Claes Sörmland
Vem som har rätt och fel är kan säkert diskuteras. Vi tycks ju inte ens kunna enas om vid vilken tidpunkt skadan uppstod, det borgar inte för att tinget skulle bli en säker sak varken för TS eller säljaren. Helt ovisst skulle jag säga.

Men lyssna på kloka @klimt det finns andra skäl till att TS inte kommer att ha framgång med att gå vidare i en rättslig prövning.

Sen har vi ju en helt annan diskussion som tycks handla om etikett och vad man socialt kan förvänta sig när man tillträder en bostadsrättslägenhet. Och där finns väl inget rätt eller fel svar, man kan tycka att säljaren var oförskämd som lämnade limmskadorna utan kommentar till TS att hantera eller att det är spelets regler.

Vid mitt eget senaste tillträde så hade den opraktiske säljaren sprutat i någon sorts skräplatexfog i de talrika och stora borrhålen i väggen. Skapade ett helvete för mig när jag skulle spackla och måla för det bara sjönk och sjönk vecka efter vecka. Tjock latexfog torkar ju typ aldrig. Hade ju varit bättre om de bara lämnat skadorna. Opraktiskt lägenhetsfolk ska hålla sig borta från klistriga tuber.
 
  • Gilla
  • Wow
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
@Claes Sörmland : Jag håller inte med i dina analyser i den här tråden, men om du är advokat så kommer jag kontakta dig direkt om jag blir misstänkt för svår och komplicerad ekonomisk brottslighet. Jag är garanterad att gå fri när du är färdig med dina pläderingar.
 
  • Haha
  • Gilla
Namnethär och 8 till
  • Laddar…
P
Jag tror inte heller ts har nån större chans till framgång i att få nån annan än sig själv som betalare...
Hade skicket på väggen bakom hyllor / speglar möbler varit så viktig så borde man även sett att hyllorna är limmade.. och inte skruvade. Och kunnat lista ut att det kommer fram mer skador när alla möbler är ute..

Det är fult som stryk när väggen lämnas sådär javisst men hade ts tänkt sig att kunna bo där med väggytskikt från visningen så borde man kollat bättre och ev avtalat nåt mer. Med bara standardavtal så kan ts gnälla men hade jag sålt så hade det blivit en blockering av numret och ignorera..

Dessutom så tar man ju alltid en större risk när man ser en möblerad bostad att det finns skador som inte syns förens alla möbler kommer ut.. är alla utskikt av stort intresse så bör man kolla noga bakom alla möbler och grejer på väggarna

Vill man så kan ju litet färgprov tas med till färgaffären o h blandas till lite färg i rätt nyans stryks på skadorna så ser det inte mer illa ut än väggar där det kommer fram femtiotal plugg.
Även där det är tapet med mönster så skulle ju väggskadan målad i rätt basförg göra synligheten betydligt mindre.

Sen ska man leka jävulens advokat så lär det vara svårt att bevisa efter tillträde att exakt när skadan uppkom och att den inte fanns på visning eller hängde det en tavla / hylla framför

Det är ju bara ett ytterligare bevis att folk verkligen borde slutbesikta bostäder innan slutbetalning hos banken
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu förstod du nog inte vad du läste. Det som du citerade gäller alltså om säljaren håller med om att det var ett fel i lägenheten, alltså inte inom ramen för det befintliga skicket.


?


Nej det beror på ägandeformen. I det här fallet gäller köplagen som ger säljaren rätt att åtgärda felet eftersom det är en bostadsrätt. Sådan rätt hade inte funnits om det gällde en äganderättslägenhet, där gäller jordabalken. Jordabalken erbjuder bara prisnedsättning och hävning som alternativ.

Starka ord men jag förstår inte vad du menar är "lögner".



