2 786 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Hur tar man löss gamla och rostiga skruv mutter
Medlem
· Västernorrland
· 10 921 inlägg
Fast ingen maskin i världen hjälper ju om skallen är runddragen........
Om man börjar med mutterknackare och hel skalle så minimerar risken att det blir runddraget. Men har någon tidigare provat med skiftnyckel eller polygrip, tja då är det två problem, fastrostat och förstörd skalle.S Stefan1972 skrev:
Så kan man lösa 90% med mutterknackare är mycket vunnet.👍
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Produkter som diskuteras: "muttertång"
Muttertänger
Muttertänger är särskilda handverktyg som används för att greppa, hålla fast och vrida muttrar eller bultar. Dessa tänger är ofta utformade med breda, platta käftar för att ge ett säkert grepp om en mutter eller bult och undvika att skada
Läs mer
Jag hade fastsatta låsmuttrar på bilen för några år sedan. Biltemas utdragare drog jag av. Var svårt att komma åt att borra också.
Då tog jag svetsen och svetsade på en rörstump som jag kunde greppa med stor rörtång. Om jag som svetsat två gånger i mitt liv (en gång i min ungdom och så nu då) klarade av det så kan alla.
Men i efterhand tror jag att om jag tagit mutternknack från början istället för att slita sönder skallen manuellt så hade jag besparat mig allt besvär. Det är mycket vunnet att kunna lägga all egen kraft rakt in och låta maskinen knacka.
Då tog jag svetsen och svetsade på en rörstump som jag kunde greppa med stor rörtång. Om jag som svetsat två gånger i mitt liv (en gång i min ungdom och så nu då) klarade av det så kan alla.
Men i efterhand tror jag att om jag tagit mutternknack från början istället för att slita sönder skallen manuellt så hade jag besparat mig allt besvär. Det är mycket vunnet att kunna lägga all egen kraft rakt in och låta maskinen knacka.
Medlem
· Västernorrland
· 10 921 inlägg
nja....normalt börjar man med en sexkantshylsa och dragskaft och drar manuellt.........Då känner man vad som händer och kan avbryta och ge sig på andra metoder om det behövs.A AndersS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 921 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Som sagt, bilder gör allt enklare...
Min första "lösning" på runddragna skruvhuvuden är att ta en hylsa storleken mindre och slå på... Har man tum-storlekar kan det finnas något där som är lite mindre... Gärna en krafthylsa.. Funkar bäst på större dimensioner dock..
Min första "lösning" på runddragna skruvhuvuden är att ta en hylsa storleken mindre och slå på... Har man tum-storlekar kan det finnas något där som är lite mindre... Gärna en krafthylsa.. Funkar bäst på större dimensioner dock..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Sedan jag skaffade en elektrisk mutterknackare (Makita) så använder jag alltid den först.Har räddat mig i många hopplösa situationer, även vid så små saker som M6. Att segdra med manuellt skaft ökar risken för rund skalle dramatiskt när skruven är fastrostad.S Stefan1972 skrev:
Gasolvärme (eller svets) följt av rostlösarsprej. CRC har sådan med kyla i, CRC Rost flash. Tufft för rosten att bli både värmd och kyld.
Mutterknack kan ibland knacka loss fastrostade skruvar.
Rostiga metriska sexkantskallar slår man tumhylsor på och tvärtom. Då runddrar man dem inte.
Använd aldrig polygrip och liknande på skruvskallar och muttrar.
Mutterknack kan ibland knacka loss fastrostade skruvar.
Rostiga metriska sexkantskallar slår man tumhylsor på och tvärtom. Då runddrar man dem inte.
Använd aldrig polygrip och liknande på skruvskallar och muttrar.
Vilken modell har du köpt?MultiMan skrev:
Tänkte köpa DTW1002 men vet inte om den har knackare funktion.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Jag köpte DTW285, men den verkar utgången. Den mest lika idag är nog https://www.makita.se/product/dtw300.html
Min orkar iaf riktigt hårt dragna hjulbultar utan problem, så har inte känt behovet av något kraftigare. Använder 5Ah batteri, då det kan ha betydelse. Man bör inte använda minsta batterierna om man behöver maximal kraft.
Min orkar iaf riktigt hårt dragna hjulbultar utan problem, så har inte känt behovet av något kraftigare. Använder 5Ah batteri, då det kan ha betydelse. Man bör inte använda minsta batterierna om man behöver maximal kraft.
Utmärkt lektion! Nu vet man hur man gör! Jag trodde ju tex att de där koniska urdragarna skulle kunna funka.B Bigfoot skrev:I tur och ordning:
När det skitit sig och skallen är helt rund eller gått av:
- Värme (helst något värre än varmluftspistol) + rostlösare + mycket tålamod (upprepa gärna under ett par veckors tid). Använd rätt verktyg från början - inga skiftnycklar, glappande hylsor eller skruvmejslar som nästan passar. Tyvärr lär man sig ju aldrig att det är bättre att åka och handla rätt verktyg än att praktisera "man tager det man haver"... Gärna mutterdragare som slår. Slagskruvmejsel för skadade skruvar.
När man insett att man inte var tillräckligt bra med svetsen:
- Svetsa på en större mutter. Det kan vara svårt att få till en tillräckligt hållbar svets. Fungerar det inte så fick förhoppningsvis skruven en rejäl omgång värme av svetsen i alla fall.
När urdragaren tappar greppet för att skruven verkligen sitter tokhårt: (Körde man med den koniska så gick urdragaren av i det här steget varpå man har ett stycke superhärdat stål i borrhålet och man kan gå direkt till sista punkten.)
- Borr + urdragare. T.ex. denna: [länk] - inte den koniska problem-förvärrar-varianten som nämndes tidigare i tråden!
Gick inte det heller:
- Borra ur hela skruven. Komplett toksvårt om man behöver borra på fri hand och vara rädd om gängan, men ibland går det. Har man tur går det att sätta i en reparationsgänge om man bara borrat lite åt skogen.
- Erkänn dig besegrad. Nu är det bara att byta ut hela delen som skruven satt i eftersom du nu borrat sönder den. Alternativt vända sig till någon med ordentlig kunskap och riktiga leksaker.