Hej! Vi skrev på för ett lantställe/torp för några dagar sedan och får tillträde länger fram. Mäklaren sa på visningen att det var vintervatten och värmeslinga. Nu visar det sig att det är vattenledningar på frostfritt djup men ingen värmeslinga. Mäklaren har per mail bett om ursäkt för att han sagt fel men säger också att eftersom ledningarna ligger på frostfritt djup är det ändå vintervatten. Jag är inte ute efter att sätta dit någon men undrar hur stor blir skillnaden för oss som köpare? Ledningarna måste ju komma upp någonstans, och risken är väl stor att de riskerar att frysa i anslutning till huset? Vi kommer använda huset som fritidshus och tänkte framförallt värma med vedspis och kamin var tanken, förmodligen är vi där mer sällan under vinterhalvåret. Men med dessa ledningar behöver vi väl ha värme på året om? Är detta giltigt skäl att t.ex häva ett köp eller eller få avdrag på köpeskillingen? Tack på förhand!
 
  • Gilla
  • Haha
Missad och 1 till
  • Laddar…
Du slipper att betala elräkningen för värme slingan. Det är med andra ord bättre än vad du fått information om.
 
  • Gilla
liran och 4 till
  • Laddar…
Om det är vintervattten indraget är det väldigt viktigt att man också alltid håller stugan minst uppvärmd till minst ca 10 grader för att ledningarna inte skall kunna frysa. Försäkringsbolagen tycker man att man helst ska hålla minst 15 grader innne.
 
  • Gilla
Missad och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Och måste du ha en värmekabel så kostar den 500-2500 beroende på längd på kabeln, så det är väl inte mycket att bråka över, huset skulle du i vilket fall som helst varit tvungen att ha uppvärmt om du inte tömmer rör/slangar inför vintern.
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Drömminge Drömminge skrev:
Hej! Vi skrev på för ett lantställe/torp för några dagar sedan och får tillträde länger fram. Mäklaren sa på visningen att det var vintervatten och värmeslinga. Nu visar det sig att det är vattenledningar på frostfritt djup men ingen värmeslinga. Mäklaren har per mail bett om ursäkt för att han sagt fel men säger också att eftersom ledningarna ligger på frostfritt djup är det ändå vintervatten. Jag är inte ute efter att sätta dit någon men undrar hur stor blir skillnaden för oss som köpare? Ledningarna måste ju komma upp någonstans, och risken är väl stor att de riskerar att frysa i anslutning till huset? Vi kommer använda huset som fritidshus och tänkte framförallt värma med vedspis och kamin var tanken, förmodligen är vi där mer sällan under vinterhalvåret. Men med dessa ledningar behöver vi väl ha värme på året om? Är detta giltigt skäl att t.ex häva ett köp eller eller få avdrag på köpeskillingen? Tack på förhand!
Definitivt inte ett giltigt skäl att häva köpet skulle jag säga.
Värmekabel i inkommande vatten rä ett komplement, som kanske kan behövas beroende på temperatur och typ av grund i vissa lägen för att vattnet inte skall frysa vintertid.

Det påverkar inte om ni behöver ha värme på i stugan dock: Även med en värmeslinga på inkommande vatten så måste ni ju antingen tömma vattenledningarna inne, eller ha värme på för att inte rören i huset ska riskera att frysa sönder.

Inkommande ledningar fryser sällan sönder (dom är inte av koppar troligen, utan plast), men en ispropp på vintern kan förstås göra att inget vatten kommer in.
Att sätta in en värmekabel i inkommande ledning bör inte kosta mer än ett par tusenlappar om en rörmokare gör det. Kommer ni åt själva så kan ni lägga det utanpåliggande och med isolering utanpå för några hundralappar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
OM vi förutsätter att du håller underhållsvärme i huset. Och att röret kommer upp vettigt till huset. Så skall det inte frysa.

Jag håller precis på att fundera över detta. Vi får kommunalt vatten o avlopp till fridshuset nu. Räknar med att hålla det på frostfritt djup. Men med ledningen på mark i krypgrunden. Jag har mätt temperaturen i grunden kontinuerligt i 3 år som förberedelse. Det blir som värst -0,5 - 1 under några timmar på vintern.

Jag tänker lägga frigolit över slangen i grunden, det bör räcka. Den får lite värme underifrån, och isoleras mot kylan i luften. Just där den går upp till köket tänker jag bygga et schakt av frigolit, med kanske 20 x 20 cm öåået mot marken och mot "taket" i krypgrunden. Hoppas det räxker för att hålla slangen över noll.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Dolt fel....




