T
P pmd skrev:
Jag har fått svar på mina frågor om några dörrlås och konstaterar att min glädje blir större utan sådana (åtminstone de exempel som har diskuterats).

Att ha sitt dörrlås anslutet till en server någonstans i världen ("molnet") är helt enkelt uteslutet för min del.
Vanliga nycklar fungerar utmärkt och har ingen risk att bli krakkade.

Min tekniksnålhet är alltså oförändrad. :)
Ja älskar folk som är rädda att deras lås ska hackas. Tror du conny och sonny med iq 80 som gör inbrott verkligen hackar ditt lås eller kanske dom bara har sönder en ruta och går in ? Vilket tror du är smidigast ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Säger man emot sånt här speciellt inom bilkretsarna blir man ju dumförklarad.
Bilfolk är väl inte så hemma på datasäkerhet.
 
P
T test1 skrev:
Ja älskar folk som är rädda att deras lås ska hackas. Tror du conny och sonny med iq 80 som gör inbrott verkligen hackar ditt lås eller kanske dom bara har sönder en ruta och går in ? Vilket tror du är smidigast ?
Allting som är uppkopplat mot "molnet" är en attackvektor för intrång i husets lokala nät för vidare attacker mot känsliga enheter.

T.ex. så vill jag helst inte att mina datorer ska ingå i ett botnät utan min vetskap.

Jag har tyvärr ett par apparater som måste vara anslutna till internet för full funktionalitet. De sitter på ett separat nät där ingenting annat är anslutet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
T test1 skrev:
Ja älskar folk som är rädda att deras lås ska hackas. Tror du conny och sonny med iq 80 som gör inbrott verkligen hackar ditt lås eller kanske dom bara har sönder en ruta och går in ? Vilket tror du är smidigast ?
Varför ha lås på dörrarna alls, i så fall?

Ibland går nätanslutningen ner och är bort ganska länge. Då är det tråkigt att ens uppkopplade apparater inte fungerar. De flesta sådana apparater har ganska enkel styrning som lika gärna kunde göras lokalt, utan inblandnig av internet, om bara apparattilverkarna lärde sig hur man gör.

Apparattillverkarna gillar väl dessutom att samla statistik om sina kunder, förstås …
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Allting som är uppkopplat mot "molnet" är en attackvektor för intrång i husets lokala nät för vidare attacker mot känsliga enheter.

T.ex. så vill jag helst inte att mina datorer ska ingå i ett botnät utan min vetskap.

Jag har tyvärr ett par apparater som måste vara anslutna till internet för full funktionalitet. De sitter på ett separat nät där ingenting annat är anslutet.
Detta är ju rätt eländigt. När jag byggde hus så köpte jag ett FTX-aggregat för ventilation. När detta kommer visar det sig att det inte finns någon kontrollpanel e.d. på aggregatet utan detta måste ha ett datauttag och vara uppkopplat och skötas vi app på telefon... Det gick visst köpa till någon panel för åtskilliga tusenlappar dock. Jag drog en datasladd en gång och ställde in aggregatet sedan styrs det numera med "stickpropp" vid filterbyten. Varför ett ventilationsaggregat i en villa ska vara uppkopplat har jag funderat mycket på men hittar ingen bra anledning...
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Detta är ju rätt eländigt. När jag byggde hus så köpte jag ett FTX-aggregat för ventilation. När detta kommer visar det sig att det inte finns någon kontrollpanel e.d. på aggregatet utan detta måste ha ett datauttag och vara uppkopplat och skötas vi app på telefon... Det gick visst köpa till någon panel för åtskilliga tusenlappar dock. Jag drog en datasladd en gång och ställde in aggregatet sedan styrs det numera med "stickpropp" vid filterbyten. Varför ett ventilationsaggregat i en villa ska vara uppkopplat har jag funderat mycket på men hittar ingen bra anledning...
Det är många sådana dumheter som att FTX/VP/annan-skit ska koppla upp sig mot molnet och det får INTE vara brandvägg emellan. WTF!!
Att de kan kopplas upp/kommas åt via lokalt nät är en sak.
Att KRÄVA ha direkt access mot internet utan brandvägg för full funktionalitet ... nej. bara nej
( som som tur är kommer det (direkt access mot internet utan brandvägg) att försvinna väldigt snart, då tillverkarna blir bötes skyldiga för ignorerat cybersäkerhet via EU-lagar )
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Detta är ju rätt eländigt.
Eländigt är också att man måste ta med i kravspecifikationen att en apparat ska gå att använda utan internetupkoppling eftersom det tycks vara en självklarhet att apparater ska vara uppkopplade numera.
Varför ett ventilationsaggregat i en villa ska vara uppkopplat har jag funderat mycket på men hittar ingen bra anledning...
Jag misstänker att många apparattillverkare tror att alla människor vill styra allting via sin telefon och är livrädda för att verka omoderna om de inte har en telefonapp för styrning av sin apparat. Ekonomerna som sköter marknadsföringen har noll koll på teknik och säger till utvecklarna att de måste ha med "molnet" när de utvecklar apparater.

