I slutändan blir det ju samma sak? En del hävdar att högre timpenning absolut är okej men då tjänar ju företaget samma lika pengar ändå.......Verkar mest vara en principsak det här att OM man kan spara pengar på nåt uppenbart så ska man kunna göra det. Det blir liksom transparent att företaget försöker tjäna pengar på mig. Med högre timpenning syns ju inte det och då känns det bättre........
 
S Stefan1972 skrev:
I slutändan blir det ju samma sak? En del hävdar att högre timpenning absolut är okej men då tjänar ju företaget samma lika pengar ändå.......Verkar mest vara en principsak det här att OM man kan spara pengar på nåt uppenbart så ska man kunna göra det. Det blir liksom transparent att företaget försöker tjäna pengar på mig. Med högre timpenning syns ju inte det och då känns det bättre........
Och så får man ROT på arbete men inte material.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förvisso men hade vi haft ett system där timpenningen vore hög och inget pålägg på material så kan du vara lugn för att rot upplägget hade varit annorlunda........
 
H hempularen skrev:
Andra hantverkargrupper som snickare har inget problem att gå runt på sin timpenning, och med rimliga marginaler på material. Det finns givetvis kostnader med hantering av materialinköp, godsmottagning, hantera betalning, tid att beställa osv. Så ett nollpåslag vore inte rimligt.

Tjafset om garantin blir jag väldigt trött på. Om en elektriker har en icke försumbar kostnad för garantiåtaganden, så använder han antingen sekunda material, eller så är han okunnig om hur arbetet skall utföras. Och en sådan hantverkare bör man inte anlita.
Nästan alla Snickare fakturerar väl timkostnad, material sen 8-12% på sista raden i omkostnader?
 
Hantverkaren får ju betalt för sin tid, så ett rimligt påslag borde bara avse risken att stå med obetalt material o ränta på sitt utlägg. Dvs ngn enstaka procent. Men marknaden har skruvats med låga timpriser o höga påslag. Eller höga timpriser o höga påslag. En högre procentsats är motiverad om det även ingår arbetstid för transport, beställning, mm i materialkostnaden. Fråga! Ifrågasätt!
 
A Andreas Kneg skrev:
Ja, alltså när priset är dyrare än vad jag själv kan köpa på bauhaus så blir det ju knepigt… så vi skall ju ner till det minst…
Du kan inte jämföra Bauhaus med material från en proffsbutik.
Om du köper materialet själv är garantiproblemen dina.
Elektrikern lägger ner ”osynlig” tid på att planera vad som behövs. Gör du det själv så ska du också ta reda på vad som krävs. Då blir det inte elektrikerns ansvar och eventuellt stillestånd ansvarar du för.
 
Förr hade inte konsumenterna samma insyn i var materialet kostade. Då kunde de köra med dessa påslag utan att kunderna visste om det. Nu försöker de fortsätta med det men kunderna går inte på att de fått ett rabatterat materialpris när det kostar dubbelt så mycket som på andra ställen.
 
  • Gilla
Dayangel och 2 till
  • Laddar…
Fast hela grejen handlar ju bara om att tjäna pengar, det är nåt mycket fult i sverige. Särskilt bland småföretagare tydligen. Det sticker i ögonen på många......
En känd bilverkstad i stockholm tar 1350kr i timmen plus moms och har ett ganska högt påslag på reservdelspriserna för att de lagerför mycket själva. De har hur mycket jobb som helst och de som tycker att de är dyra får lösa det på annat sätt typ...........Det är helt valfritt liksom.
 
Är man bara öppen man det så är det ju upp till kunden att välja. Men när man kallar 100% påslag för 20% rabatt då är det inte okej. Eller något som nog är vanligare bara lägga på ett rejält påslag utan att nämna det.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Jag har lite koll på hur det fungerar på Ahlsells, Dahl osv. Det finns ett listpris som står på leveranslappen, låt säga det är en kopplingslåda och priset är 100:-/st. Efter avtalade rabatter är det inte ovanligt att den kostar firman 10-20:-! Listpriserna är som många vet idiotiskt satta, och till för att de ”generösa” byggarna ska kunna säga att ”du får det till inköpspris” Så se om du kan få tag i firmans faktura, och jämför. Fast detta har du förhoppningsvis koll på… lycka till.
 
