P pmd skrev:
Det där är inte ett speciellt bra argument för ökad bytesbalans …
Jag kan förvisso hålla med om att vår konsumtion av kinesiska prylar borde vara mindre. Men eftersom vi köper så mycket som vi gör från Kina, så måste vi betala på något sätt. 2023 importerade vi varor för 94 miljarder kronor från Kina, medan vi exporterade för 77 miljarder till Kina. Då är det bra att vi kunde exportera el för 30 miljarder och att en del av de pengar vi betalade för vår import från Kina kom tillbaka i form av kinesiska investeringar i bl.a. vindkraft.

Och med tanke på all den olja som vi genom åren har importerat från skurkstater i västasien tycker jag att aversionen mot Kina som handelspartner är konstig. Vem har protesterat mot att vi importerat olja från Saudiarabien eller Sovjet/Ryssland (innan invasionen av Ukraina). Apelsiner från apartheidregimen i Sydafrika gick också bra att köpa.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi exporterar inte el till Kina. Vi exporterar den till Tyskland och skickar pengarna till Kina. Hur bättrar det på bytesbalansen?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi exporterar inte el till Kina. Vi exporterar den till Tyskland och skickar pengarna till Kina. Hur bättrar det på bytesbalansen?
Den betalning vi får från Danmark och Tyskland kan vi använda för att betala vår import från Kina. Bytesbalansen måste inte vara positiv mot alla länder, det räcker om vi totalt sett får in lika mycket som vi behöver betala ut.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nej, det kan vi inte. Det är pengar som åker direktv till Kina, på samma sätt som det vi skickar dit i utbyta för varor. Du tycks ha rört till det fullständigt.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Vi exporterar inte el till Kina. Vi exporterar den till Tyskland och skickar pengarna till Kina. Hur bättrar det på bytesbalansen?
App app.
Nu är du ute i tassemarkerna och strövar.

Kan vi inte enas om att handel och att man gör det man är bra på - är en bra sak.
Men iofs är diktaturer en dålig sak.

Men vi ska inte glömma att handel och produktion och konsumtion inte är ett nollsummespel, som vissa brukar tänka fel.
Det är inte så att om en vinner måste någon annan förlora, utan ofta vinner alla.

Men sen kommer ju problemet, kombinationen handel och diktatur.
Handeln är kanske bra, men att stödja diktaturen är kanske dåligt.
En del marknadsliberala brukar hävda att en bra väg ut från diktatur är att idka handel. Och ja, det har lyckats någon gång, och det har misslyckats någon gång. Det är inget garanterat recept, men vi har ju inte heller fått någon ordning på Nordkorea, trots flera decennier med isolering, så det är inte heller något garanterat recept.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Här behöver man nog göra klart vilka vi/de man menar.

Export är förstås fantastiskt positivt för kraftverksägare, och det är därför elproducenterna vurmar för mer kablar. Eftersom Sverige i ett Europaperspektiv har låga spotpriser, så kommer mer exportkapacitet leda till högre priser och därmed mer pengar i fickan på producenten.

Som elkonsument har man andra sidan av det myntet. Mer kapacitet innebär att priset sätts av gaspris/utsläppsrätter i större utsträckning (typ alla dagar utom sådana som den här), och att man som konsument får högre priser.

Notera att elkonsumenter också inkluderar elintensiv industri. Dvs i ett scenario där Europa har obegränsad överföringskapacitet så har svensk industri inte längre den fördelen. Helt plötsligt är industrin i Sverige bara några som ligger långt bort och därför har högre transportkostnader än andra.

Jag vet inte vad som är bäst på totalen, men baserat på hur elmarknaden är konstruerad och effekten den har på övriga delar av samhället så är det inte givet att mer elexport bara är klirr i kassan utan nackdelar.
Som bilkonsument tjänar jag knappast något på att den svenska bilindustrin exporterar bilar heller, men som medborgare i Sverige gynnas jag av att vi har en stark exportindustri. Och om Volvo inte kunde exportera några bilar, utan enbart producerade för den svenska marknaden, så skulle bilarna bli mycket dyrare.

Nu påverkas förstås elpriserna mer av elexporten än bilpriserna av bilexporten. Men i grunden ger frihandel lägre priser både i det land som exporterar och det land som importerar. Detta torde gälla även för el. Utan export/import skulle vi behöva 3000 MW extra under de 200 timmar vi har sämst effektbalans. Två kärnreaktorer som vi bara behövde några timmar då och då. Vad skulle elen från dessa kosta?
 
