Jag är ganska övertygad att Sveriges skyhöga byggkostnaden till stor del kommer ur konstiga konkurrenshämmande beteenden i branchen. Det som beskrivs i tråden är ett klassiskt exempel. Tycker faktiskt det är konstigt att det är tillåtet. De långa entreprenadkedjorna gömmer också mycket skit och kriminalitet på främst större byggen. Nuvarande regering försöker stoppa att något görs åt saken på eu nivå
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Och vad vet du om detta med sekunda delar eller är okunnig i sitt arbete, sluta med att skita ner någon person i något yrke. Hade det varit ett direkt svar till någon. Så har det varit ett personangrepp.
Vad du sysslar eller sysslat med vet nog ingen, men har eller är du den perfekte i allt, verkar nästan med att du svarar i allt och inget.
Bra material monterat korrekt bör väl man väl ändå inte behöva hantera garantier särskilt mycket för?

Är det så att grejerna går sönder i en sådan omfattning att man måste lägga på 100% på materialet så är det antingen dåliga grejer eller felhanterat.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bra material monterat korrekt bör väl man väl ändå inte behöva hantera garantier särskilt mycket för?

Är det så att grejerna går sönder i en sådan omfattning att man måste lägga på 100% på materialet så är det antingen dåliga grejer eller felhanterat.
Oavset vad ni anser/tycker om materiel, så även det sämsta som kan hålla i måååånga år. Men klart det är inte en gammal Pello som är vida överlägsen dagens brytare.
 
Fairlane
J jonaserik skrev:
Oavset vad ni anser/tycker om materiel, så även det sämsta som kan hålla i måååånga år. Men klart det är inte en gammal Pello som är vida överlägsen dagens brytare.
Ja, om även det sämsta håller i måååånga år så faller väl argumentet att man måste lägga på massor för att täcka garantier?
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, om även det sämsta håller i måååånga år så faller väl argumentet att man måste lägga på massor för att täcka garantier?
Absolut, kan tänka mig en kund som får en faktura på ett vägguttag för 95 kr + moms och ibland mer, hittar samma på varuhuser för 70 kr ink moms. Blir då en avog inställning mot installatören. jag tar betalt för armar och ben, samt kunskapen. det är den man ska klara sig på och inte skörta upp en kund med hiskliga priser efter någon prislista från en grossist och lägga på ytterligare %.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bra material monterat korrekt bör väl man väl ändå inte behöva hantera garantier särskilt mycket för?

Är det så att grejerna går sönder i en sådan omfattning att man måste lägga på 100% på materialet så är det antingen dåliga grejer eller felhanterat.
Normalt inte nej. Just garantiargumentet är väl bland de sämre argumenten för att motivera höga påslag. Få elprylar går sönder inom garantitiden om de är korrekt monterade.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Normalt inte nej. Just garantiargumentet är väl bland de sämre argumenten för att motivera höga påslag. Få elprylar går sönder inom garantitiden om de är korrekt monterade.
Framförallt faller väl garantiargumentet helt platt när det är exakt samma prylar. När de bytte el i hela vårt flerbostadshus o man hade möjlighet att välja från en lista med uttag o strömbrytare i olika färg o design kunde jag köpa exakt samma prylar för halva priset på Clas Ohlsson (som är långtifrån billigast på elartiklar). Det är väl knappast mer garanti på en strömbrytare köpt hos grossist än exakt samma strömbrytare köpt nån annanstans.
 
Ola C Ola C skrev:
Framförallt faller väl garantiargumentet helt platt när det är exakt samma prylar. När de bytte el i hela vårt flerbostadshus o man hade möjlighet att välja från en lista med uttag o strömbrytare i olika färg o design kunde jag köpa exakt samma prylar för halva priset på Clas Ohlsson (som är långtifrån billigast på elartiklar). Det är väl knappast mer garanti på en strömbrytare köpt hos grossist än exakt samma strömbrytare köpt nån annanstans.
Du missar poängen, nämligen vem som tillhandahåller materialet. Köper kunden själv så har kunden garanti mot till exempel Clas Ohlson. Däremot får kunden betala arbetstiden gör elektrikern.
Om elektrikern tillhandahåller, så spelar det inte dig som kund någon roll var materialet är inköpt.
 
J Johan456 skrev:
Du missar poängen, nämligen vem som tillhandahåller materialet. Köper kunden själv så har kunden garanti mot till exempel Clas Ohlson. Däremot får kunden betala arbetstiden gör elektrikern.
Om elektrikern tillhandahåller, så spelar det inte dig som kund någon roll var materialet är inköpt.
Nej, clasohlson får betala elektrikern om materialet är defekt.
Släng ett öga på konsumentköplagen om du tvivlar på mitt påstående.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Svärsonen handlar en del av Ahlsells pga att de har ram-avtal. Det är löjeväckande listpriser, jag skulle aldrig gå med på listpris plus % om hantverkaren ska handla i från en sån firma.

Svärsonen brukar kolla upp vad andra tar, mailar Ahlsells och får ner priserna till en tredjedel eller liknande.
Sist var det en pump på 13 000kr som de sänkte till 4000kr när han mailade om att den kostar 3800kr på firma XX. Beror ju helt och hållet på varifrån elektrikern ska handla, är det Ahlsells blir det en dyr affär.
 
Davidbagare
Jag tänker lite samma när jag är på restaurang. De kan få priset som de betalar i inköp för råvarorna. Sen kan de ta betalt för den arbetstiden det tar för kocken att laga till dessa råvaror. Betalar man mer än så måste det väl ändå vara en blåsning?
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ja, alltså när priset är dyrare än vad jag själv kan köpa på bauhaus så blir det ju knepigt… så vi skall ju ner till det minst…
Elgrossisterna har priser som ligger i nivå med tex bauhaus. Ibland dyrare ibland billigare. Men det är en hyffsad måttstock på inköpspriset, i de fall de har samma produkt. Så den nivån är en utopi om du inte skall leverera material själv. En seriös firma bör du kunna få inköp plus 20%. Möjligen lägre om det i det ligger något riktigt dyrt som en värmepump, större central etc. Få etablerade installatörer uppskattar att man levererar material själv. Risk att de helt avstår då.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag tänker lite samma när jag är på restaurang. De kan få priset som de betalar i inköp för råvarorna. Sen kan de ta betalt för den arbetstiden det tar för kocken att laga till dessa råvaror. Betalar man mer än så måste det väl ändå vara en blåsning?
Låter inte alls som ett udda upplägg i de fall man hyr in en kock för att laga mat hemma hos en.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, clasohlson får betala elektrikern om materialet är defekt.
Släng ett öga på konsumentköplagen om du tvivlar på mitt påstående.
Är det verkligen så?
 
J Johan456 skrev:
Du missar poängen, nämligen vem som tillhandahåller materialet. Köper kunden själv så har kunden garanti mot till exempel Clas Ohlson. Däremot får kunden betala arbetstiden gör elektrikern.
Om elektrikern tillhandahåller, så spelar det inte dig som kund någon roll var materialet är inköpt.
Jag pratade inte om vem som tillhandahåller materialet. Jag var undrande till om en strömbrytare köpt hos grossist har bättre garanti än exakt samma köpt på clasolsson för halva priset. Annars skulle jag som hantverkare köpt på clasolsson o kunnat ge kunderna mycket bättre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.