Det gick inte att stoppa flödet helt så vi gav upp, stängde av cirkulationen och sänkte trycket (först för hela slingan, och på radiatorns avluftning), lade ut en presenning och var beredda med våtsugen. Vi var två personer så att vi kunde öppna kopplingarna i respektive ände samtidigt, och sen snabbt lyfta och slå runt radiatorn. Det trycke upp lite vatten från rören i golvet men inte högre flöde än att det kunde tas upp av en handduk medans vi skruvade locken på plats.

Tung pjäs det här. :D
Lång radiator demonterad på ett skyddat trägolv med presenning, omgiven av tejpade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska plocka av ett element för att ta bort tapeten bakom. Gör jag på samma som TS med mitt element? Bifogar bild.

- Ska jag sätta packgarn och rörkitt vid återmonteringen för att få det helt tätt?
- Vilka pluggar behöver jag?
- Vilka verktyg är bra att införskaffa?

Har lite vanliga skiftnycklar, insektsnycklar och momentnyckelsats, men t.ex. ingen elementnyckel så det får jag skaffa.

Har Biltema, Jula, Byggmax och Bauhaus nära. Har något av dem allt så åker jag gärna dit.
 
  • Värmeelement monterat på vägg med delvis borttagen tapet och synliga röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, följ inläggen 2, (6) & 9.
 
  • Gilla
HusHelp
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, följ inläggen 2, (6) & 9.
Tack så mycket! Väldigt tydlig arbetsordning. ☺️ Kommit på två frågor:

1) låter bra att proppa rören så de inte läcker under arbetet. Behöver jag inte täta gängorna på något vis sen när jag återmonterar elementet?

2) Du skrev i inlägg 6 att det kan vara bra att notera trycket i värmekretsen innan man öppnar systemet, vad innebär det?
 
Det är konisk tätning, eventuellt kan man lägga på lite pasta på tätytan men normalt behövs det inte, sen behöver man inte dra åt stenhårt heller.

Om du kollar trycket innan du börjar släppa ut vattnet i radiatorn som ska tass bort så ser du om ventilerna håller tätt.
 
  • Gilla
HusHelp
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är konisk tätning, eventuellt kan man lägga på lite pasta på tätytan men normalt behövs det inte, sen behöver man inte dra åt stenhårt heller.

Om du kollar trycket innan du börjar släppa ut vattnet i radiatorn som ska tass bort så ser du om ventilerna håller tätt.
Ok! Skaffar pasta för atr vara på säkra sidan då, men låter som jag inte kan göra så mycket fel kring tätningen. 👍

Säkert en jättedum fråga men hur och vad kollar jag trycket? Är det nånstans på elementet eller är det på min luft-vattenpump?
 
På/i värmepumpen, troligen innanför någon plåt.
 
Hej,

jag står inför samma problem. Vi ska renovera och där lär tar tid så vi kommer nog behöva värme innan vi är klara. Behöver jag tappa systemet på vatten och hur kan jag plugga rören?
Tack på förhand!
 
  • Närbild av VVS-anslutningar med två rör och metallkopplingar, monterade på en vägg med grov yta, del av en diskussion om rörpluggar och tappning av system vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metallanslutning och kopparrör som ser ut att vara en del av ett vattensystem i behov av plugging och tömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Information om själva radiatorventilen, sida 7,
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_14_4757368.pdf

Du måste ta reda på om det är enrörssystem eller tvårörsystem.

Antingen proppa radiatorventilen eller montera en övergångsnippeln istället för radiatorventilen om det är enrörssystem, eller plugga rören om det är tvårörsystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Information om själva radiatorventilen, sida 7,
[länk]

Du måste ta reda på om det är enrörssystem eller tvårörsystem.

Antingen proppa radiatorventilen eller montera en övergångsnippeln istället för radiatorventilen om det är enrörssystem, eller plugga rören om det är tvårörsystem.
Det ska vara ett tvårörsystem. Behöver jag tömma systemet innan jag plockar ner detta?
 
Demmpa Demmpa skrev:
I bild 1 lossar du locket, därunder finns en skruv (kan vara insex), genom att stänga den så stängs returen av.

I bild 2 skruvar du in termostaten till max, då stänger du av tilloppet.

Därefter ställer du en balja under returen och lossar det stora muttern mot elementet, när övertrycket är slut så öppnar du luftningsventilen och/eller lossa muttern på tilloppet, då rinner ”allt” vatten ut ur elementet.

Det finns risk att ena/bägge ventilerna läcker igenom så det är ingen nackdel att montera på två blindlock på både tilloppet & returen.

Edit: korrigerat autokorrigering (ena/bägge).
Har liknande element som jag tänkte plocka bort tillfälligt. När jag öppnar locket på bild 1 så rinner det ordentligt med vatten även efter att jag skruvat ned skruven däri maximalt. Finns det något smart sätt att hantera detta eller behöver jag tappa ut allt vatten?
 
Rinner det vatten genom skruvhålet när täcklocket är borta?
Det kan minska om man motionerar ventilen många gånger, detta under förutsättning att det är avlagringar i ventilen som gör att tärningen läcker. Annars så kan tätningen gått sönder, då är man antingen snabb med att skruva eller så (del)tömmer man systemet.
 
  • Gilla
Kalleeller
  • Laddar…
Ja, det rinner när täcklocket är borta. Tack för svar. Får prova lite till, men tror nog tätningen gått sönder, det är ett äldre element
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.