Hej!

Köpte en begagnad spis/ugn från Electrolux. Har ett perilex uttag i köket (huset byggt -70) och har läst att de endast får installeras med 400v draget till uttaget. Hade en Electrolux med 3 pinnar i kontakten och den jag köpte nu har 4 pinnar, men tänkte att det inte skulle göra någon skillnad om det ändå är draget 400v. Hur som startar inte plattorna en och en utan endast om alla är igång. Finns det något att göra åt detta?
 
MultiMan
Man ska aldrig någonsin koppla in spisar utan att säkerställa vilken spänning spisen kräver och om perilexuttaget är fullkopplat (ovanligt 1970 skulle jag säga). Modernare spisar kör 230V och kräver neutralledare, något som brukar saknas i gamla uttag då den inte behövdes till 400V-spisar.

Har du anslutit en modern 230V-spis till ett uttag utan nolla, kan den ha skadats och det är därför du har problem. Alternativt är uttaget, eller kablaget till spisen felkopplat och du saknar en eller flera faser. Säkringar till uttaget kan också ha löst ut.

Exakt vilken spis har du köpt?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska aldrig någonsin koppla in spisar utan att säkerställa vilken spänning spisen kräver och om perilexuttaget är fullkopplat (ovanligt 1970 skulle jag säga). Modernare spisar kör 230V och kräver neutralledare, något som brukar saknas i gamla uttag då den inte behövdes till 400V-spisar.

Har du anslutit en modern 230V-spis till ett uttag utan nolla, kan den ha skadats och det är därför du har problem. Alternativt är uttaget, eller kablaget till spisen felkopplat och du saknar en eller flera faser. Säkringar till uttaget kan också ha löst ut.

Exakt vilken spis har du köpt?
Jag har tre bruna och en gulgrön tråd draget till uttaget. Hittar ingen etikett med beteckningen. Electrolux intuition glaskeramikhäll med de rundade men kantiga handtagen. Inte senaste men näst senaste modellerna. Bifogar bild på kopplingsschemat.

Hade en EKC7120 innan med tre pinnar på kontakten. Denna har alltså fyra.

Har bara testat att starta den och plattan uppe till vänster startar bara om andra plattor är på. Samma visa med ugnen. Startar jag plattorna får jag ström i ugnen.
 
  • Hand håller ett öppet eluttag med en ansluten brun och gulgrön tråd och osynliga etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer som håller i en dold anslutning med tre synliga kablar och en otydlig etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett kopplingsschema för glaskeramikhäll, visar olika konfigurationer för 230V och 400V anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt uttag saknar nollan. Det måste vara fem ledare till uttaget för att din nya spis ska fungera.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Uttaget saknar nolla. Din spis är konstruerad för 230V men har fått 400V. Risken för permanenta skador är stor.

400V ~2N och ~3N visar kravet på nolla och att den internt använder 230V. Därför kravet på nolla då enda sättet att få det i Sverige är att ta ut spänningen med nollan som referens. Mellan faserna är det 400V.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Så kanske enklare att köpa en annan begad spis än att dra ut en nolla?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Uttaget saknar nolla. Din spis är konstruerad för 230V men har fått 400V. Risken för permanenta skador är stor.

400V ~2N och ~3N visar kravet på nolla och att den internt använder 230V. Därför kravet på nolla då enda sättet att få det i Sverige är att ta ut spänningen med nollan som referens. Mellan faserna är det 400V.
Så jag har gissningsvis bränt spisen? Har testkört den i ett par minuter bara för att se om den funkade.
 
MultiMan
Uttagets kablar kommer ju ut ur ett flexrör, så det lär vara hyfsat enkelt att dra fram en nolla från centralen. Du behöver ju även veta om spisen är skadad eller inte.

Inkopplad tid kvittar i stort sett om spisen inte klarar av den kraftiga överspänningen. En del är bättre konstruerade för sådana situationer än andra, så inget går att säga säkert.

Edit: All information om detta med spisar och inkoppling har behandlats i forumet hundratals gånger, inklusive att @Bo.Siltberg gjort en "spisbibel" som går att ladda ner. Du borde sökt först och kopplat sedan, särskilt som du redan från början märkt skillnader mellan spisarna.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Uttagets kablar kommer ju ut ur ett flexrör, så det lär vara hyfsat enkelt att dra fram en nolla från centralen. Du behöver ju även veta om spisen är skadad eller inte.

Inkopplad tid kvittar i stort sett om spisen inte klarar av den kraftiga överspänningen. En del är bättre konstruerade för sådana situationer än andra, så inget går att säga säkert.

Edit: All information om detta med spisar och inkoppling har behandlats i forumet hundratals gånger, inklusive att @Bo.Siltberg gjort en "spisbibel" som går att ladda ner. Du borde sökt först och kopplat sedan, särskilt som du redan från början märkt skillnader mellan spisarna.
Jag borde helt klart ha kollat upp det bättre innan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hittade etiketten nu. Antar att det ändå betyder att jag behöver en nolla. 3/400V.
 
  • Etikett på en Electrolux-enhet med specifikationer: 230V/230V, 3/400V, 8560W tot, och modellnummer EKC70010.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
J JoakimPe skrev:
Bifogar bild på kopplingsschemat.
Är kopplingsschemat för nya eller gamla spisen?
För där ser det ju ut att finnas ett alternativ för inkoppling utan nolla.

Hur kopplade du in spisen?
 
Kopplade in med perilex kontakt med fyra pinnar. Kopplingsschemat var för den nya. Den gamla ser ut så här:

Aningen förvirrande att det står 400V elementspänning på produktetiketten och 230V på luckan baktill.
 
  • Kopplingsschema och etikett med texten "Elementspänning 230V" på en metalldörr, texten "GAMLA" skriven ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktetikett på en vit Electrolux-apparat visar modell EKC7120, 400V elementspänning och tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa med flera kablar anslutna till perilex-kontakt med fyra pinnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nya:
 
  • Elkopplingsschema för olika konfigurationer på en metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingspanel med ordentligt märkta skruvklämmor och anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 bruna och 1 gulgrön, den gamla är 230 V . Men hur är det kopplat mellan uttaget och i centralen var det ingen som visste. Bara mätning kan ge svar. Den nya ska ha en nolla, sen vad som finns tidigare är inte hugget i sten på lappar och skyltar.
 
Det där är märkligt att den gamla har fungerat, den är också märkt 230V
Man kan nästan tro att någon smart person har byglat nollan i gamla spisen till skyddsjord i kontakten för att få det att fungera, vilket det gör så länge man inte har en jordfelsbrytare som protesterar 😉 ström i nolla bryr sig inte om vilken färg kabeln har blå eller gulgrön.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.