Då är ju alternativen om nämnts inte alls lika vettiga som om du bott längre söder ut.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är ju alternativen om nämnts inte alls lika vettiga som om du bott längre söder ut.
Är nog tyvärr bara att gräva ner en slinga eller borra.. känner jag måste åtgärda detta snarast
 
D Daniel 109 skrev:
Då är ju alternativen om nämnts inte alls lika vettiga som om du bott längre söder ut.
Men fått rätt saftiga offerter på ett nytt borrhål😵‍💫
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Jag bor i Dorotea Västerbotten.. vi har haft en del dagar med över -30 därför jag vill få detta att fungera bra
Då skulle jag nog rekommendera ett hål till, djupt...

Som jämförelse, jag har en Thermia 7 kW och 70 meter hål, som kallast -6 grader upp och -9,7 ner...pumpen drar av när det sjunker mot -10 och skor i med el.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Då skulle jag nog rekommendera ett hål till, djupt...

Som jämförelse, jag har en Thermia 7 kW och 70 meter hål, som kallast -6 grader upp och -9,7 ner...pumpen drar av när det sjunker mot -10 och skor i med el.
Din går rejält kallt då? Inte gjort nån ätgärd?
 
Den får gå som den går.
Huset vill totalt ha runt 12 000 kWh per år, på totalt över 200 m2 i Östergötland, jag tycker det får godkänt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Den får gå som den går.
Huset vill totalt ha runt 12 000 kWh per år, på totalt över 200 m2 i Östergötland, jag tycker det får godkänt.
Ah! Förstår förstår.. här blir det ju rejält kallt så skulle jag frysa ner hålet helt är man ju körd
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ah! Förstår förstår.. här blir det ju rejält kallt så skulle jag frysa ner hålet helt är man ju körd
Tilläggsisolera huset så krävs mindre värmeeffekt och mindre värme tas ur borrhålet.

Lite konstigt att ingen föreslagit detta tidigare i tråden?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Tilläggsisolera huset så krävs mindre värmeeffekt och mindre värme tas ur borrhålet.

Lite konstigt att ingen föreslagit detta tidigare i tråden?
Dock så tror ja inte att isolera påverkar så mycket i hålet.. då det går kallt även nu när det nästan är plus grader ute
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Dock så tror ja inte att isolera påverkar så mycket i hålet.. då det går kallt även nu när det nästan är plus grader ute
Jag vet inte om du skämtar men vid mycket låga utomhustemperaturer vintertid plockar du upp värme ur borrhålet som behöver återföras sommartid med grundvattnet och/eller omgivande berg.

En bvp med borrhål dimensioneras efter DVUT (googla!) och ditt borrhål är underdimensionerat till ditt hus nuvarande värmeeffektbehov. Värmeeffektbehovet sjunker alltså vid bättre isoleringsgrad av klimatskalet, t ex vindsisolering eller fönsterbyte.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Ingen eldstad och tillgång till ved för att avlasta pumpen?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag vet inte om du skämtar men vid mycket låga utomhustemperaturer vintertid plockar du upp värme ur borrhålet som behöver återföras sommartid med grundvattnet och/eller omgivande berg.

En bvp med borrhål dimensioneras efter DVUT (googla!) och ditt borrhål är underdimensionerat till ditt hus nuvarande värmeeffektbehov. Värmeeffektbehovet sjunker alltså vid bättre isoleringsgrad av klimatskalet, t ex vindsisolering eller
R reez skrev:
Ingen eldstad och tillgång till ved för att avlasta pumpen?
Tycker inte men har planer på en kamin
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Tycker inte men har planer på en kamin
Ja... att du bor i Dorotea är rätt väsentlig information, lägg gärna sånt i första inlägget. Jag hade nog bitit i sura äpplet och borrat ett till hål om det var ekonomiskt möjligt.

Bor du där uppe blir genast föreslagna åtgärder som markslinga och LVVP sämre. Kamin är inte alls en dum idé, i synnerhet inte om du hittar någon bra kontakt för ved till skapligt pris.

Så vitt jag vet är farorna med att frysa sitt borrhål följande:
1) kollektorslangen kläms ihop så att köldbäraren inte kan cirkulera (ordentligt) i den längre. Man får kass effekt på sin bvp eftersom flödet blir för litet och maskinen slutar fungerar ordentligt. Det är chockerande dyrt att byta sin kollektorslang, och i vissa fall är det inte möjligt om hålet är fullt av is så man inte får ned nya slangen.

2) man får "permafrost" i hålet, även det med avsevärt försämrad effekt eftersom isen isolerar runt borrhålet och maskinen måste jobba hårdare och hårdare för att kyla ned ett allt tjockare islager ytterligare.

Kanske låter idén motbjudande, men skulle en begagnad ved- eller pelletspanna vara ett alternativ?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ja... att du bor i Dorotea är rätt väsentlig information, lägg gärna sånt i första inlägget. Jag hade nog bitit i sura äpplet och borrat ett till hål om det var ekonomiskt möjligt.

Bor du där uppe blir genast föreslagna åtgärder som markslinga och LVVP sämre. Kamin är inte alls en dum idé, i synnerhet inte om du hittar någon bra kontakt för ved till skapligt pris.

Så vitt jag vet är farorna med att frysa sitt borrhål följande:
1) kollektorslangen kläms ihop så att köldbäraren inte kan cirkulera (ordentligt) i den längre. Man får kass effekt på sin bvp eftersom flödet blir för litet och maskinen slutar fungerar ordentligt. Det är chockerande dyrt att byta sin kollektorslang, och i vissa fall är det inte möjligt om hålet är fullt av is så man inte får ned nya slangen.

2) man får "permafrost" i hålet, även det med avsevärt försämrad effekt eftersom isen isolerar runt borrhålet och maskinen måste jobba hårdare och hårdare för att kyla ned ett allt tjockare islager ytterligare.

Kanske låter idén motbjudande, men skulle en begagnad ved- eller pelletspanna vara ett alternativ?
Lite motbjudande då jag satt in en ny bergvärmepump för 1.5 månad sen :).. så är nog ett nytt hål eller jordslinga som är som alternativen
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Lite motbjudande då jag satt in en ny bergvärmepump för 1.5 månad sen :).. så är nog ett nytt hål eller jordslinga som är som alternativen
Håller med många svar. Är i samma sitts. Bytte till en 1255-12 och har 140m hål. 20 år sen så dimensionerade man 50w/m verkar det som då min förra var en 1210-7. Den nya är mycket mer effektiv. Hålet kallare än tidigare (minus grader nu i vinter)men även 10-15% energi besparing. Men blir nog nytt borrhål så småningom och isolera vinden. 50-tals hus. Har bytt en del radiatorer så de blir mer effektiv. Gjorde jag innan VP bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.