Eller så är det så enkelt att det finns färdiga system att köpa för telefonappstyrning via "molnet" som kan integreras i en hel mängd olika typer av apparater. Man behöver då inte göra så mycket utveckling av hård- och mjukvara för styrning själv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Apparaten gick ju att använda utan internet, via panelen som man valde att inte köpa 🙄
 
P
M MrDizzy skrev:
Det är många sådana dumheter som att FTX/VP/annan-skit ska koppla upp sig mot molnet och det får INTE vara brandvägg emellan. WTF!!
Är det inte så att de som kräver koppling mot internet utan brandvägg bara förenklar istället för att berätta vilka protokoll och portar de använder?
 
M MrDizzy skrev:
Det är många sådana dumheter som att FTX/VP/annan-skit ska koppla upp sig mot molnet och det får INTE vara brandvägg emellan. WTF!!
Att de kan kopplas upp/kommas åt via lokalt nät är en sak.
Att KRÄVA ha direkt access mot internet utan brandvägg för full funktionalitet ... nej. bara nej
( som som tur är kommer det (direkt access mot internet utan brandvägg) att försvinna väldigt snart, då tillverkarna blir bötes skyldiga för ignorerat cybersäkerhet via EU-lagar )
har du några exempel på saker man ska undvika?
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Apparaten gick ju att använda utan internet, via panelen som man valde att inte köpa 🙄
Jovisst, men stod det klart vid beställningen?

Det känns för mig lite bakvänt att det inte är självklart att en apparat går att använda när den levereras.
 
  • Gilla
andreas_bygger
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jovisst, men stod det klart vid beställningen?

Det känns för mig lite bakvänt att det inte är självklart att en apparat går att använda när den levereras.
Jag har ingen aning av vad som beställdes och hur, så jag tänker inte spekulera för mycket i det hela.
Men den gick ju att använda, bara koppla in till nätverket och konfigurera.
 
Har inte alla en uppkopplad fläkt😉
Får livsviktigt meddelande i appen om att tvätta fettfilter.
Och när svägerskan med familj lånar huset kan jag sitta i stugan och köra fläkt, tända belysning, etc. Den har en bakgrundsbelysning som man kan ställa in färg på också, absolut ett måste.🙂
Men det måste räknas till dumt hem.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Men den gick ju att använda, bara koppla in till nätverket och konfigurera.
Apparattillverkaren förutsätter att köparen har ett nät, eller en telefon som använder mobildatanätet.
Det är inte en bra utveckling att säljare av ventilationssystem förutsätter att alla har en smartfån.

Jag kan inte, precis som Styrman_jansson, komma på någon anledning för ett ventilationssystem att behöva en internetuppkoppling.
Jag har bott i hus med FTX-system (och frånluftsvärmepump i ett fall) i över tjugo år. Det har gått jättebra utan "molnet".
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Apparattillverkaren förutsätter att köparen har ett nät, eller en telefon som använder mobildatanätet.
Det är inte en bra utveckling att säljare av ventilationssystem förutsätter att alla har en smartfån.

Jag kan inte, precis som Styrman_jansson, komma på någon anledning för ett ventilationssystem att behöva en internetuppkoppling.
Har man inget nät får man väl köpa panelen?

Jag gillar att ha allt uppkopplat och kan säkert tänka sig att det finns tillfällen när man vill styra sin ventilation via ett hemautomationssystem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.