B BSOD skrev:
En luft/luft vp som går främst vår och höst avlastar ju borrhålet en del. Om du kan få ihop styrningen så värmepumparna tar hänsyn till varandra, inte helt oproblematiskt. Och ställer ju lite krav på hyggligt öppen planlösning för att det ska fungera bra.

En frånluftsmodul på utgående ventluft är ju en annan möjlighet. Men har du ftx vent idag är det ju bättre än FLM. Och har du bara självdrag så kanske det inte är så enkelt att samla ihop utgående ventilationsflöde till en FLM.
huset är från 1951 =)
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Men seriöst! jag efterfrågar tips? Vad kan jag göra för att förbättra temperaturen? Borra ett hål till har jag tagit in offerter på och det är en åt helsike för stor kostnad.. andra alternativ?
Komplettera med annan energikälla.
Luftvärmepump, solfångare, elpatron...
Enda sättet att öka temperaturen i hålet, är att ta ut mindre energi.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Har enbart utegivare på min bergvärmepump.. då måste alltså en innegivare även monteras.. Skulle det inte fungera att typ gräva ner en 250-300 meter jordvärmeslinga och koppla samman?
Jordvärme går bra att komplettera med, 300 meter är inte fel om det går och ska då kopplas paralellt och sammankoppling ska vara i huset och ha strypventiler så att slingorna kan balanseras efter temperaturen och inte efter flödet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
gräva en 300 meter markslinga? solfångare? inget av det som fungerar?
Intressant tanke med solfångare, kan inte minnas att jag sett någon göra så. Undrar hur det skulle bli om du t.ex satte ett avstick/bypass på köldbärarens returledning med en cirkpump och en plattväxlare till ett gäng solfångare. För extra uppfinnarjockepoäng styr du cirkpumpen med ett skymningsrelä så den slutar jobba när solen går ned.
 
Det kan vara vettigt att köra i serie också. Men med ihopkopplingen inne går det ju att ändra efter behov.
 
J jonaserik skrev:
Jordvärme går bra att komplettera med, 300 meter är inte fel om det går och ska då kopplas paralellt och sammankoppling ska vara i huset och ha strypventiler så att slingorna kan balanseras efter temperaturen och inte efter flödet.
Kollat runt lite och runt 300m markslinga verkar ju vara typ som 100m borrdjup? Vill ju kunna kräma på inomhus tempen utan att vara nervös
 
Fotografen Fotografen skrev:
Komplettera med annan energikälla.
Luftvärmepump, solfångare, elpatron...
Enda sättet att öka temperaturen i hålet, är att ta ut mindre energi.
Eller som sagt kompletterings borra.. men sjuka pengar
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Intressant tanke med solfångare, kan inte minnas att jag sett någon göra så. Undrar hur det skulle bli om du t.ex satte ett avstick/bypass på köldbärarens returledning med en cirkpump och en plattväxlare till ett gäng solfångare. För extra uppfinnarjockepoäng styr du cirkpumpen med ett skymningsrelä så den slutar jobba när solen går ned.
Fungerar inte , solfångarna är för klena och det är när solen står som lägst värmen behövs.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Någon minusgrad ut är ingen katastrof, så länge det stannar där och inte sjunker successivt. Vad har du för temperaturer in och ut från borrhålet?
 
L lordi skrev:
Någon minusgrad ut är ingen katastrof, så länge det stannar där och inte sjunker successivt. Vad har du för temperaturer in och ut från borrhålet
Har bara haft pumpen monterad 1,5 månad men när det var -17 ute så var jag nere på nästan -6 på brine ut
 
Och in?
 
D Daniel 109 skrev:
Och in?
Drygt -1 grad
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Har bara haft pumpen monterad 1,5 månad men när det var -17 ute så var jag nere på nästan -6 på brine ut
sebbe_j sebbe_j skrev:
Drygt -1 grad
Det är rätt kallt. Helt klart underdimensionerat borrhål.
Det bästa är ju såklart att borra ett hål till, alternativt jordvärmeslinga om det finns utrymme.
Det går också ofta att komplettera med en luft-vatten pump, men även det kostar ju en slant.

Nu är jag ingen expert på just den här värmepumpen, men elpatronen ska vara tillåten och får inte blockeras. Den har nämligen en funktion som läser av om borrhålet börjar bli för kallt och börjar frysa ner. Då tar den hjälp av elpatronen istället för att köra kompressorn på max.
Inte lika ekonomiskt men nödvändigt när borrhålet inte räcker till.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi har haft minusgrader på brine in sedan november. -3,1 var den som kallast nån gång i januari-februari och i skrivande stund är den -1,3. Brine ut är sisådär tre grader kallare, dvs kring -6 som kallast denna vinter. Det verkar inte orsaka några större problem. Säkert inte världens bästa verkningsgrad, och eltillskott går in vid -11 grader, men man får måååånga timmar eltillskott för priset av ett till borrhål. Här i Stockholmstrakten handlar det ändå bara om några dagar om året när eltillskott behövs i några timmar.

Var i landet bor du och hur kallt blir det på vintrarna? Blir det snordyrt att avvakta en vinter och se hur illa det blir? Det är ju synd att hälla pengar på ett problem innan man vet om det verkligen är ett problem.
 
M mrsnhp skrev:
Vi har haft minusgrader på brine in sedan november. -3,1 var den som kallast nån gång i januari-februari och i skrivande stund är den -1,3. Brine ut är sisådär tre grader kallare, dvs kring -6 som kallast denna vinter. Det verkar inte orsaka några större problem. Säkert inte världens bästa verkningsgrad, och eltillskott går in vid -11 grader, men man får måååånga timmar eltillskott för priset av ett till borrhål. Här i Stockholmstrakten handlar det ändå bara om några dagar om året när eltillskott behövs i några timmar.

Var i landet bor du och hur kallt blir det på vintrarna? Blir det snordyrt att avvakta en vinter och se hur illa det blir? Det är ju synd att hälla pengar på ett problem innan man vet om det verkligen är ett problem.
Jag bor i Dorotea Västerbotten.. vi har haft en del dagar med över -30 därför jag vill få detta att fungera bra
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.