Blir imponerad om du får något av föreningen. Att processa juridiskt för ett trädäck känns också dödfött. Vad kostade brädorna tänker jag…
 
  • Gilla
Johanlidman
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Hej!
Vi bor i en hyreslägenhet som hyrs ut av en brf. Vi och 2 andra lägenhetsinnehavare är de enda som hyr här, resten har köpt sina lägenheter. Vi flyttade hit länge efter att det ombildades till brf.
Hursomhelst, när vi flyttade in i lägenheten så såg uteplatsen (Vi bor på bottenvåning) inte alls trevlig ut med ojämna betongplattor med en massa ogräs. I samband med det byttes staketet ut och blev fräscht och fint. Jag beslutade mig därför för att bygga ett trädäck istället. Det gjorde jag snabbt eftersom jag är snickare. I samband med det så drog jag lite el till ett uttag och satte spotar i tralldäcket så det blev kanon. Styrelsen ville inte betala för mitt jobb, och inte heller för elektrikerns jobb. Det har jag inga problem med att de inte gjorde. Nu har trädäcket legat där i 2.5 år och vi kommer att flytta till en annan lägenhet i sommar. Jag lyfte frågan med styrelsen om de ville betala en slant för trädäcket så lämnar jag kvar det. Det vill de inte göra. Då sa jag att jag tänker fråga den nya hyresgästen om han/hon kan tänka sig att "köpa" trädäcket. Annars funderar jag på att ta bort det och återställa det till de ursprungliga fula sunkiga betongplattorna.
Hur hade ni gjort? Bara svälja sin stolthet och låta det ligga eller ? Är inte ute efter att tjäna några pengar på detta egentligen, vi har haft otaliga trevliga stunder på uteplatsen som vi får grilla på. Men det känns surt att bygga ett schysst trädäck och sen bara ge bort det till föreningen/ den nya hyresgästen.
Tacksam för era tankar!
OM brf tänkt sälja bostaden och den inte går vidare som en hyresrätt ( via byte eller att brf hyr ut den) så fattar jag inte varför brf inte betalar för trätrallen. De kommer få ett högre pris med en fräsch uteplats med belysning. Brf räknar nog med att du inte plockar bort den, jag tycker du ska riva upp den och sälja vidare om det går.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Tänkte du riva före eller efter visning och kontraktsskrivning?

Hur funkar detta när man säljer bostadsrätt, och vad kan köparen förvänta sig?

Antar att lägenheten framstår i bättre dager med ett fräscht trädäck än utan, och att det kan påverka intryck och pris. Att då ha kånkat iväg det i efterhand skulle ju kunna bli en tråd i sig här på forumet när köparen kommer för att flytta in..


Edit: stryker detta, missade att det var hyreslägenhet i bostadsrättsförening.
Jag kan svara även om du tagit tillbaka frågan.

Normalt gäller att man ska ha ett nyttjanderättsavtal för uteplats. Detta är om jag förstått det korrekt kopplat till nuvarande ägare av bostadsrätten så om man köper en bostadsrätt med uteplats så bör man säkerställa att nyttjanderätten kan tas över.

Om man inte har ett nyttjanderättsavtal är rättsläget oklart, men har uteplatsen funnits ett tag så bör man ha rätt till den av hävd. Men bäst för båda parter är att det finns ett avtal som reglerar nyttjande, underhåll och åtkomst till uteplats för arbete som behöver utföras på fastigheten.
 