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Fast hela grejen handlar ju bara om att tjäna pengar, det är nåt mycket fult i sverige. Särskilt bland småföretagare tydligen. Det sticker i ögonen på många......
En känd bilverkstad i stockholm tar 1350kr i timmen plus moms och har ett ganska högt påslag på reservdelspriserna för att de lagerför mycket själva. De har hur mycket jobb som helst och de som tycker att de är dyra får lösa det på annat sätt typ...........Det är helt valfritt liksom.
Skillnaden mot en elektriker är att nästan samtliga bilverkstäder jag varit i kontakt med har kunnat lämna ett pris innan. Man säger "nya stötdämpare och fjädrar bak kostar X kronor och jobbet Y kronor". Skulle man köra som vissa elfirmor så skulle det låta "Det kostar X kronor för jobbet och jag lovar att du får ett bra pris på materialet, 20% rabatt".

Bilfirman jag anlitar säger priset klart och tydligt innan. När jag ville ha nya vinterdäck till ena bilen i höstas så kollade jag med dem vad priset skulle bli för den modell jag ville ha. Det blev dyrt, nästan dubbla priset på däcken. Jag frågade om det kunde stämma eftersom jag kunde köpa däcken gör halva priset på annat håll. De dubbelkollade med sin leverantör och var rätt irriterade på denne för att de fick sånt uselt pris. "Köp däcket och ta med det hit så monterar vi" var beskedet jag fick. Ungefär det som folk säger inte går, att ha med egen material. Det är inte enda bilverkstaden som jag anlitat som accepterat att jag har med prylar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast hela grejen handlar ju bara om att tjäna pengar, det är nåt mycket fult i sverige. Särskilt bland småföretagare tydligen. Det sticker i ögonen på många......
En känd bilverkstad i stockholm tar 1350kr i timmen plus moms och har ett ganska högt påslag på reservdelspriserna för att de lagerför mycket själva. De har hur mycket jobb som helst och de som tycker att de är dyra får lösa det på annat sätt typ...........Det är helt valfritt liksom.
Fastän bilverkstaden fakturerar inte extra för hyra av billift och en massa andra saker.

Nej, det handlar inte om att tjäna pengar utan att genom bristande transparens få kunden att känna sig lurad.

Det finns gott om elektriker som tar 2000 för ett uttag, 3500 kr för en ytterbelysningsarmatur osv (fast pris ink allt), alla nöjda och glada för att det är tydligt och klart.

Men säger nån "jag tar 600 i timmen" + material och kunden ser på fakturan att kabeln kostar 50 kr/m och ett eluttag kostar 500 spänn är det klart man känner sig (inte bara känner sig utan är) lurad.

Att det, inte bara här utan även i rena yrkesforum, dyker upp om och om igen visar ju tydligt att arbetssättet är skit och drar ned hela kåren i träsket.

Mot professionella näringsidkare förekommer detta inte, där är typ 10 % på inköpspris standard i avtalen men det är också vanligt att beställaren tillhandahåller visst (dyrare) material. Däremot förekommer det mot mindre brf och andra små näringsidkare som inte har koll.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Ja men då handlar det återigen om att kunderna måste bli bättre på att be om offert och fråga om påslag på artiklar......Många trådar handlar ju om att folk är överraskade efter att de fått fakturan....
Elektriker och dylika hantverkare må vara ett speciellt släkte men det är ju både kunder och företag som driver på sånt här. Företagen tar chansen och kunderna ifrågasätter för lite.
Det är dock väldigt svenskt att liksom sitta tillbakalutad och tänka att man luras väl inte i sverige: Staten skyddar väl mig med regler och lagar?
 
Tror du att elektrikerna är sugna på att räkna på alla jobb i förväg?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Hur ska Du få reda på deras inköpspriser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.