MBL19 MBL19 skrev:
Det är nog bara ovanligt.
Jag förutsätter att du inte har tillgång till annat än ett Schuko 230V enfas uttag. Därav denna lösning.
Det är en byggcontainer med diverse apparater i så det beror lite på vart vi är så vill kunna köra på 32, 16 på byggström eller 230 via vårt elverk till det minsta, tex byggfläkt och lampor :)
 
Nu klarnar det.

Du har alltså ett 32A/400V-intag som du vill mata med enfas 10/16A 230V.
Ja det är inga problem att ha sådan adapter, det går att göra så att bara ena "fasen" får spänning, eller två av "faserna" eller alla tre "faserna".

En sådan adapter kopplas enkelt i en trefasskarvuttag.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu klarnar det.

Du har alltså ett 32A/400V-intag som du vill mata med enfas 10/16A 230V.
Ja det är inga problem att ha sådan adapter, det går att göra så att bara ena "fasen" får spänning, eller två av "faserna" eller alla tre "faserna".

En sådan adapter kopplas enkelt i en trefasskarvuttag.
Ja precis :) topp, skruvar ihop å provar imorn. Tack för svar!
 
J jonaserik skrev:
??? Är normcentralen ansluten med en kabel eller gummikabel från 32, så är det fel.
Jaså, hur ansluter du en normcentral utan kabel? Vad är fel menar du?
 
L Louloublaster skrev:
Jaså, hur ansluter du en normcentral utan kabel? Vad är fel menar du?
Framkom senare i tråden, en contiener, dom brukar ha ett intag och rätt kabel in till centralen, så där är vi nog sams
 
L Louloublaster skrev:
Jaså, hur ansluter du en normcentral utan kabel? Vad är fel menar du?
Det var nog knappt ingen som förstod hur du menade (att det var ett intag du hade som matade gruppcentralen) förrän i inlägg 16.


Om du från början hade skrivit att du har en byggbod med 32A/400V-intag som du vill mata med enfas så hade du fått rakt svar direkt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Ja, mitt svar var ju helt fel eftersom jag inte förstod. Nåja, bra att det blev utklarat.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, mitt svar var ju helt fel eftersom jag inte förstod. Nåja, bra att det blev utklarat.
Jag får förklara bättre nästa gång 😎
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det var nog knappt ingen som förstod hur du menade (att det var ett intag du hade som matade gruppcentralen) förrän i inlägg 16.


Om du från början hade skrivit att du har en byggbod med 32A/400V-intag som du vill mata med enfas så hade du fått rakt svar direkt.
Det hade vart en bättre fråga, men det verkar gå iallafall :)
 
L Louloublaster skrev:
Det hade vart en bättre fråga, men det verkar gå iallafall :)
Blir till att göra en dummy, så går det, en halv meter 5x2,5, en 16 amp stickpropp och en 32 amp hängkontalt. det är så kort sträcka så det har ingen betydelse på mm2
 
J jonaserik skrev:
Blir till att göra en dummy, så går det, en halv meter 5x2,5, en 16 amp stickpropp och en 32 amp hängkontalt. det är så kort sträcka så det har ingen betydelse på mm2
Har ska du/TS få fast tre 2,5 mm² trådar i en enfaskontakt?

TS har redan en trefas 16A till trefas 32A adapter (enligt första inlägget, fastän svårtytt).

Det TS vill göra är att gå från enfas schuko till trefas 16A- eller 32A-uttag.
 
Han får väl göra byglingen i trefasuttaget
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
E elmont skrev:
Han får väl göra byglingen i trefasuttaget
@jonaserik förelog en 5x2,5-kabel, därav min fråga om tre 2,5 mm² trådar i en anslutningspunkt i schukokontakten.

Ser nu i efterhand att han även föreslog en kabel utan skyddsjord (om man ska vara petig med beteckningar).

Sen har vi det där med dragavlastning av kabeln.
En 5G2,5 kabel lär inte gå in i en schukostickpropp, troligen inte i en CEE-216 heller.
Finns rick att en 5G2,5 kabel inte kläms fast i ett CEE-432 skarvuttag.
 
Såg inte ens att ditt inlägg var en "replik" 😳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.