A
wildeside wildeside skrev:
Skulle inte påstå att dom är rimliga, men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
När vi gör jobb och blir erbjudna jobb i Stockholm så är betalningen avsevärt högre en här hemma.
Nja. Grannen fick samma jobb gjort av en annan firma för dryga 70k.

Fick själv tag i en firma igår som fakturerar 470 kr per timme innan rot. Så visst tusan går det.

Anledningen till att jag skriver här är att se vad som är rimligt. Inte att klaga.

I Stockholm är det väldigt vanligt, flera HV har bekräftat det, att man slänger iväg ”fuck you offerter” 50-100% högre än vad man vanligen tar. Detta för att HV har jobb och tänker att ”är någon dum nog att betala sådär mycket så löser jag det”.

Som konsument är det verkligen inte konstigt att man vill undvika ovan.

Tänk dig en TV-försäljare som får in en gammal aningslös dam och säljer en tv till henne för 3x marknadspriset för att hon inte har koll. Det kan du ju tycka är helt ok. Jag gör det inte.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
A
S swirve skrev:
Då är det nog bara slanta upp...
Det kommer jag göra. Men jag tänker inte låta mig bli blåst och betala 115k för ett jobb jag kan få för 70-80k.

Andra får gärna betala 115k om de vill.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fick själv tag i en firma igår som fakturerar 470 kr per timme innan rot.
Är det inte bättre att fokusera på totalkostnaden än timpriset? En firma som skickar ut ett par målarlärlingar i hundratals timmar a' 470kr skulle jag inte välja för att få villan rödstruken.
 
wildeside
Clarken37 skrev:
Nja. Grannen fick samma jobb gjort av en annan firma för dryga 70k.

Fick själv tag i en firma igår som fakturerar 470 kr per timme innan rot. Så visst tusan går det.

Anledningen till att jag skriver här är att se vad som är rimligt. Inte att klaga.

I Stockholm är det väldigt vanligt, flera HV har bekräftat det, att man slänger iväg ”fuck you offerter” 50-100% högre än vad man vanligen tar. Detta för att HV har jobb och tänker att ”är någon dum nog att betala sådär mycket så löser jag det”.

Som konsument är det verkligen inte konstigt att man vill undvika ovan.

Tänk dig en TV-försäljare som får in en gammal aningslös dam och säljer en tv till henne för 3x marknadspriset för att hon inte har koll. Det kan du ju tycka är helt ok. Jag gör det inte.
Det där behöver du inte förklara för mej.
Dom som skickar en offert som är 50-100% dyrare ringer till oss som bor utanför storstan och erbjuder jobbet för 25-50% mer en vi kan fakturera på hemma plan.
 
A
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att fokusera på totalkostnaden än timpriset? En firma som skickar ut ett par målarlärlingar i hundratals timmar a' 470kr skulle jag inte välja för att få villan rödstruken.
Självklart. Jag kommer utgå från helhetskostnaden.

Sen vette fan hur stor skillnaden blir. Jag har tidigare tagit in en toppfirma med väldigt gott renommé som målat om inne i gammal lägenhet. De fick komma tillbaka 3 gånger och fixa om sitt usla jobb. Det blev mycket sämre än när vi målar själva.

Jag har också använt en firma med polacker (bolag med bra omsättning 100% vitt givetvis med rot). De jobbade långa dagar 7 dagar i veckan och blev klara dubbelt så fort till halva priset med mycket bättre resultat. Dock ej inom målning
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Det där behöver du inte förklara för mej.
Dom som skickar en offert som är 50-100% dyrare ringer till oss som bor utanför storstan och erbjuder jobbet för 25-50% mer en vi kan fakturera på hemma plan.
Du verkar tycka detta är helt ok. Men att man gör detta och sen säger till kunden att ”detta är vad det kostar överallt” tycker jag är ganska vidrigt beteende
 
Clarken37 skrev:
Jag har tidigare tagit in en toppfirma med väldigt gott renommé som målat om inne i gammal lägenhet. De fick komma tillbaka 3 gånger och fixa om sitt usla jobb. Det blev mycket sämre än när vi målar själva.
Vi har väldigt olika uppfattningar om vad en "toppfirma" är.

Rödfärgen är ju bara för syns skull och du kan faktiskt välja borsta av och måla nån timme då och då när ungarna sover så länge det är frostfritt. Betydligt billigare och sannolikt bättre resultat än att leja bort strykningen.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
wildeside
F fribygg skrev:
Vi har väldigt olika uppfattningar om vad en "toppfirma" är.