🙄


Nä skämt o sido

Om frågeställningen att häva köpet framkommer när det är tal om en värmekabel eller ej i en slang så är jag rädd för att nästa inlägg blir "dolt fel"

Hur gjordes besiktningen av huset?
Hur ofta är där strömavbrott i området?
Ska där vara varmt året runt? Hade förra ägaren de med?
Vilken uppvärmning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I min värld betyder vintervatten att fastigheten är ansluten till kommunal vatten (eller annat) som fungerar året om. Sommarvatten innebär att vattnet fram till fastigheten stängs av på hösten. Vad som händer inne på den egna fastigheten har inget med saken att göra.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Tack alla för snabba svar!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Drömminge Drömminge skrev:
Hej! Vi skrev på för ett lantställe/torp för några dagar sedan och får tillträde länger fram. Mäklaren sa på visningen att det var vintervatten och värmeslinga. Nu visar det sig att det är vattenledningar på frostfritt djup men ingen värmeslinga. Mäklaren har per mail bett om ursäkt för att han sagt fel men säger också att eftersom ledningarna ligger på frostfritt djup är det ändå vintervatten. Jag är inte ute efter att sätta dit någon men undrar hur stor blir skillnaden för oss som köpare? Ledningarna måste ju komma upp någonstans, och risken är väl stor att de riskerar att frysa i anslutning till huset? Vi kommer använda huset som fritidshus och tänkte framförallt värma med vedspis och kamin var tanken, förmodligen är vi där mer sällan under vinterhalvåret. Men med dessa ledningar behöver vi väl ha värme på året om? Är detta giltigt skäl att t.ex häva ett köp eller eller få avdrag på köpeskillingen? Tack på förhand!
Det finns en avstängnings och tappkran i något brunn på tomten. Nere på frostfritt djup då. Där stänger du och tappar ut vattnet ur huset. Se till att alla ledningar är öppna.
Är det i norra Sverige kan de bli perioder med -30, och då kan det mesta sprängas sönder om det finns vatten kvar.

En del slangar till huset tål att frysa tror jag. Är det en sådan är det nog ok fram till stugan. Sedan sitter det en kran i huset också, och då är väl frågan om inte den fryser sönder om du inte har värme i stugan. Värmekabel skulle väl fungera.
Ska du ha kallt i huset så är det bara att tappa ut vatten när ni inte är där och eldar.

Nej, jag kan inte se att du har någon som helst grund att häva köpet.
 
Förhoppningsvis har ni köpt ett hus ni tycker om och vill ha. 🙂 I så fall är det här ett väldigt överkomligt problem. 👍
Om förutsättningen är att ni helst inte vill ha någon värme på i huset vintertid skulle jag börja med att undersöka hur vattnet kommer upp ur marken och in i huset. Kan det vara så att just den biten är uppvärmd? Förra ägarna bör ju ha skyddat utsatta delar på något sätt...? Om det ändå finns delar av ledningen som idag inte är frostskyddade så är nästa steg att undersöka hur man löser det. Isolera som någon var inne på, kombinerat med kabel i eller utanpå ledningen. Alternativt avstängningskran som sitter frostfritt och åtkomligt och sen tömma systemet efter kranen.
Oavsett hur man löser inkommande måste du också kunna tömma hela systemet inomhus. Det innebär att tömningsmöjligheter måste finnas på samtliga lägsta punkter i systemet. Vissa säger att man kan blåsa ur systemet med tryckluft, och det kanske fungerar, men jag hade inte litat på att det var helt tomt.

Om åtgärderna skulle gå på en ansenlig slant kan du ju försöka vädja till säljarens samvete eller goda vilja och kanske få denne att bidra med en del, men det blir nog svårt att kräva.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Drömminge Drömminge skrev:
Men med dessa ledningar behöver vi väl ha värme på året om?
Det skulle du behöva även om det vore värmeslingor. De finns i så fall bara på ledningar i marken eller under huset. Om du tänker kallställa huset så måste allt tömmas, stor risk att duschblandaren fryser (de brukar inte gå att tömma helt), många demonterar blandrna inför kallställning. Även ev. diskmaskin eller tvättmaskin tål typiskt inte kallställning.
 
D Daniel 109 skrev:
Du slipper att betala elräkningen för värme slingan. Det är med andra ord bättre än vad du fått information om.
Av vilket skäl skulle denna elräkning vara ”gratis”?
 
H Håessge skrev:
Av vilket skäl skulle denna elräkning vara ”gratis”?
Elräkningen för en värmeslinga som inte finns borde vara noll.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Givetvis men så var inte konstaterandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.