Ser rätt ut. Tejpa den så den inte går mot jord och kortstluter, den kan hänga fritt i luften. Du har nu 2 slingor och 2 kW. Ställ brytaren på 2 så är det säkert att värmen kommer. det med byte av patron så blir det att tömma den helt på vatten. Inte säker nu men har för mig att det finns en tappkran i botten på VVB. Annars när du ar ut patronen, så ska du tejpa upp en plastpåse ovanför en vyta dosan nertill, det har en förmåga att rinna in vatten i den och blir blöt. Pling JFB löser direkt
 
J jonaserik skrev:
Ser rätt ut. Tejpa den så den inte går mot jord och kortstluter, den kan hänga fritt i luften. Du har nu 2 slingor och 2 kW. Ställ brytaren på 2 så är det säkert att värmen kommer. det med byte av patron så blir det att tömma den helt på vatten. Inte säker nu men har för mig att det finns en tappkran i botten på VVB. Annars när du ar ut patronen, så ska du tejpa upp en plastpåse ovanför en vyta dosan nertill, det har en förmåga att rinna in vatten i den och blir blöt. Pling JFB löser direkt
Du är en ängel. Verkar som de fungerar nu. JFB har inte löst ut än. Tack så mycket. 👏
 
M Melvinv1 skrev:
Du är en ängel. Verkar som de fungerar nu. JFB har inte löst ut än. Tack så mycket. 👏
Kom tillbaka och tala om att VVB blev varmt.
 
J jonaserik skrev:
Kom tillbaka och tala om att VVB blev varmt.
Känns inte värm nu innan jag ska gå till sängs. Ska känna imorgon om den är varmare, eller om utgående rör har svalnat.
 
Om temperaturen i beredaren hade sjunkit till ca 20 grader så tar det ca 7 timmar att med 2 kW el-patron höja temperaturen till ca 60 grader.
 
  • Gilla
Melvinv1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kom tillbaka och tala om att VVB blev varmt.
VVB verkar fungerar. Utgående rör är varmt fortfarande :)
 
Härligt! Jobbigt utan varmvatten. Men tycker att du ska byta till ny el-patron 3 kW när det ser ut som att det fortfarande går att få tag på.
 
  • Gilla
Melvinv1 och 1 till
  • Laddar…
Skönt att vi kunde bidra med något i alla fall...
 
  • Gilla
Melvinv1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Härligt! Jobbigt utan varmvatten. Men tycker att du ska byta till ny el-patron 3 kW när det ser ut som att det fortfarande går att få tag på.
pacman42 pacman42 skrev:
Skönt att vi kunde bidra med något i alla fall...
Ni var helt avgörande för att jag och mamma skulle få värmvatten! Skulle denna funka att byta till? https://oresundsvvs.se/produkter/re...hAbEiwA7i_sJTrmI-xwx3OTChX9sdw7oh_ZZeV7iZbBeO
eller måste det vara en sådan https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-elpatron-ba-34/

Tänkte byta denna själv nu när man fått lite hår på bröstet
 
M Melvinv1 skrev:
Ni var helt avgörande för att jag och mamma skulle få värmvatten! Skulle denna funka att byta till? [länk]
eller måste det vara en sådan [länk]

Tänkte byta denna själv nu när man fått lite hår på bröstet
Båda passar, priset avgör, pass på så att inte den billga har ett felskrivet pris, är ni bara två så räcker det med VV nu. Så ingen brådska att byta, patron värmer upp medans ni sover med två slingor. Den VVB är gammal men är av lite kraftigare slag i tanken och kan hålla länge än. Så ett byte kan vara bra, men kör nu med det som är och räcker VV så gör inget. Nu är det bara 2 X 400 V ( bara en slinga ) som gäller och då går det inte att koppla om som du gjort nu, dom länkade är för 3 fas och kopplade i 2 steg. Vet inte hur länge dom finns kvar i 3 fasutförande, så lite som att köpa en lott och ha en i reserv. det går även att ha bara en slinga, men ska då kopplas om lite och tar tid att värma på. Men med riktigt akut går allt.
 
  • Gilla
Melvinv1
  • Laddar…
M Melvinv1 skrev:
Ni var helt avgörande för att jag och mamma skulle få värmvatten! Skulle denna funka att byta till? [länk]
eller måste det vara en sådan [länk]

Tänkte byta denna själv nu när man fått lite hår på bröstet
Det är BA-34 du ska ha för en ett rent och enkelt utbyte. Ger 3 kW som original. Till den andra, som ger 6 kW, behöver man dra om elanslutningen till 3-fas och delvis bygga om styrningen i varmvattenberedaren. 3 kW räcker normalt utan problem.
 
  • Gilla
Melvinv1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.