OK, så ny bytte vi plötsligt lagrum till jordabalken. Och nu handlar det om hus. Och plötsligt har säljaren i ditt exempel "slitit ned upplimmade hyllor". Inte tror du det, att trådens säljare har slitet ned sina möbler från väggarna? Lika lite som att du tidigare trodde att de hade använt slägga. Och varför tror du att spackla några skador ska kosta drygt 100 000 kr? Är det din prisuppskattning för trådens fall?
Snälla, innan jag bestämmer mig för om det är värt att svara eller ej. Kan du inte bara tala om, ifall du har en diagnos inom autismspektrumet? Det är nämnligen väldigt viktigt att veta när man diskuterar och argumenterar. Liknelser fungerar inte om den man talar med tolkar allt bokstavligt.
Jag frågar inte för att vara elak, utan enbart för att förstå varför du svarar som du gör. Om du har en funktionsnedsättning/funktionsvariation så vet jag bättre hur jag ska nå fram i olika frågor. Min sambo har dubbeldiagnos så jag vet hur det är.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
C
K klimt skrev:
Om TS som köpare anser att det är oväntade skador som inte kunnat upptäckas eller förväntas vid en undersökning före köp så kan TS ställa krav på säljaren.
Fast nu tassar du också runt den juridiska delen av frågan. Det är ju korrekt att KL § 19 och 20 anger vad som gäller vid befintligt skick och undersökning före köp. Där råder ingen oenighet. Men den som studerar dessa paragrafer blir inte ett dugg klokare i frågan om vad som förväntas av köparen vad gäller dennes förståelse för varans framtida skick, efter undersökningstillfället.

Eller är du också inne på att hålen i väggen uppstod när hyllan sattes upp, och kunde beskådas vid visningen?

Få är nog beredda att driva en sådan här liten sak till huvudförhandling, men det är ju i sig inget hinder från att ställa krav mot säljaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MultiMan
A AG A skrev:
Snälla, innan jag bestämmer mig för om det är värt att svara eller ej. Kan du inte bara tala om, ifall du har en diagnos inom autismspektrumet? Det är nämnligen väldigt viktigt att veta när man diskuterar och argumenterar. Liknelser fungerar inte om den man talar med tolkar allt bokstavligt.
Jag frågar inte för att vara elak, utan enbart för att förstå varför du svarar som du gör. Om du har en funktionsnedsättning/funktionsvariation så vet jag bättre hur jag ska nå fram i olika frågor. Min sambo har dubbeldiagnos så jag vet hur det är.
Inte en chans att @Claes Sörmland lider av något sådant. Däremot har vi flera andra ökända i forumet som hade mått bra av lite konsultation.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Öumma
K klimt skrev:
Vad gäller juridiken har ni fått ett korrekt svar av Claes. I kontraktet står säkert att ni köper bostaden i befintligt skick, till skillnad från hyreslägenheter där hyresvärden kan ställa krav på skick. Om det finns hyllor som ska tas ner får man nog förstå att det kan bli skador. Ni kunde ha frågat angående detta och kanske kommit till en överenskommelse att behålla hyllorna, det är väl bästa sättet att undvik skador, I ert fall ser det nog ovanligt tråkigt ut och ni kan ju försöka få någon form av ersättning från säljaren som ”good will”, men om ni tar det till en konflikt har ni liten chan
A Avemo skrev:
Det finns ofta formuleringar i kontraktet om att skador som uppstår mellan kontraktsskrivning och tillträde skall bekostas av säljaren. Prata med dem och se om ni kan komma överens om något. Men vill de inte vara medgörliga är det antagligen inte värt besväret att bråka.
Limmade hyllor räknas som fasta inventarier och får inte tas ner efter kontraktsskrivning om det inte står specifierat i kontraktet oxh då är säljaren skyldig att återställa alla ytor. Man bör ta kontakt med mäklaren i försts hand då det är denne som skall se till att kontraktsvillkoren efterföljs.
 
