Nu har kommunen gett 2st rivningsbeslut som överklagats så då kan det inte preskriberas om jag har uppfattat texten ovan korrekt?!
 
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Nu har kommunen gett 2st rivningsbeslut som överklagats så då kan det inte preskriberas om jag har uppfattat texten ovan korrekt?!
Om hela rättskedjan håller med så gäller rivning mot föreläggande.

Men om föreläggandena är engångssummor och inte löpande sådana (t ex X kr per månad som byggnaden står kvar) så kanske det lönar sig för grannen att betala engångssummorna och sen är saken ur världen. Om mer än tio år har passerat sedan byggstart så finns (väl) inte möjlighet för kommunen att utfärda nya förelägganden och därmed är överträdelsen preskriberad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om hela rättskedjan håller med så gäller rivning mot föreläggande.

Men om föreläggandena är engångssummor och inte löpande sådana (t ex X kr per månad som byggnaden står kvar) så kanske det lönar sig för grannen att betala engångssummorna och sen är saken ur världen. Om mer än tio år har passerat sedan byggstart så finns (väl) inte möjlighet för kommunen att utfärda nya förelägganden och därmed är överträdelsen preskriberad.
Man bör nog skilja på dels rivningsföreläggandet och dels ev. vite som kopplas till om en inte genomför åtgärden.
Själva föreläggandet om rivning borde fortfarande gälla, även om ett beslut om engångsvite inte kan verkställas mer än en gång. (om man skrivit beslutet riktigt så det framstår som två separata beslutspunkter).

Då skulle man också kunna diskutera om skrivningen ovan kan tolkas så att det är nya rivningsförelägganden som förbjuds och att nya beslut om viten på ett i rätt tid beslutat rivningsföreläggande fortfarande är möjligt.
Tänker här att man får titta på lagstiftarens intentioner, som jag förmodar är att nya överraskningar inte ska drabba husägaren efter tio år, men inte att man ska kunna komma undan redan beslutade rivningar.

Hur är det med möjlighet för kommunen att verkställa på fastighetsägarens bekostnad som sista utväg. Vet du om det finns eller inte?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nu har kommunen gett 2st rivningsbeslut som överklagats så då kan det inte preskriberas om jag har uppfattat texten ovan korrekt?!
Om det var mitt svar du tänkte på så svarade jag utifrån allmänna rättsprinciper.
Med den mycket specifika skrivningen som formuleras så att det är beslutsfattandet som förbjuds, vilken Claes visade, så kan jag också se potentiella problem t.ex. om domstolen återförvisar ärendet.

Kan ev. stå mer hur man tänkt sig med redan pågående ärenden om man läser förarbetena.
Om kommunen klantar sig med motiveringar och formuleringar så domstolen ger fastighetsägaren rätt i målet, samtidigt som kommunen egentligen har rätt i sakfrågan. Då kan jag inte se annat än att det sätter stopp för dem att börja om och göra om det på rätt sätt.
 
Hej
Nu har det gått några år till så dags för en uppdatering……svenska myndigheter är inte snabba.
Totalt har det nu varit upp till mark&miljö överdomstolen tre gånger. På vägen dit har det passerat kommun, länsstyrelse så då kan ni gissa er till vilken tid det tar. Läget just nu är att det ligger ett rivningsbeslut med vite, detta blev självklart också överklagat, men det vann laga kraft våren 2023 och byggnaden skulle vara borta till nov 2023, vilket inte har skett och vitet är inte enligt kommunen betalt. Sedan något år är det kommunen som driver ärendet och inte jag så just nu försöker jag bara följa det för att se hur kommunen agerar och hopps på att det ska bli klart någon gång.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L LGB skrev:
Hej
Nu har det gått några år till så dags för en uppdatering……svenska myndigheter är inte snabba.
Totalt har det nu varit upp till mark&miljö överdomstolen tre gånger. På vägen dit har det passerat kommun, länsstyrelse så då kan ni gissa er till vilken tid det tar. Läget just nu är att det ligger ett rivningsbeslut med vite, detta blev självklart också överklagat, men det vann laga kraft våren 2023 och byggnaden skulle vara borta till nov 2023, vilket inte har skett och vitet är inte enligt kommunen betalt. Sedan något år är det kommunen som driver ärendet och inte jag så just nu försöker jag bara följa det för att se hur kommunen agerar och hopps på att det ska bli klart någon gång.
Vad säger grannen själv då? Bor de i huset?
 
R Riverground skrev:
Vad säger grannen själv då? Bor de i huset?
Grannen bor där och utöver att denne överklagar allt så säger hen inte nått till mig iaf. Då det var jag som drog igång allt så är grannsämjan lite kylig kan man säga
 
Unikt namn
Helt otroligt att man kan förhala ett sånt här ärende över ett decennium...
 
Det är både styrkan och svagheten i vårt rättsystem tyvärr
 
Claes Sörmland
Här kan ni läsa om byggnadsnämndens s. k. verkställighetsmedel, vad de kan ta till för att få huset rivet:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/verkstallighetsmedel/

Men just verkställighet, att få något ändrat i den fysiska världen är ju inte direkt kommunbyråkratins starkaste sida. Det är ju kulturellt en byråkrati som saknar kompetens hur man faktiskt utför något utöver databasupphandling, diarieföring, möten, fika och textförfattande.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.