A Andreas Mur skrev:
Det är ju detta som är så konstigt inden branschen. Man konkurrerar inte med timpris, eller redovisar inte riktigt timpris, utan istället läger man in vinsten i materialfaktureringen. Och som privatkund blir man förstås förbannad när priset från elektrikern är betydligt högre på material än vad man själv kunnat köptet för utan rabatt. Så vinsten elektrikern gör på materialet är nog en marginal på 70-100%. Hans inköpspris efter rabatter, bonus och kickback vs pris mot kund. Bättre om elektrikern säger tydligt vad han vill ha för jobbet.. 2000kr timmen?
Ja jag vet inte hur många gånger jag har försökt förklara detta för hantverkare här på forumet som inte förstår varför kunder blir förbannade. Det är inte nödvändigtvis totalpriset som är problemet utan att man tar betalt på sådant sätt att kunden känner sig blåst och lurad. Otroligt korkat.
 
  • Gilla
Andreas Mur och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Hur ska Du få reda på deras inköpspriser?
Det är väl inget problem? Kommer man överens om deras inköpspris plus X% så får de såklart visa sitt inköpspris.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det finns gott om verksamheter som har extrema vinstmarginaler men alla köper deras produkt eller tjänst ändå för att det helt enkelt är en mycket bra produkt eller tjänst.

Typ konserter med kända artister, iphone, Spotify, batterilagring osv.

Folk är återkommande kunder och få irriterade över vinsten för de vet vad de betalar och de vet vad de får.

När den genomsnittlige privatpersonen anlitar en röris eller elektriker med en sådan intranparant prissättning tror de att de betalar en sak men när fakturan kommer är det något annat. Dessutom är det ingen produkt som är unik eller kompetenstung eller så utan som att köpa vilken annan vardaglig pryl som helst, egentligen.

Det är där problemet är!

Det finns också gott om installationsföretag som går rejält bra, men de brukar inte ta mer betalt av slutkund, utan vanligtvis är det företag som vuxit sig så stora att de kan ha duktiga personer på heltid på kontoret och montörerna kan jobba med sin sak 8 timmar om dagen.
 
N nb. skrev:
Det finns gott om verksamheter som har extrema vinstmarginaler men alla köper deras produkt eller tjänst ändå för att det helt enkelt är en mycket bra produkt eller tjänst.

Typ konserter med kända artister, iphone, Spotify, batterilagring osv.

Folk är återkommande kunder och få irriterade över vinsten för de vet vad de betalar och de vet vad de får.

När den genomsnittlige privatpersonen anlitar en röris eller elektriker med en sådan intranparant prissättning tror de att de betalar en sak men när fakturan kommer är det något annat. Dessutom är det ingen produkt som är unik eller kompetenstung eller så utan som att köpa vilken annan vardaglig pryl som helst, egentligen.

Det är där problemet är!

Det finns också gott om installationsföretag som går rejält bra, men de brukar inte ta mer betalt av slutkund, utan vanligtvis är det företag som vuxit sig så stora att de kan ha duktiga personer på heltid på kontoret och montörerna kan jobba med sin sak 8 timmar om dagen.
Att veta vad man betalar för (sätta förväntan rätt) är en viktig poäng du har ovan, att få en bra produkt/tjänst levererad är en annan. Det som jag ser som den viktigaste faktorn är dock att priset är marknadsmässigt, annars känner man sig nämligen lurad. Kostar vägguttaget dubbelt mot Hornbasch så är inte priset marknadsmässigt i kundens ögon.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
K kanonkurtan skrev:
Jag har lite koll på hur det fungerar på Ahlsells, Dahl osv. Det finns ett listpris som står på leveranslappen, låt säga det är en kopplingslåda och priset är 100:-/st. Efter avtalade rabatter är det inte ovanligt att den kostar firman 10-20:-! Listpriserna är som många vet idiotiskt satta, och till för att de ”generösa” byggarna ska kunna säga att ”du får det till inköpspris” Så se om du kan få tag i firmans faktura, och jämför. Fast detta har du förhoppningsvis koll på… lycka till.
Ofta har det varit så att hantverkaren får ett kvitto på listpriset. Detta kan kopieras och på detta adderas ett inte ovanligt påslag á 10%. Slutkunden betalar därmed 110 kr för kopplingslådan. Rabatten blir en egen post med ett eget kvitto. På så sätt tjänar hantverkaren tjäna mer på materialet än på arbetet. Absolut inte olagligt, men det som kanske ser ut som en hederlig deal, kan vara det omvända. Och hantverkaren är mer motiverad att sälja prylar än arbetstimmar.
 
D Daniel 109 skrev:
Tror du att elektrikerna är sugna på att räkna på alla jobb i förväg?
nej inte som det är nu men det borde vara ganska enkelt att arbeta fram schabloner som täcker det mesta för enklare jobb. Nu när ingen kräver nåt så ligger det knappast i företagarnas intresse att ändra nåt. Vill konsumenten arbeta fram ett bra system så är det ju till att ligga på och ställa krav och välja bort de som inte lämnar ett rimligt pris i förväg. Nånting borde man kunna begära för att kunna jämföra iallafall.......
 
