Hejsan! Skulle det gå att köra enfas prylar om jag har inkommande 230v byggström till en 32a handske? Har en Normcentral som matas med 32a 400v. På utsidan har vi en adapter så vi kan gå ner till 16a 400v. Skulle det gå att minska ner det ännu mer för att endast driva grejer som kräver enfas. L1 i centralen går ju vidare till L1 i alla enfasapparater.
 
L Louloublaster skrev:
Hejsan! Skulle det gå att köra enfas prylar om jag har inkommande 230v byggström till en 32a handske? Har en Normcentral som matas med 32a 400v. På utsidan har vi en adapter så vi kan gå ner till 16a 400v. Skulle det gå att minska ner det ännu mer för att endast driva grejer som kräver enfas. L1 i centralen går ju vidare till L1 i alla enfasapparater.
Javisst. Du kan dela upp den till 3 olika enfasuttag om du vill, en på varje fas.
 
Det är någonting udda med ditt fall som gör att du inte redan har enfasuttag. Hur ser det ut mer exakt? T.ex en handske och normalcentral passar inte ihop, handske och byggcentral går bättre. Men byggcentraler har enfasuttag. så det går inte ihop.
 
Hur ser adaptern ut från 32A/400V till 16A/400V?
Har adaptern några säkringar? (Det ska den ha när man går åt det hållet.)

Att plocka ut enfas från ett trefasuttag är inga problem, det gäller bara att uttaget är rätt avsäkrat i förhållande till ansluten kabel/uttag etc.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är någonting udda med ditt fall som gör att du inte redan har enfasuttag. Hur ser det ut mer exakt? T.ex en handske och normalcentral passar inte ihop, handske och byggcentral går bättre. Men byggcentraler har enfasuttag. så det går inte ihop.
Uttag har jag, har en hane på utsidan som går in till normcentralen och vidare till både trefas och enfas på insidan. Jag vill kunna driva enfasuttagen endast genom att koppla på enfas till min trefas på utsidan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
L Louloublaster skrev:
Hejsan! Skulle det gå att köra enfas prylar om jag har inkommande 230v byggström till en 32a handske? Har en Normcentral som matas med 32a 400v. På utsidan har vi en adapter så vi kan gå ner till 16a 400v. Skulle det gå att minska ner det ännu mer för att endast driva grejer som kräver enfas. L1 i centralen går ju vidare till L1 i alla enfasapparater.
Kraftuttag 32 amp. skaffa en byggcentral med 32 handske och plugga in. då har du säkert båda 3 fas 16 amp och ett antal 1 fas, alla är avsäkrat i byggcentralen och jordfelsbrytare. Absolut billigast, och skulle du mot förmodan behöva 32 amp så bara rycka ur och koppla in, brukar vara 32 amp ut på en 32 amp byggcentral med. Så med att se hur det ser ut behövs inte.
 
L Louloublaster skrev:
har en hane på utsidan som går in till normcentralen
??? Är normcentralen ansluten med en kabel eller gummikabel från 32, så är det fel.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Uttagen i centralen kan ju sitta kopplade till olika faser...
 
L Louloublaster skrev:
Hejsan! Skulle det gå att köra enfas prylar om jag har inkommande 230v byggström till en 32a handske? Har en Normcentral som matas med 32a 400v. På utsidan har vi en adapter så vi kan gå ner till 16a 400v. Skulle det gå att minska ner det ännu mer för att endast driva grejer som kräver enfas. L1 i centralen går ju vidare till L1 i alla enfasapparater.
L Louloublaster skrev:
Uttag har jag, har en hane på utsidan som går in till normcentralen och vidare till både trefas och enfas på insidan. Jag vill kunna driva enfasuttagen endast genom att koppla på enfas till min trefas på utsidan.
Bilder på det hela underlättar.
Även en skiss på hur det är kopplat idag.
Misstänker att vi missuppfattar en del av din text.
 
L Louloublaster skrev:
Hejsan! Skulle det gå att köra enfas prylar om jag har inkommande 230v byggström till en 32a handske? Har en Normcentral som matas med 32a 400v. På utsidan har vi en adapter så vi kan gå ner till 16a 400v. Skulle det gå att minska ner det ännu mer för att endast driva grejer som kräver enfas. L1 i centralen går ju vidare till L1 i alla enfasapparater.
Så du har ett 32A CEE intag som du vill mata med en 230v stickpropp. Då får du bygga en egen liten adapter med en 32A CEE hona med en 230V stickpropp på andra sidan som är kopplad till L1/N/Jord.
 
MBL19 MBL19 skrev:
Så du har ett 32A CEE intag som du vill mata med en 230v stickpropp. Då får du bygga en egen liten adapter med en 32A CEE hona med en 230V stickpropp på andra sidan som är kopplad till L1/N/Jord.
Precis, det känns som det borde gå men inte sett det någonstans och tänkte att det kanske är av en anledning 😅
 
J jonaserik skrev:
??? Är normcentralen ansluten med en kabel eller gummikabel från 32, så är det fel.
Vad ska normcentralen vara kopplad med menar du?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på det hela underlättar.
Även en skiss på hur det är kopplat idag.
Misstänker att vi missuppfattar en del av din text.
Kan se om jag kan ta lite bilder imorn :)
 
L Louloublaster skrev:
Precis, det känns som det borde gå men inte sett det någonstans och tänkte att det kanske är av en anledning 😅
Det är nog bara ovanligt.
Jag förutsätter att du inte har tillgång till annat än ett Schuko 230V enfas uttag. Därav denna lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.