G
Y ylvham skrev:
OM brf tänkt sälja bostaden och den inte går vidare som en hyresrätt ( via byte eller att brf hyr ut den) så fattar jag inte varför brf inte betalar för trätrallen. De kommer få ett högre pris med en fräsch uteplats med belysning. Brf räknar nog med att du inte plockar bort den, jag tycker du ska riva upp den och sälja vidare om det går.
Varför ska de betala, de får den gratis eller så får hyresgästen ta bort det. Mer rimligt att en kommande hyresgäst köper det till ett väldigt förmånligt pris.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Hej!
Vi bor i en hyreslägenhet som hyrs ut av en brf. Vi och 2 andra lägenhetsinnehavare är de enda som hyr här, resten har köpt sina lägenheter. Vi flyttade hit länge efter att det ombildades till brf.
Hursomhelst, när vi flyttade in i lägenheten så såg uteplatsen (Vi bor på bottenvåning) inte alls trevlig ut med ojämna betongplattor med en massa ogräs. I samband med det byttes staketet ut och blev fräscht och fint. Jag beslutade mig därför för att bygga ett trädäck istället. Det gjorde jag snabbt eftersom jag är snickare. I samband med det så drog jag lite el till ett uttag och satte spotar i tralldäcket så det blev kanon. Styrelsen ville inte betala för mitt jobb, och inte heller för elektrikerns jobb. Det har jag inga problem med att de inte gjorde. Nu har trädäcket legat där i 2.5 år och vi kommer att flytta till en annan lägenhet i sommar. Jag lyfte frågan med styrelsen om de ville betala en slant för trädäcket så lämnar jag kvar det. Det vill de inte göra. Då sa jag att jag tänker fråga den nya hyresgästen om han/hon kan tänka sig att "köpa" trädäcket. Annars funderar jag på att ta bort det och återställa det till de ursprungliga fula sunkiga betongplattorna.
Hur hade ni gjort? Bara svälja sin stolthet och låta det ligga eller ? Är inte ute efter att tjäna några pengar på detta egentligen, vi har haft otaliga trevliga stunder på uteplatsen som vi får grilla på. Men det känns surt att bygga ett schysst trädäck och sen bara ge bort det till föreningen/ den nya hyresgästen.
Tacksam för era tankar!
En massa tramsiga svar som vanligt. Försök sälja trädäcket till nästa hyresgäst - om du kan - men riv det annars om arbetet inte överstiger glädjen i att ta bort något som du själv har betalt för. Det finns förstås en möjlighet att föreningen kommer använda trädäcket som beräkningsgrund för hyran i framtiden; trots att den inte har betalt för det, vilket kan förstärka känslan att det borde tas bort.
 
  • Gilla
  • Haha
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
Y ylvham skrev:
OM brf tänkt sälja bostaden och den inte går vidare som en hyresrätt ( via byte eller att brf hyr ut den) så fattar jag inte varför brf inte betalar för trätrallen. De kommer få ett högre pris med en fräsch uteplats med belysning. Brf räknar nog med att du inte plockar bort den, jag tycker du ska riva upp den och sälja vidare om det går.
Man behöver ha i åtanke att hyresvärden är en BRF, dvs det är en styrelse som fattar besluten som företrädare för föreningens medlemmar. Huruvida det ryms inom deras mandat att ersätta en tidigare hyresgäst för dennes arbete är nog något man får tolka i stadgarna för föreningen. Hur det sen ska redovisas när det troligtvis inte ens finns kvitton längre är ju nummer 2, det är inte så att man har en handkassa i styrelserummet som man kan ta ur för att ersätta insatser från hyresgäster…

Utifrån ovan så ligger det ganska nära till hands att tänka att ingen riktigt kommer vara jättesugen på att lägga sin fritid på att utreda huruvida man dels får men även om man nu får hur ersättningen ska utföras…

Hade det varit en privat värd hade det varit väldigt enkelt, denne hade då själv kunnat fatta beslutet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Blir imponerad om du får något av föreningen. Att processa juridiskt för ett trädäck känns också dödfött. Vad kostade sjä
Ö Örnie69 skrev:
Blir imponerad om du får något av föreningen. Att processa juridiskt för ett trädäck känns också dödfött. Vad kostade brädorna tänker jag…
Naturligtvis skall jag inte dra igång nån juridiskt process 🤣🤣 jag vill bara ha en symbolisk summa antingen av BRFn eller möjligtvis den nya hyresgästen, typ som ett tack för att du gjort den sjukt tråkiga uteplatsen jättefin.
Reglar och trallen och skruv och materialet gick väl på ca 8000, sen elektrikerns jobb för att dra elen gick på 10000, även detta vägrade BRFn betala. Mitt jobb med snickrandet tog väl runt 24 tim. Men jag köper att de inte vill betala det, det är helt OK men då tänker jag inte heller lämna kvar det. Mest för pin kiv.
Men vi får väl se när dagen närmar sig vad jag gör.
 
  • Haha
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det sägs finnas exempel där en hyresgäst på egen bekostnad installerat diskmaskin. Därmed ökar bruksvärdet. Och hyresvärden kan höja hyran. Diskmaskinen är fast egendom som hyresgästen inte får ta med sig.
Jo, egen diskmaskin som inte ingår i lägenheten är lös egendom och den får man ta med sig. Det står specifierat i hyreskontraktet om diskmaskin finns och ingår. För bostadsrätter är det inte så utan där ingår diskmaskin som fast egendom.
 
