbla böcker? 😆).

Men som sagt, har du tips på gratis bokföringsprogram så tar jag väldigt gärna del av dem.
Just nu vet jag inte, har inte haft energin att undersöka detta.

Kanske kan vi rekommendera varandra bläckpennsfabrikat istället? 😀
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
C
R Rolle85 skrev:
okej så jag kan inte deklarera som hobbyverksamhet 10k / år?
Om du köper in trasiga maskiner, fixar upp dem och säljer dem och denna verksamhet inte uppfyller "nivån" för vad som betraktas som näringsverksamhet kan du göra det, men inte om du reparerar på uppdrag från kunderna.

Egentligen är det riktigt bedrövligt att det inte finns ett fribelopp för näringsverksamhet. Men samhällets budskap är rätt tydligt - arbetarbina skall gå till jobbet och inte ta några egna initiativ till meningsfull sysselsättning.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
G
C cpalm skrev:
Om du köper in trasiga maskiner, fixar upp dem och säljer dem och denna verksamhet inte uppfyller "nivån" för vad som betraktas som näringsverksamhet kan du göra det, men inte om du reparerar på uppdrag från kunderna.

Egentligen är det riktigt bedrövligt att det inte finns ett fribelopp för näringsverksamhet. Men samhällets budskap är rätt tydligt - arbetarbina skall gå till jobbet och inte ta några egna initiativ till meningsfull sysselsättning.
Det är verkligen försvårande och det som gör mig mest förbannad är vi har en högerregering som påstår att företagande är viktigt men skiter fullkomligt i småföretagarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Har Efredo bokföringsprogram, har det mesta och till bra pris. Avskrivningar, Momsredovisning deklaration, lager, årsavslut mm
Har även en snabbdeklarationsknapp så du ser hur du ligger till med egenavgifter osv.

https://www.enskildfirma.nu/
 
Sen får man skilja på äpplen och päron också. Bara för att man kallar det hobby så ska det deklareras som inkomst. Sen om man behöver skatta eller inte är en annan femma. Inkomst är det från första kronan.
 
Har man så låg omsättning att man kan bli momsbefriad lär väl det alltid löna sig? Man kan ju ändå inte dra av mer än vad man betalar in, så att inte betala moms överhuvudtaget bör ju va det bästa.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
bli momsbefriad? Finns inget sådant. Antingen registrerar man sig för moms eller inte och gör man det så är det företag som gäller med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.