Kuslake Kuslake skrev:
Den har väl virvelspjäll? Ur-fsi:n hade det. Ford/volvo 1,8/2,0 som går felkod på insugsspjäll avser det variabla insuget, oftast magnetventilen.
Inte en aning faktiskt...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Tror den har det, och förekommer bla. fel på lägesgivaren. Kräver ibland demontering av insugsrör för att ev. byte den. Oftast byts komplett insug. Som vanligt med VAG förekommer olika varianter.
 
Men då skulle det kunna vara en säkring också?
Felet kom i samband med att jag plockade ut några säkringar och det är inte helt omöjligt att jag satt någon fel
 
Är det nånting med den här tråden eller, talas om hjulinställningar och såhär måste jag hålla ratten då jag kör rakt nu. Tyckte inte detta var en grej förra året. Sen dess har jag ju haft av och servat höger nav och bytte nedre kulleden. Men rörde inte styrstaget.

h73oOeNh.jpg
 
Just nedre spindelleder har jag fått en del erfarenhet av, eftersom jag köpt på mig en överdriven mängd framvagnar från Miata, med begagnade leder av varierande märken, och ett par olika nya leder..
Man skulle kunna tro att de var exakt lika allihopa, men så är inte fallet.. nån halv millimeter skiljer här, nån halv millimeter där, kan nog leda till små förändringar, men om det är ditt problem är svårt att säga..
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nånting med den här tråden eller, talas om hjulinställningar och såhär måste jag hålla ratten då jag kör rakt nu. Tyckte inte detta var en grej förra året. Sen dess har jag ju haft av och servat höger nav och bytte nedre kulleden. Men rörde inte styrstaget.

[bild]
Har du bytt skruvar till navet? Eller länkarmar.
Kommer inte ihåg Saabens konstruktion i huvudet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just nedre spindelleder har jag fått en del erfarenhet av, eftersom jag köpt på mig en överdriven mängd framvagnar från Miata, med begagnade leder av varierande märken, och ett par olika nya leder..
Man skulle kunna tro att de var exakt lika allihopa, men så är inte fallet.. nån halv millimeter skiljer här, nån halv millimeter där, kan nog leda till små förändringar, men om det är ditt problem är svårt att säga..
Hur kommer det sig att man samlar framvagnar från Miata? Många hoardar ju saker, men just framvagnar...
 
N Niq skrev:
Har du bytt skruvar till navet? Eller länkarmar.
Kommer inte ihåg Saabens konstruktion i huvudet.
Nä det ska nog vara samma skruvar. Länkarmarna är samma också. Bultarna till övre kulleden var nog inte samma som åkte av, jag valde ut de bästa där från 4 gamla. Nedre kulleden var allt nytt.
 
Som sagt, det är ju inte bara styrstaget som allt hänger på. Räcker ju att man lossar nåt primärt och återmonterar så kan det bli nån grad skillnad. Det är ju primärt därför normala verkstäder alltid gör justering på framvagn vid större ingrepp. Och sen som redan nämnts, Det är ganska stora skillnader på framvagnsdelar över lag. Det kan skilja både hit och dit ibland mellan olika fabrikat.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det är väl främst camber som kan ha påverkats av denna operation tycker jag. Jag måste väl försöka mäta upp vinklarna, har inte tittat så noga på det men det finns ju flera instruktionsvideos.
 
J JohanLun skrev:
Hur kommer det sig att man samlar framvagnar från Miata? Många hoardar ju saker, men just framvagnar...
Jag håller på och bygger en sån här;
Förare i hjälm kör en hemmabyggd sportbil med öppen cockpit och rullbåge på landsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med den här som donator;
Skadad grå Mazda MX-5 med öppen motorhuv parkerad framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det tog 3 år innan jag hade turen att hitta en hel bil, under tiden hann jag samla på mig en massa lösa delar... 😄
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
galento
Brutalt härlig sommarbil 👍👍👍 Men din blir vänsterstyrd ?
 
galento galento skrev:
Brutalt härlig sommarbil 👍👍👍 Men din blir vänsterstyrd ?
Nä, så roligt ska vi inte ha.. 😂
Plockade bara en inspirationsbild från nätet..
 
Navet ser ut såhär. Eftersom inget ändrats med styrstaget, eller hjulnavet, så tänker jag det måste bero på kullederna. Däcket är monterat och åtskruvat med ca 120nm.

Schematisk illustration av ett fordonshjuls nav med delar numrerade, antydan till problem med kulleder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle gissa att den där varianten av fastsättning av nedre spindelleden kan påverkas av dåliga toleranser på leden, och även eventuellt slitage på hålen i länkarmen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.