Hej
Jag har en konstig fråga men förhoppningsvis kan ni tipsa mig om lösning.
I min bil och åkgräsklippare finns jätte gamla och rostiga mutter skruvar som jag måste ta löss och byta.
T.ex skruvar som fästa bromsoken finns 4st som går inte att få ta i dem med någon hylsnyckel då huvudet blivet rund inte 6 eller 4 kantig.
Jag testade allt möjlet från lössningsmedel, värmepistol, verktyg och mutterdragare men hände inget förutom att skruv huvud blev mer rundad.
Vi har vanligt domkraft därför går inte att hyssa upp bilen ordentligt.
Ni kanske tänker att det är lättast och tar dem tiill något verkstad förstås, men vill jätte gärna klara det själv så mycket som möjligt.
Hör gärna av er och tack i förhand.
 
Fulkemisten
Man kan prova att värma hårt och/eller knacka på skruven i kombination med massor av smörjmedel. Men man får ha tålamod. Gör man det dagligen kan det ta ett par veckor. Tolkar det som att skruven har ett sexkantshuvud. Då kommer det troligen funka efter ett tag om man har något bra som en kraftig ringnyckel i kombination med t ex ett rör som kan agera förlängt skaft. Är det spårskruv kan en så kallad slagmejsel fungera som är något som ser ut som en skruvmejsel med en mekanism inuti som gör att ett hammarslag på baksidan av mejseln omvandlas till en kraftig roterande rörelse.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Maalox
Varken skruvutdragare eller smörjmedel biter på gamla löss!
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S
Dan1891 Dan1891 skrev:
Skruvurdragare finns. Man får borra ett hål i den skadade skruven/bultens huvud, och se'n använda en avdragare av lämplig storlek.
[länk]
De där är fullkomligt rat! Köp ej!
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Prova värme och rörtång i med du dragit den rund redan. Nedanstående funkar superbra. Går det inte får du borra ut skiten.

En bärbar blå gasolbrännare med märkning från AGA, använd för uppvärmning vid rörmokeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Tack för alla tips.
Låter lyssande med skruvutdragare, men jag tror tyvärr att det är svårt att borra ett hål då är det väldigt trångt.
Testade och smörja med allt möjligt och värmade upp till 300 grader samt bankade med hammare. Visst tålamod ska man ha ibland..
testade med lång ror och det funkade med andra skruvar som ligger på öppna platsar.
Just det..
Köpte den här verktyg som var helt meningslös då den kan inte hållar fast skruven.
https://www.handytwins.com/product/dual-jaw-self-adjusting-quick-wrench/
 
G
En bild på någon / några av skruvarna i fråga kanske kan hjälpa för att få bättre tips.
Bromsokens skruvar brukar vara ganska rejält hårt dragna, och sitta skruvade bakifrån mot hjulet.
Det är också lätt hänt att man vrider skruven åt fel håll när det är så, dvs drar åt istället för att lossa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
I tur och ordning:
  • Värme (helst något värre än varmluftspistol) + rostlösare + mycket tålamod (upprepa gärna under ett par veckors tid). Använd rätt verktyg från början - inga skiftnycklar, glappande hylsor eller skruvmejslar som nästan passar. Tyvärr lär man sig ju aldrig att det är bättre att åka och handla rätt verktyg än att praktisera "man tager det man haver"... Gärna mutterdragare som slår. Slagskruvmejsel för skadade skruvar.
När det skitit sig och skallen är helt rund eller gått av:
  • Svetsa på en större mutter. Det kan vara svårt att få till en tillräckligt hållbar svets. Fungerar det inte så fick förhoppningsvis skruven en rejäl omgång värme av svetsen i alla fall.
När man insett att man inte var tillräckligt bra med svetsen:
När urdragaren tappar greppet för att skruven verkligen sitter tokhårt: (Körde man med den koniska så gick urdragaren av i det här steget varpå man har ett stycke superhärdat stål i borrhålet och man kan gå direkt till sista punkten.)
  • Borra ur hela skruven. Komplett toksvårt om man behöver borra på fri hand och vara rädd om gängan, men ibland går det. Har man tur går det att sätta i en reparationsgänge om man bara borrat lite åt skogen.
Gick inte det heller:
  • Erkänn dig besegrad. Nu är det bara att byta ut hela delen som skruven satt i eftersom du nu borrat sönder den. Alternativt vända sig till någon med ordentlig kunskap och riktiga leksaker.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
I tur och ordning:
  • Värme (helst något värre än varmluftspistol) + rostlösare + mycket tålamod (upprepa gärna under ett par veckors tid). Använd rätt verktyg från början - inga skiftnycklar, glappande hylsor eller skruvmejslar som nästan passar. Tyvärr lär man sig ju aldrig att det är bättre att åka och handla rätt verktyg än att praktisera "man tager det man haver"... Gärna mutterdragare som slår. Slagskruvmejsel för skadade skruvar.
När det skitit sig och skallen är helt rund eller gått av:
  • Svetsa på en större mutter. Det kan vara svårt att få till en tillräckligt hållbar svets. Fungerar det inte så fick förhoppningsvis skruven en rejäl omgång värme av svetsen i alla fall.
När man insett att man inte var tillräckligt bra med svetsen:
  • Borr + urdragare. T.ex. denna: [länk] - inte den koniska problem-förvärrar-varianten som nämndes tidigare i tråden!
När urdragaren tappar greppet för att skruven verkligen sitter tokhårt: (Körde man med den koniska så gick urdragaren av i det här steget varpå man har ett stycke superhärdat stål i borrhålet och man kan gå direkt till sista punkten.)
  • Borra ur hela skruven. Komplett toksvårt om man behöver borra på fri hand och vara rädd om gängan, men ibland går det. Har man tur går det att sätta i en reparationsgänge om man bara borrat lite åt skogen.
Gick inte det heller:
  • Erkänn dig besegrad. Nu är det bara att byta ut hela delen som skruven satt i eftersom du nu borrat sönder den. Alternativt vända sig till någon med ordentlig kunskap och riktiga leksaker.
Tack för tipsen.
finns det något mini svetsmaskin som fungerar bra kan man köpa?
 
Vad handlar det om för bil? En del rostar fast obönhörligt och är de väl runddragna och fastrostade så kräver det lite mer än vad man har till vardags. Nån liten hobbybrännare som går på nån gasol är ju bara glömma....
 
Jag brukar börja med vanlig rostlösare. Funkar inte det så får man gripa om skallen (skruvens alltså) med valfritt verktyg, tex polygrip, och använda våld. Funkar inte det heller — och det är sällan det inte gör det — får man borra upp och gänga sig ett nytt hål.
Andra förespråkar induktionsvärmare, har dock inte testat själv.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Fast rostlösare fungerar dåligt på dylika skruvar där själva gängförbandet kan sitta en bit in och oftast inte ens synligt. Lite spray under skruvskallen hjälper ju föga......
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.