S Styrman_jansson skrev:
Och om jag flyttar den 4m efter 24h? Nya 24h?
Jepp.
 
S skogaliten skrev:
Fast egentligen vet vi ju inte varför det inte längre står ett hus på platsen, och vi vet inte var (hur) naturen ser ut runt "tomten", annat än att "det är nära havet".

Det kan vara så att det hus (stuga) som stod på tomten brann ner olyckligt. Och det är fullt möjligt att återuppföra en byggnad när man sökt bygglov.
T ToRy skrev:
Nu vi väl inte vet vilken taxeringskod fastigheten har, det kanske fortfarande är en tomt? TS har såvitt jag vet inte angett det. Men oavsett behövs bygglov och strandskyddsdispens för byggboden.
Men ett är säkert; en fd tomt är ingen tomt. Risken här är uppenbar att tomten har tappat sin status som bebyggd och då heller inte är en tomt i juridisk mening. Värt att tänka på är att det inte är hur marken ser ut som styr, utan vad för typ av fastighet det är.
I det här sammanhanget har graden av natur knappast någon betydelse.
Vi får väl iaf tro på TS som skriver att det är en tomt.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Normalt förespråkar jag att tro på vad folk skriver tills motsatsen kan påvisas. Men det finns massor av exempel på byggahus där ordet 'tomt' använts och det sen visar sig handla om en fastighet. Så nej, jag är rädd att vi inte kan förutsätta att TS har full koll på om det är en tomt eller en fastighet. Eller en fastighet som delvis är en tomt. Speciellt inte som fastigheten tydligen inte varit bebyggd på 25 år. Tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi får väl iaf tro på TS som skriver att det är en tomt.
Det framgår ju rätt tydligt att det är obebyggt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det framgår ju rätt tydligt att det är obebyggt.
Javisst.
TS skriver ju dessutom väldigt tydligt "tomt".
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst.
TS skriver ju dessutom väldigt tydligt "tomt".
Och det är väl det som är rimligt att ifrågasätta.
En tomt är bara en tomt om den har byggnader på sig.

Boverkets definition:
En tomt:
  • är inte samma sak som en fastighet
  • kan aldrig omfatta allmän plats
  • är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål
  • kan vara bebyggd med flera byggnader.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst.
TS skriver ju dessutom väldigt tydligt "tomt".
Att TS kallar sin fastighet för tomt betyder inte att det per automatik är en tomt som man får ställa byggbodar och anlägga parkeringsplatser på hur som helst. Det betyder snarare att hen som så många andra inte vet att det juridiskt är skillnad på fastighet och tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att TS kallar sin fastighet för tomt betyder inte att det per automatik är en tomt som man får ställa byggbodar och anlägga parkeringsplatser på hur som helst. Det betyder snarare att hen som så många andra inte vet att det juridiskt är skillnad på fastighet och tomt.
Men om man bebygger fastigheten med ett svartbygge blir det då en tomt? Om preskriptionstiden löpt ut?
 
S Styrman_jansson skrev:
Men om man bebygger fastigheten med ett svartbygge blir det då en tomt? Om preskriptionstiden löpt ut?
Svartbygget är fortfarande ett svartbygge, att preskriptionstiden gått ut betyder bara att man inte kan ta ut sanktionsavgifter för det.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Svartbygget är fortfarande ett svartbygge, att preskriptionstiden gått ut betyder bara att man inte kan ta ut sanktionsavgifter för det.
Men blir fastigheten då en tomt?
Den uppfyller ju kriterierna enligt Boverket ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att TS kallar sin fastighet för tomt betyder inte att det per automatik är en tomt som man får ställa byggbodar och anlägga parkeringsplatser på hur som helst. Det betyder snarare att hen som så många andra inte vet att det juridiskt är skillnad på fastighet och tomt.
Det kan så vara.

Har du Anna nått vettigt svar på trådstartarens fråga eller vill du nörda ner dej mer i om TS får kalla sin "tomt" för tomt?
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
Jag har redan svarat vettigt på frågan, långt tidigare i tråden. Jag känner inget behov av att upprepa mig där. Men eftersom du envisas med att hävda att man automatiskt får ställa upp en byggbod och göra parkering på en obebyggd fastighet om man kallar den tomt så fortsätter jag lika envist att påpeka att det inte är så lagen fungerar. En fastighet blir inte en tomt för att du säger det, eller för att du gör svartbyggen på den.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har redan svarat vettigt på frågan, långt tidigare i tråden.
Anna_H Anna_H skrev:
Vi diskuterar om man får ställa upp en byggbod och använda som sommarstuga utan att det behövs något bygglov.
Frågeställningen är om man KAN använda en arbetsbod som sommarhus, , du Anna skriver om att man inte får utan bygglov vilket är helt korrekt men inte alls svar på TS fråga.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men eftersom du envisas med att hävda att man automatiskt får ställa upp en byggbod och göra parkering på en obebyggd fastighet om man kallar den tomt så fortsätter jag lika envist att påpeka att det inte är så lagen fungerar.
Var menar du att jag påstått det? Citat eller inläggets nummer tack.
 
Tänk hur viktigt semantik är 😂
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.