B Beckborg skrev:
Ofta har det varit så att hantverkaren får ett kvitto på listpriset. Detta kan kopieras och på detta adderas ett inte ovanligt påslag á 10%. Slutkunden betalar därmed 110 kr för kopplingslådan. Rabatten blir en egen post med ett eget kvitto. På så sätt tjänar hantverkaren tjäna mer på materialet än på arbetet. Absolut inte olagligt, men det som kanske ser ut som en hederlig deal, kan vara det omvända. Och hantverkaren är mer motiverad att sälja prylar än arbetstimmar.
Motivera på vilket sätt detta inte är olagligt?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Blir du debiterad per timme på Rejmes eller pizzerian?
Nu både skruvar jag fordon själv och fixar min el då jag har behörighet, men att fordonsverkstad tar betalt per timme är väl inget konstigt?
Tror du inte pizzabagarens tid för din pizza är inbakad (😂😂) i priset, eller jobbar han gratis?
Om ni ska klaga på priset så gör jobbet själva då, om kan så skaffa er utbildning
Inte fan klagar jag på priset när jag anlitar en jurist tex.
 
L Lemans skrev:
Nu både skruvar jag fordon själv och fixar min el då jag har behörighet, men att fordonsverkstad tar betalt per timme är väl inget konstigt?
Tror du inte pizzabagarens tid för din pizza är inbakad (😂😂) i priset, eller jobbar han gratis?
Om ni ska klaga på priset så gör jobbet själva då, om kan så skaffa er utbildning
Inte fan klagar jag på priset när jag anlitar en jurist tex.
Brukar pizzabagaren säga att pizzan kostar 140 spänn och sedan ha 100 spänn i avgift för pizzakartongen för du frågade ju vad pizzan kostade, inte kartongen.

Igen - det handlar om en medveten icke-transparent prissättning - inte vad arbetet i slutändan kostar.

Och som jag skrev, bland större företag existerar denna prismodell inte, det är huvudsakligen småskruttar som kör den.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Ofta har det varit så att hantverkaren får ett kvitto på listpriset. Detta kan kopieras och på detta adderas ett inte ovanligt påslag á 10%. Slutkunden betalar därmed 110 kr för kopplingslådan. Rabatten blir en egen post med ett eget kvitto. På så sätt tjänar hantverkaren tjäna mer på materialet än på arbetet. Absolut inte olagligt, men det som kanske ser ut som en hederlig deal, kan vara det omvända. Och hantverkaren är mer motiverad att sälja prylar än arbetstimmar.
Under mina snart 40 år i branschen så har jag aldrig fått ett kvitto på enbart listpriset från någon grossist.
På kvitton/fakturor står alltid listpriset, min rabatt och det totala priset på artikeln.
 
L Lemans skrev:
Inte fan klagar jag på priset när jag anlitar en jurist tex.
Jo, när du först fått höra att du ska betala 2500kr per timme och sedan när du får fakturan så har man också lagt till en fast avgift om 750kr per dokument man tittat på och 300kr milen för att täcka sina transportkostnader. Och påslaget för arbete före 10:00 och efter 15:00, 130% på timpriset. Och att minsta debiterbara tid är 2 dagar även om det bara tar 15 minuter att skriva ut intyget du ville ha.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
L Lemans skrev:
Nu både skruvar jag fordon själv och fixar min el då jag har behörighet, men att fordonsverkstad tar betalt per timme är väl inget konstigt?
Tror du inte pizzabagarens tid för din pizza är inbakad (😂😂) i priset, eller jobbar han gratis?
Om ni ska klaga på priset så gör jobbet själva då, om kan så skaffa er utbildning
Inte fan klagar jag på priset när jag anlitar en jurist tex.
Jag gör det själv, men jag tycker motiveringen haltar. 👍
Transparens är nog ordet många efterfrågar.
 
D Dodger skrev:
Under mina snart 40 år i branschen så har jag aldrig fått ett kvitto på enbart listpriset från någon grossist.
På kvitton/fakturor står alltid listpriset, min rabatt och det totala priset på artikeln.
Nej, formellt sett kan man ju inte gärna skriva ut falska kvitton eller falska fakturor. Det riskerar att falla under bokföringsbrott.

Däremot får man såklart göra offerter till listpris eller skriva ut en listprislista.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, när du först fått höra att du ska betala 2500kr per timme och sedan när du får fakturan så har man också lagt till en fast avgift om 750kr per dokument man tittat på och 300kr milen för att täcka sina transportkostnader. Och påslaget för arbete före 10:00 och efter 15:00, 130% på timpriset. Och att minsta debiterbara tid är 2 dagar även om det bara tar 15 minuter att skriva ut intyget du ville ha.
Va f-n Mathias, har du snackat ihop dig med mina leverantörer? Precis sådär försöker de. Sedan avrundar man med en Arbetsmiljöavgift. Nej, jag skojar tyvärr inte.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Va f-n Mathias, har du snackat ihop dig med mina leverantörer? Precis sådär försöker de. Sedan avrundar man med en Arbetsmiljöavgift. Nej, jag skojar tyvärr inte.
Hur tror du jag tar betalt av mina kunder då….😬
 
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.