Claes Sörmland
M Megaforce skrev:
Limmade hyllor räknas som fasta inventarier och får inte tas ner efter kontraktsskrivning om det inte står specifierat i kontraktet oxh då är säljaren skyldig att återställa alla ytor. Man bör ta kontakt med mäklaren i försts hand då det är denne som skall se till att kontraktsvillkoren efterföljs.
Nope, det faller på att hyllorna inte har kommit i samma ägares hand. Vare sig de är limmade eller skruvade. Alltså att det inte är bostadsrättsföreningen som äger lägenhetens möblemang utan det är lös egendom som ägs av någon annan. Att de kommer i samma ägares hand är ett krav för att de ska räknas som byggnadstillbehör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det beror på ägandeformen. I det här fallet gäller köplagen som ger säljaren rätt att åtgärda felet eftersom det är en bostadsrätt. Sådan rätt hade inte funnits om det gällde en äganderättslägenhet, där gäller jordabalken. Jordabalken erbjuder bara prisnedsättning och hävning som alternativ.
Det här blir intressant; finns det ingen möjlighet för en köpare av en bostadsrätt att få köpet hävt innan tillträdet om denne får kännedom/upptäcker skador som uppkommit efter visning och som innebär att "befintligt skick" inte längre är uppfyllt? Alltså, fram till tidpunkten då affären slutförs

Om inte är det ju absolut mera riskfyllt att köpa en bostadsrätt än en andelslägenhet eller fastiget
 
Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Det här blir intressant; finns det ingen möjlighet för en köpare av en bostadsrätt att få köpet hävt innan tillträdet om denne får kännedom/upptäcker skador som uppkommit efter visning och som innebär att "befintligt skick" inte längre är uppfyllt? Alltså, fram till tidpunkten då affären slutförs

Om inte är det ju absolut mera riskfyllt att köpa en bostadsrätt än en andelslägenhet eller fastiget
När varan har överlämnats, alltså bostadsrätten har tillträtts så ska köparen så fort som möjligt undersöka den. Upptäcks då fel så reklamerar köparen. Första steget är avhjälpande men kan inte felet avhjälpas inom rimlig tid så blir prisavdrag eller att häva köpet aktuellt. Typ. Läs köplagen, den är ganska lättläst:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/koplag-1990931_sfs-1990-931/
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
I Iddqd skrev:
Fast installation:)?
Ja, sånt ska man inte göra lättvindigt. Det kräver väl behörighet?
TS bör nog anmäla till Hyllsäkerhetsverket.
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
Och vad hade hänt om säljaren även monterat bort sin limmade badrumsspegel, sina limmade handukshängare, etc., med skador på kakel och liknande som följd? Vad är skillnaden mot en vägglimmad hylla? Och var går gränsen HUR mycket man får förstöra? Ska köparen acceptera att puts eller större delen av väggen ramlat loss? Etc.

Det verkar som att det korrekta svaret på om huruvida en fastsatt hylla är bostadstillbehör eller inte är "vet inte". Söker man med biasering går det att hitta argument för både ja och nej.
 
  • Gilla
  • Haha
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
S
A Alexander HB skrev:
Och vad hade hänt om säljaren även monterat bort sin limmade badrumsspegel, sina limmade handukshängare, etc., med skador på kakel och liknande som följd? Vad är skillnaden mot en vägglimmad hylla? Och var går gränsen HUR mycket man får förstöra? Ska köparen acceptera att puts eller större delen av väggen ramlat loss? Etc.

Det verkar som att det korrekta svaret på om huruvida en fastsatt hylla är bostadstillbehör eller inte är "vet inte". Söker man med biasering går det att hitta argument för både ja och nej.
Ja om du inte fattar skillnaden mellan badrum och vardagsrum, blir det knepigt att få dig att förstå.
 
  • Arg
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När varan har överlämnats
Jovisst, men nu var ju den inte riktigt överlämnad ännu, slutsignering och överföring av slutlikvid är ännu inte gjord och nycklar har inte överlämnats. Innan sista mötet på mäklarens kontor äger rum alltså
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på att egentligen var det Churchill som sa det.
Det äldsta belagda uttalande (som jag har lyckats googla fram) i samma anda är alltså det som Narram-Sin påstås ha gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.