Att TS kallar det för tomt gör inte att det blir en sådan.
En tomt är ett juridiskt begrepp med en definition.

PBL

En tomt

är inte samma sak som en fastighet

kan aldrig omfatta allmän plats

är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål

kan vara bebyggd med flera byggnader.
 
Redigerat:
A anderscor skrev:
Jag har en ärvd tomt vid havet, som jag i framtiden skulle vilja bygga ett litet sommarhus på. Inte möjlighet till det nu.
Jag har nu fått tillgång till en arbetsbod under ett par år, skulle man kunna ställa arbetsboden på tomten och använda som en enkel sommarstuga?
Tyvärr är tomten utan bygglov så det behövs väl?
Om det går, är tillåtet, vad ska man tänka på?
Javisst kan du använda en arbetsbod som sommarhus, du behöver söka bygglov för att få lov att ställa upp den ett par år.
 
  • Gilla
anderscor och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att TS kallar det för tomt gör inte att det blir en sådan.
En tomt är ett juridiskt begrepp med en definition.

PBL

En tomt

är inte samma sak som en fastighet

kan aldrig omfatta allmän plats

är mark som är bebyggd med byggnader och marken i anslutning till byggnaderna som behövs för byggnadernas ändamål

kan vara bebyggd med flera byggnader.
Läser man TS andra tråd ser man att det förut stått ett hus på tomten.
 
F fribygg skrev:
Läser man TS andra tråd ser man att det förut stått ett hus på tomten.
Jag har inte sett någon annan tråd.

Men om man tar bort ett hus som inte återuppbyggs försvinner "tomten" och det inte säker att man får bygglov igen.

Ett inte helt ovanligt problem i strandskydd när man låtit någon byggnad förfalla så byggrätten försvinner och strandskyddet återinträder och man får inte längre ha en byggnad där och får inte heller dispens.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är möjligt att hon menade, men hon skrev "kan".

Jag för min del kan inte tro att lagstiftaren har nått emot att TS låter tippa ett lass bärlagergrus på sin tomt och att TS sen sprider ut gruset med en skyffel och trampar åt det så att ytan blir plan och stadig.
Jag är rätt säker på att lagstiftaren skulle ha något emot det, eftersom det går emot lagen som lagstiftaren har stiftat. Varför skulle lagstiftaren stifta en lag om lagstiftaren inte tyckte den stiftade lagen var en välstiftad lag? 😉
F fribygg skrev:
Javisst kan du använda en arbetsbod som sommarhus, du behöver söka bygglov för att få lov att ställa upp den ett par år.
Trådens absolut mest korrekta svar! 👍 (Strandskyddsdispens verkar ju behövas också iofs...)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Förstår vad du menar, även om jag nog tycker att det är ett betydligt rimligare regelbrott att parkera bilen i en gräsbevuxen ficka i skogskanten (så länge man inte förstör för mycket växtlighet) än att svartbygga en sommarstuga på strandskyddsområde.
Ptja, det beror väl på man gjuter en grund och ställer ett hus på eller ställer dit en manskapsbod på hjul enligt mig. Jag kan också stycka att läget har betydelse. Om boden ställs precis bredvid ett vindskydd till en vandringsled eller vid en göl i slutet av någon mindre göl i urskogen.

Men det sistnämnde påverkar nog mest risken att bli anmäld. "Brottet" blir varken mer eller mindre allvarligt för det vilket också känns konstigt.
 
T ToRy skrev:
Varför skulle lagstiftaren stifta en lag om lagstiftaren inte tyckte den stiftade lagen var en välstiftad lag? 😉
Sannolikt tyckte lagstiftaren att det var en bra lag då den skrevs, nu efteråt när man upptäcker att TS inte ens får anlägga en parkering på sin tomt utan bygglov måste man ju inse att lagen inte är så välstiftad. Här finns utrymme för civil olydnad och lite praktiskt arbete med grusskyffling och tilltrampning från TS sida.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ptja, det beror väl på man gjuter en grund och ställer ett hus på eller ställer dit en manskapsbod på hjul enligt mig. Jag kan också stycka att läget har betydelse. Om boden ställs precis bredvid ett vindskydd till en vandringsled eller vid en göl i slutet av någon mindre traktorvägi urskogen.

Men det sistnämnde påverkar nog mest risken att bli anmäld. "Brottet" blir varken mer eller mindre allvarligt för det vilket också känns konstigt.
Jag svarar mig själv då jag verkar skriva som en kratta... fetmarkerat och understruket skulle vara som i citatet ovan.
 
