Bono_R Bono_R skrev:
Håller med dig till 100 %, man går ju ex.vis och lägger sig vid olika tidpunkter på kvällen och kanske då vill ha lite lampor tända ist.f att ligga i mörkret.
/B
Det känner ju det "smarta hemmet" av.
Man sover för övrigt bättre när det är mörkt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Det känner ju det "smarta hemmet" av.
Man sover för övrigt bättre när det är mörkt.
Vad känner det av?
 
A Arne_Planka skrev:
Det känner ju det "smarta hemmet" av.
Man sover för övrigt bättre när det är mörkt.
Var skrev jag "sover" ?

/B
 
Inte vet jag vad man skall med sånt där gyckel till. Automattvättmasjkin som själv kommer ihåg och genomför de olika stegen i programmet är praktiskt. Likaså en diskmaskin som man knäpper igång och som kör de olika stegen i rätt ordning medan man sover. En klocka på motorvärmaruttaget är bra så man kan ställa i vilken tid motorvärmaren skall få ström.

Inget av de där räknas som smart hem teknik numera.... och resten är bara överflödigt.

Den enda fjärrstyrda funktionen som jag skulle ha någon nytta av finns inte att köpas. En automat som laddar in ved i pannan och tänder fastän man inte är hemma eller medan man ligger och sover.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
danalock sätter man på insidan över vredet. Kör zigbee / zwave och kan därmed styras via app eller knappsats(på utsidan). Vanliga nycklar fungerar precis som tidigare.
Mao gör om ett vanligt dörrlås med nyckel till ett smart dörrlås.
Hur görs strömförsörjningen? I och för sig är det inte kritiskt om nu en vanlig nyckel fungerar när låstet är strömlöst.

Hur kommunicerar mobilappen med låset? Telefoner har väl sällan zigbee eller zwave?
 
Inget svar på Danalock, men Glue vi kör med har wifi och blåtand.
Och batterier, får blänkare i app när batteribyte behövs och görs utan att ta loss eller verktyg.
Kan öppna på distans eller dela ut öppning av dörr till någon annans app, även tidsbegränsa.
Enkel lösning och hyfsat billig om man accepterar ett batteriebyte 1-2 ggr/år.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur görs strömförsörjningen? I och för sig är det inte kritiskt om nu en vanlig nyckel fungerar när låstet är strömlöst.

Hur kommunicerar mobilappen med låset? Telefoner har väl sällan zigbee eller zwave?
Batteri i låset och knappsatsen (ska tydligen räcka 1-2år) så vitt jag vet.
Upplåsning sker väl via deras app eller smarthuben så vitt jag förstått det.

Har inte haft behov av sådant lås än(men vet att det kommer) så jag har skjutit på inköp.
kan därför eg inte svara så mycket.
 
P
A AndersS skrev:
Inget svar på Danalock, men Glue vi kör med har wifi och blåtand.
BT går förstås direkt mellan telefon och lås. Hur går IP-trafiken mellan telefon och lås? Enbart via en router i huset eller är den beroende av ett "moln"?
M MrDizzy skrev:
Upplåsning sker väl via deras app eller smarthuben så vitt jag förstått det.
Varför behövs en smarthub?
 
P pmd skrev:
BT går förstås direkt mellan telefon och lås. Hur går IP-trafiken mellan telefon och lås? Enbart via en router i huset eller är den beroende av ett "moln"?
Sitter en liten hub i eluttag som kör wifi mot hemmanät och blåtand mot Glue låsvred för distanshantering., sedan via någon form av "molntjänst/koppling" men har inte grävt i de tekniska detaljerna, men det behövs ju också för att kunna dela ut låsvredet till andra med Glueapp.
https://www.gluehome.com/products/smart-pro
 
P pmd skrev:
BT går förstås direkt mellan telefon och lås. Hur går IP-trafiken mellan telefon och lås? Enbart via en router i huset eller är den beroende av ett "moln"?

Varför behövs en smarthub?
Den jag har (hubitat c-7, en gammal modell av Hubitat) så krävs ström och en TP-kabel till wifi-routern (men ej internet)

Ny modellen C8 pro stödjer wifi, zigbee, zwave och matter protokollen, dock ej thread.
Vet ej om man kan bara köra wifi rakt av mot den eller om den också behöver en sladd till wifi-routern.
Vet att den ej behöver internet.

Hubitat är ett mellanting mellan Samsung SmartThings hub och Home Assistant.
Man kan göra väldigt mycket "out-of-the-box" väldigt lätt (som i SmartThings) men man kan skriva egna appar,program & drivrutiner om man vill också ganska lätt (som i Home Asssistant)
Eller det är så det har beskrivits.

Är toknöjd med min Hubitat C7a fast skulle jag börja om idag skulle jag nog valt Home Assistant även om det är mycket högre tröskel för att lära sig.
Är man inte intresserad rakt av med allt "underliggande" och vill bara att saker ska fungera är nog Hubitat C8 pro ett bra alternativ. Vill man pilla på saker så är Home Assistant bättre.

EDIT: Jag har skrivit två appar och "virtuella drivare" för av de apparna... så jag har börjat pilla på det som är under huven så att säga ... och det är därför jag skulle ta HA om jag skulle börja om. Men alla har ju inte det intresset, och då är enl mitt tycke Hubitaten prefekt
 
Hmm. Här handlar tråden om glädjen med det tekniksnåla hemmet, och se, nog 17 spårar den ur och blir till k*kmätning om vem som har häftigast teknikprylar i sitt smarta hem… 🤦‍♂️
 
  • Gilla
mellansorken och 4 till
  • Laddar…
S
P Pligg85 skrev:
Nog för att jag har smart hus och väldigt mycket lösningar, Home Assistant med sensorer och automatiska scenarion.

Men det finns en tanke bakom.

Ett "smart" lås skulle jag inte skaffa. Nyckelknippa har jag alltid när jag lämnar hemmet och det är inget tidskrävande att köra nyckel.

För mig är det enda som spelar roll att det löser ett riktigt problem. Annars får det vara.

Många gånger är det långsammare att använda röststyrning eller ta upp en app mot att ha fysiska knappar.

Så vi har mycket knappar och "genvägar" på touchpaneler programmerade.

Att göra saker smarta och uppkopplade bara för att det går är ju vansinne. Det ska vara ett identifierat problem värt sin lösning.
Vi har även nedgraderat till mekaniska och fysiska brytare just för att vissa funktioner lönar sig inte att vara smart.
Smart lås skulle jag aldrig heller skaffa, om man med smart lås menar leksaker som t.ex yale doorman som förespråkas ganska kraftigt på det här forumet av någon anledning.

Däremot skulle jag inte tveka en sekund på att installera ett vettigt ellås på ytterdörren med kortläsare. Det löser ju massor av problem jämfört med nyckel.

Larmet är avslaget när man öppnar dörren, borttappad nyckel (tagg) spärras, dörr kan hållas låst dygnet runt. Annars blir det lätt att dörren står olåst när ungarna springer över till kompisar t.ex. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad känner det av?
Om man vill ha tänt eller inte t.ex.
Givetvis med "AI" då.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Var skrev jag "sover" ?

/B
Det gjorde du inte. När jag läser en gång till förstår jag vad du eventuellt menar. :)
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.