Unikt namn
Du får nog vara nöjd om din hyresvärd inte kräver korrigering till ursprungsläget...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Personligen har jag lite svårt att förstå mentaliteten "får jag inte betalt så tänker jag förstöra då ingen annan kan få glädje av det", men man är olika.
 
  • Gilla
Müssli och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man kan väl gissa att det ligger en gammal onämnd konflikt bakom denna frågeställning.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Personligen har jag lite svårt att förstå mentaliteten "får jag inte betalt så tänker jag förstöra då ingen annan kan få glädje av det", men man är olika.
Och sen "funderar" vissa varför det är svårt i livet.

Smile at the world and the world will smile back at you.
F*ck the world and karma will come with the tillbakakaka.

Nu har jag levt ett tag och skulle säga att det är genomgående så det blir när jag ser på vänner, bekanta, släktingar och kollegor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan väl gissa att det ligger en gammal onämnd konflikt bakom denna frågeställning.
Fast om man erbjuder det till nästa hyresgäst och river om de inte vill betala så lär det ju inte finnas någon gammal konflikt med den hyresgästen. Tycker inte heller det verkar så på TS utan mer att han inte vill låta någon annan njuta av det gratis, då tar han hellre bort det och slänger.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
En massa tramsiga svar som vanligt. Försök sälja trädäcket till nästa hyresgäst - om du kan - men riv det annars om arbetet inte överstiger glädjen i att ta bort något som du själv har betalt för. Det finns förstås en möjlighet att föreningen kommer använda trädäcket som beräkningsgrund för hyran i framtiden; trots att den inte har betalt för det, vilket kan förstärka känslan att det borde tas bort.
Du får nog vara nöjd om din hyresvärd inte kräver korrigering till ursprungsläget...

Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan väl gissa att det ligger en gammal onämnd konflikt bakom denna frågeställning.
Fairlane Fairlane skrev:
Personligen har jag lite svårt att förstå mentaliteten "får jag inte betalt så tänker jag förstöra då ingen annan kan få glädje av det", men man är olika.
Fairlane Fairlane skrev:
Fast om man erbjuder det till nästa hyresgäst och river om de inte vill betala så lär det ju inte finnas någon gammal konflikt med den hyresgästen. Tycker inte heller det verkar så på TS utan mer att han inte vill låta någon annan njuta av det gratis, då tar han hellre bort det och slänger.
Fairlane Fairlane skrev:
Och jag har inga problem med att nån annan skall njuta av trädäcket framöver. Däremot har jag problem med att göra en åtgärd som höjer hyran eller värdet vid en eventuell försäljning, och själv inte gynnas av det. Det ser jag som normalt beteende.
Nej, det finns ingen konflikt någonstans här som någon tidigare skrev 🤣 tvärtom så har vi en mycket bra relation till styrelsen och vi fick ju bo här eftersom vi kände dem så pass väl. Och jag har inga problem med att nån annan skall njuta av trädäcket framöver. Däremot har jag problem med att göra en åtgärd som höjer hyran för nästa hyresgäst eller värdet på lägenheten vid en eventuell försäljning, och själv inte gynnas av det. Det ser jag som normalt beteende.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man behöver ha i åtanke att hyresvärden är en BRF, dvs det är en styrelse som fattar besluten som företrädare för föreningens medlemmar. Huruvida det ryms inom deras mandat att ersätta en tidigare hyresgäst för dennes arbete är nog något man får tolka i stadgarna för föreningen. Hur det sen ska redovisas när det troligtvis inte ens finns kvitton längre är ju nummer 2, det är inte så att man har en handkassa i styrelserummet som man kan ta ur för att ersätta insatser från hyresgäster…

Utifrån ovan så ligger det ganska nära till hands att tänka att ingen riktigt kommer vara jättesugen på att lägga sin fritid på att utreda huruvida man dels får men även om man nu får hur ersättningen ska utföras…

Hade det varit en privat värd hade det varit väldigt enkelt, denne hade då själv kunnat fatta beslutet.
Många brf investerar i renovering inför att sälja en hyresrätt till bostadsrätt. Om detta är tanken är det väl rimligt att betala för en uteplats med elinstallation som är gjord av en snickare och inte nått halvdant en hyresgäst gjort av lastpallar. Hyrs den ut till en ny hyresgäst ser det annorlunda ut, då kan ju frågan gå till ny hyresgäst om den är villig att betala. Det här med att fast egendom ska vara kvar när man flyttar går ju lätt att komma runt med att man är skyldig att återställa boendet ( egna byggen mm) som det var när man flyttade in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.