F fribygg skrev:
Sannolikt tyckte lagstiftaren att det var en bra lag då den skrevs, nu efteråt när man upptäcker att TS inte ens får anlägga en parkering på sin tomt utan bygglov måste man ju inse att lagen inte är så välstiftad. Här finns utrymme för civil olydnad och lite praktiskt arbete med grusskyffling och tilltrampning från TS sida.
Tja, varför är det en dålig idé att ha begränsningar på hur man får anlägga grusplaner i naturen? TS:s "tomt" är ingen tomt förrän den är bebyggd (lovligt), just nu är den en obebyggd fastighet som vilken som helst, dvs natur. Så jag tror nog lagstiftaren fortfarande är rätt nöjd med sin lag.
Att det sen finns utrymme för lite civil olydnad är en annan sak, så länge TS inte blir lurad att tro att den civila olydnaden är lagenlig.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tja, varför är det en dålig idé att ha begränsningar på hur man får anlägga grusplaner i naturen? TS:s "tomt" är ingen tomt förrän den är bebyggd (lovligt), just nu är den en obebyggd fastighet som vilken som helst, dvs natur. Så jag tror nog lagstiftaren fortfarande är rätt nöjd med sin lag.
Att det sen finns utrymme för lite civil olydnad är en annan sak, så länge TS inte blir lurad att tro att den civila olydnaden är lagenlig.
Nu skriver ju TS tydligt "tomt" och det har ju enl TS andra tidigare stått ett hus på platsen så det handlar ju inte om 'mitt i naturen urskog' utan en fd tomt.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Guuuuud vad ni jiddrar och fantiserar om irrelevanta saker som inte har något med trådis tomt att göra. Varenda tråd på byggahus är som ett subjektivt urval av individer som måste spackla över hela floran av totalt irrelevanta saker som ofta ligger 450 mil bortanför det som trådis frågar efter.

Jag han kan ställa sin husvagn/arbetsbod på sin tomt. Allt annat skit som kreti och pleti drar upp, det ena än mer irrelevant än det andra, hör inte till frågan som trådis frågar efter.
Det där jobbiga du upplever... Logga ut så försvinner det.👍
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu skriver ju TS tydligt "tomt" och det har ju enl TS andra tidigare stått ett hus på platsen så det handlar ju inte om 'mitt i naturen urskog' utan en fd tomt.
Nu vi väl inte vet vilken taxeringskod fastigheten har, det kanske fortfarande är en tomt? TS har såvitt jag vet inte angett det. Men oavsett behövs bygglov och strandskyddsdispens för byggboden.
Men ett är säkert; en fd tomt är ingen tomt. Risken här är uppenbar att tomten har tappat sin status som bebyggd och då heller inte är en tomt i juridisk mening. Värt att tänka på är att det inte är hur marken ser ut som styr, utan vad för typ av fastighet det är.
I det här sammanhanget har graden av natur knappast någon betydelse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu skriver ju TS tydligt "tomt" och det har ju enl TS andra tidigare stått ett hus på platsen så det handlar ju inte om 'mitt i naturen urskog' utan en fd tomt.
Fast egentligen vet vi ju inte varför det inte längre står ett hus på platsen, och vi vet inte var (hur) naturen ser ut runt "tomten", annat än att "det är nära havet".

Det kan vara så att det hus (stuga) som stod på tomten brann ner olyckligt. Och det är fullt möjligt att återuppföra en byggnad när man sökt bygglov.

Men det kan också vara så att det var ett svartbyggt hus, på en tomt som finns inom strandskydd, i ett område med fågelskydd eller som blivit naturreservat, som rivits i enlighet med förelägganden...

Om vi visste mer om tomten/fastigheten, så skulle frågan bli tydligare.

Det är rätt ofta som frågeställningar i forumet är, vad ska man kalla det, väldigt inkompletta, och att det med tiden kommer fram väldigt många omständigheter som gör att den ursprungliga frågeställningen måste omvärderas.

Kanske har TS fått köpa en tomt som det aldrig skulle kunna gå att få bygglov på, i skyddad natur väldigt billigt?

Kanske har TS blivit lurad?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men hur länge får min hjulförsedda barracka stå där då?
Strikt sett 24 timmar. Men några dagar går säkert bra. Allemansrätten gäller ju så länge det är obebyggt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Strikt sett 24 timmar. Men några dagar går säkert bra. Allemansrätten gäller ju så länge det är obebyggt.
Och om jag flyttar den 4m efter 24h? Nya 24h?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.