Rödfärgen är ju bara för syns skull och du kan faktiskt välja borsta av och måla nån timme då och då när ungarna sover så länge det är frostfritt. Betydligt billigare och sannolikt bättre resultat än att leja bort strykningen.
Man ska nog sikta på att måla en hel sida utan längre avbrott för att slippa synliga förgskiftningar, rekomenderas deras det iaf.🤔
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Clarken37 skrev:
Du verkar tycka detta är helt ok. Men att man gör detta och sen säger till kunden att ”detta är vad det kostar överallt” tycker jag är ganska vidrigt beteende
Och så kan du sluta att göra egna tolkningar om vad jag tycker eller inte tycker. Vill du veta vad jag tycker så kan du fråga mej. Har mej veterligen inte skrivit att jag tycker det är okey.
 
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att fokusera på totalkostnaden än timpriset? En firma som skickar ut ett par målarlärlingar i hundratals timmar a' 470kr skulle jag inte välja för att få villan rödstruken.
Men om du läser hela tråden, så är det ju just totalsumman som TS fokuserar på. Men att det totalt sett blir dyrare om timkostnaden är 700 istället för 470kr. Dessutom är ju frågan om det är en särskilt seriös målarfirma om de kräver hela 700kr/h. Därmed är även timkostnaden, i allra högsta grad, intressant.
 
  • Gilla
Cicci91 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Priserna har tyvärr gått i taket, lagom efter att jag tvingades ta sjukpension. Men för ca 3år sedan tog jag 30-40kkr för två lager äkta Falu Rödfärg. Då ingick även målning av knutar och foder. Jag använde ny rödfärgsspruta, som lämpar sig till detta. Alltså inte en gammal sak, som färgade halva kvarteret😄. Idag hade jag nog tagit 50-60kkr. 100kkr för 1 lager är bara bluff och båg. Ingen seriös målare nöjer sig med 1 lager.
Men kolla om det inte finns någon som sprutmålar rödförg. Många som sysslar med detta reser runt i landet. Avstånd behöver därför vara ett problem.
Klarade du att måla från marken med sprutan eller tillkom kostnad för lift/ställning?
 
F fribygg skrev:
Klarade du att måla från marken med sprutan eller tillkom kostnad för lift/ställning?
5-6 meter klarade jag från marken. Ganska ofta saknades någon meter, men jag hade gjort en anordning på biltaket som jag kunde stå på. Eller så la jag några plankor på ett par pallbockar. Det var främst på gavlarna på stora ladugårdsbyggnader som det behövdes ställning eller skylift.
 
4774
Clarken37 skrev:
Problemet är att jag, och alla mina vänner, har små barn. Att finna en helg och samla vännerna hade gått utmärkt för 10 år sen men idag är det helt omöjligt.

Väldigt frustrerande att behöva betala så mycket för något som är rätt lätt att göra själv
Kombinerat barnkalas i det fria med de vuxna som hellre håller i kalaset och samtidigt målning med de som föredrar det?
 
  • Haha
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Och så kan du sluta att göra egna tolkningar om vad jag tycker eller inte tycker. Vill du veta vad jag tycker så kan du fråga mej. Har mej veterligen inte skrivit att jag tycker det är okey.
”men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar”

Med detta svar från din sida angående att jag tycker att vissa offerter jag fått är helt orimliga och tydliga ”fuck you” offerter så går det inte att tolka på annat sätt än att du tycker det är ok
 
wildeside
Clarken37 skrev:
”men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar”

Med detta svar från din sida angående att jag tycker att vissa offerter jag fått är helt orimliga och tydliga ”fuck you” offerter så går det inte att tolka på annat sätt än att du tycker det är ok
Och igen ge F i egna tolkningar så är du FB snäll.
I vilket in lägg har jag skrivit

”men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar”

Däremot så skrev jag att jag inte tyckte att offerten va rimlig
"Skulle inte påstå att dom är rimliga, men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
När vi gör jobb och blir erbjudna jobb i Stockholm så är betalningen avsevärt högre en här hemma."

OCH
"Det där behöver du inte förklara för mej.
Dom som skickar en offert som är 50-100% dyrare ringer till oss som bor utanför storstan och erbjuder jobbet för 25-50% mer en vi kan fakturera på hemma plan."

Om du inte viste så är alla hantverkare dyrare i Stockholm och andra storstäder.

Så ja tjopp tjopp ut o måla nu istället för att sitta på forumet o gnäll eller betala vad det kostar, jag har diskuterat färdigt i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.