J Johan456 skrev:
Är det verkligen så?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/

ett axplock:

5 kap. Påföljder vid fel på varan​


Påföljder​


1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen

6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.

Om det behövs för avhjälpande eller omleverans ska näringsidkaren ta bort den felaktiga varan och installera en felfri vara eller bära kostnaden för borttagandet och installationen. Denna skyldighet gäller dock endast om varan hade installerats innan felet visade sig och på ett sätt som var förenligt med dess art och ändamål.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Hjälper en butik som säljer blommor där är det 100% påslag. Och praxis enligt dem :)
En konkurrent kör 200% på rosor.
Kanske lite skillnad med blommor??
Du kan ju inte gärna låta rosorna ligga på hyllan 1 vecka eller 2 tills det kommer nån & vill ha dem.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

ett axplock:
Det faller på det som står sedan:

Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det faller på det som står sedan:

Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.
Är du säker, jag uppfattar det som att det är i valet mellan avhjälpande eller omleverans.
Samt felets art, exempelvis att ett kosmetiskt fel på en kakelplatta kan inte motivera en hel omkakling, trasig el kan ju vara direkt farlig.
Men jag får se om jag hittar nått förtydligande på det.

Sen borde samma gälla en elektriker, om inte Clasohlson behöver byta ut uttaget på plats, varför skulle då elektrikern?

Rätt till avhjälpande eller omleverans​


4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till
1. vilken betydelse felet har,
2. vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
3. om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten.
 
Jag tycker tyvärr inte propositionen ger någon tydligare bild av vad oskälig kostnad innebär:
https://www.regeringen.se/contentas...c10b/en-ny-konsumentkoplag-prop.-20212285.pdf

https://lagen.nu/prop/2021/22:85#sid267-text




Roade mig med att fråga konsumentverket:
Min fråga:
Jag har en fråga om vad som är oskälig kostnad för någon som sålt en vara.
Tänk ett eluttag för en hundralapp som gått sönder och reklameras till inköpsstället.
Eftersom en elektriker krävs för arbetet blir det snabbt 1000-2000kr för arbetet att byta ut det.
Kan inköpsstället neka att stå för elektrikern med hänvisning till att det blir oproportionerligt dyrt för dem?
Deras svar:
Om det är en reklamation ska du inte få några extra kostnader på grund av detta. Du kan alltså ställa krav på att företaget ska stå för de kostnader som uppstår på grund av felet, så länge de har en direkt koppling till felet samt att de är rimliga.
Då frågade jag givetvis vad som anses vara rimligt:
Vad som anses vara rimligt i ditt fall kan jag dock inte svara på eftersom vi inte gör någon bedömning i enskilda ärenden.

Du har däremot möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du vill pröva tvisten.

Läs mer hos ARN: [länk]
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker tyvärr inte propositionen ger någon tydligare bild av vad oskälig kostnad innebär:
[länk]

[länk]




Roade mig med att fråga konsumentverket:
Min fråga:

Deras svar:

Då frågade jag givetvis vad som anses vara rimligt:
Frågan är felställd eftersom just eluttaget får du byta själv, ingen elektriker behöver blandas in.
 
D Dilato skrev:
Frågan är felställd eftersom just eluttaget får du byta själv, ingen elektriker behöver blandas in.
Jag får byta själv om jag har nödvändig kompetens, låt oss säga att personen i detta fall inte har nödvändig kompetens.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får byta själv om jag har nödvändig kompetens, låt oss säga att personen i detta fall inte har nödvändig kompetens.
Vem satte dit den?
 
D Dilato skrev:
Vem satte dit den?
I detta påhittade exempel, en elektriker.
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Det är nog helt ok om du vill ta upp det, men du kanske får räkan med en högre arbetskostnad då.
Ofta resonerar elektriker lite som att det dom förlorar på gungorna tar dom igen på karusellerna..

Det ligger lite i botten här: att jobba med de märken och material dom är vana med går ju snabbare och dom har antalgien anbba leveranstider om ngt fattas osv.
Skall du göra inköpet då kommr antaligen arbetskostnaden bli osäkrare, så lyfter du det så kommer nog arbetskostnaden skjuta upp

Men prova att förhandla kan man ju alltid göra.
 
Rent generellt så kan man inte räkna med någonting.........Allt är ju helt upp till den som utför arbetet och säljer grejerna. Vill de sälja "dyrt" (vi bortser från ocker nu) och ha en hög timpenning så får dem ju det. Det är ju upp till kunden att acceptera eller inte. Det är ju liksom ingen som driver eget som gör det på nå probono basis. Att kunden ska spara pengar på nåt vis. Det är ett väldigt svenskt tänk.......
Tycker man att nåt är för dyrt, ja då får man nog köpa grejer själv och göra det själv då eller som i ett sånt här fall acceptera att det kostar om man vill ha yrkesfolk.
De flesta elektriker har jobb så de klarar sig utan de riktigt gnidna ändå. Det är väl mycket därför det är så svårt att få nå bra pris på småjobb. Lägga ner tid och bjuda till när folk iallafall tycker det är dyrt........

Allt detta tycker jag trots att jag inte har nå pengar själv......jag får så lov att göra allt själv oavsett. Sen får det bli som det blir. Som tur är så är man ju händig på många plan. Annars vete gudarna hur man skulle göra. Bo i lägenhet nånstans........
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Marcus Ge skrev:
Varför skulle det vara fair att du får ta del av hantverkarens rabatter?

Köp in allt material själv istället och fråga på en offert för bara arbetet så ser det nog inte lika roligt ut.
Min erfarenhet är att det blir betydligt billigare om man betalar el-materialet själv, även om man inte har några rabatter! De brukar ta duktigt betalt för förbrukningsmaterial. Frågan är då om du hittar någon elektriker som vill ta jobbet.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ja, alltså när priset är dyrare än vad jag själv kan köpa på bauhaus så blir det ju knepigt… så vi skall ju ner till det minst…
Lycka till med det. Tycker du inte elfirman ska gå plus på ett jobb? Varför köper du bara inte in materialet själv istället för att gagga med en firma och tycka att du ska bestämma vilka priser dom ska ta.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Hej
intressant att rörisar och elektriker skall få ett påslag på material som jag betalar. Jag förstår om det är så att priset är lägre och att dom beställer och levererar och står för garanti och service. Men om det inte ingår något mer än själva materialet varför skall de ta mer än vad jag kan själv åstadkomma? Annars är det väl extra lön???? Om jag själv har ett konto på Ahlsell eller annan grossist varför skall jag betala mer än det jag kan få?
Om det ingår jobb att räkna ut materialet så får dom väl ta timbetalt för detta och eftersom de levererar en offert borde dom veta vad som skall ingå och då kan väl betalningen gälla arbetet för att räkna ut vad som skall ingå.
Därefter tycker jag, om man har att göra med seriösa hantverkare så skall allt var skrivet tydligt i offerten vad som ingår i alla delar, timmar, material, restider och annat. Givetvis saker som kommer till eller inte har kunnat förutses.
 
Hoppas kan man ju :) Elektrikern handlar med stor rabatt på en grossist firma där priset är skyhögt.
Rabatten får du inte del av utan ett påslag på 10 - 20% enligt brutto prislistan.
Naturligtvis får du betala för restid till och från grossisten och tiden det tar med gratis fikan där.
 
  • Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.