Jag har inte sagt att vi ska sluta handla med Kina, eller att de inte ska få äga anläggningar i Sverige. Men jag ifrågasätter påståendet om att det bättrar på bytesbalansen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan vi inte. Det är pengar som åker direktv till Kina, på samma sätt som det vi skickar dit i utbyta för varor. Du tycks ha rört till det fullständigt.
Varför skulle det som en köpare av svensk el hamna i Kina? Det är ändå en rätt liten del av den svenska elexporten som som kommer från kinesägda vindkraftverk. Och även den elexport som ändå sker från kinesägda kraftverk ger plus i den svenska handelsbalansen. Sedan blir det ett minus i bytesbalansen om de kinesiska ägarna skickar de vinster de gör på sina vindsnurror hem till Kina. En betydande del av vinsterna torde dock stanna i Sverige genom fortsatt kinesiska investeringar i vindkraft, bilindustrin eller andra verksamheter.
 
P paralun skrev:
Det finns faktiskt en svensk rapport om just BWRX-300
Då hade det väl varit mer lämpligt att du skriver just BWRX-300.

SMR låter som det gäller alla SMR. Och det vet tom jag att inte är så. (Man vill gärna hålla ned priset på SMR och då gör man de så enkla som det går).

K krfsm skrev:
EPR kan lastfölja mer än så, från ca 25%, dagligen.
Men så har dom blivit dyra och tagit lång tid också.

Är troligen bättre att låta kärnreaktorer vara stendumma och gå konstant. Går ju ha ett flödesbatteri efter som sköter adaption till förbrukning.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Varför skulle det som en köpare av svensk el hamna i Kina? Det är ändå en rätt liten del av den svenska elexporten som som kommer från kinesägda vindkraftverk. Och även den elexport som ändå sker från kinesägda kraftverk ger plus i den svenska handelsbalansen. Sedan blir det ett minus i bytesbalansen om de kinesiska ägarna skickar de vinster de gör på sina vindsnurror hem till Kina. En betydande del av vinsterna torde dock stanna i Sverige genom fortsatt kinesiska investeringar i vindkraft, bilindustrin eller andra verksamheter.
Ja, du verkar vara med på noterna. Det är med andra ord inte positivt för bytesbalansen med Kina att Kina äger svenska kraftverk. Det var bara det jag försökte säga.
 
D Daniel 109 skrev:
Vi exporterar inte el till Kina. Vi exporterar den till Tyskland och skickar pengarna till Kina. Hur bättrar det på bytesbalansen?
Exporterar Sverige el för 1 MSEK så ökar det på bytesbalansen med 1 MSEK mer än om den exporten inte hade skett.

Varför går inte det att förstå?
Var tar det emot?

D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan vi inte.
Vid export av sagda el erhålls en fordran på en bank i EUR. Vid växling till SEK (av exportören) tas sagda fordran över av någon som importerar (och då växlar SEK till EUR). Sagda fordran kan därefter användas för betalning av import.

Är väl inget konstigt alls här.
Var tar det emot?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Exporterar Sverige el för 1 MSEK så ökar det på bytesbalansen med 1 MSEK mer än om den exporten inte hade skett.

Varför går inte det att förstå?
Var tar det emot?


Vid export av sagda el erhålls en fordran på en bank i EUR. Vid växling till SEK (av exportören) tas sagda fordran över av någon som importerar (och då växlar SEK till EUR). Sagda fordran kan därefter användas för betalning av import.

Är väl inget konstigt alls här.
Var tar det emot?
Företag som regelmässigt handlar i Euro har oftast ett Euro konto så man slipper växelkursförluster. Att växla euro till sek är en garanterad förlust över tid med den svaga svenska kronan.
 
GlennB GlennB skrev:
Skämtar du eller är du så naiv ?

Det är EXTREMT lätt att komma undan skatt i ett specifikt land om man råkar vara ett multinationellt bolag.

Har du aldrig läst rubrikerna i kvällspressen om att "volvo betalar ingen skatt i sverige" (exempel, volvo kan vara något annat företag, jag tror just volvo har börjat betala skatt tillslut efter många års smitande..)

Vill du inte betala skatt i högskattelandet sverige ser du bara till att de interna kostnaderna hos det svenska bolaget är höga och betalas till moderbolaget i landet där du vill ta ut vinsten..

knappast rocket sience..

När jag jobbade på ett multinationellt bolag för många år sedan hade svenska delen gått med röda siffror i typ 20 år, och knappt nån vinst innan dess, varje år "betalade" vår japanska ägare in pengar till den "stackars" svenska delen för att vi skulle klara oss, men tror du att vi faktiskt var en belastning för vår japanska ägare ? knappast, hade vi varit det hade dom lagt ner oss ögonblickligen, exakt varenda pryl vi sålde köpte vi ju från moderbolaget, som förstås redan gjort rejäl vinst på grejerna innan dom ens landade i sverige, internpriserna var givetvis satta så att vi skulle gå med lite lite förlust varje år baserat på konkurrenternas utpriser, och vinsten plockades ut av moderbolaget på annat håll.


..Och jag tror knappast att ett kinesiskt bolag har "högre moral" angående sådant, snarare saknar dom den nog helt.
Låter som du jobbade på ett säljbolag och inte förstår att ni inte lyckades skapa något värde. Och då finns ingen vinst att beskatta. Ni brände för mycket på höga löner och tjänstebilar mm.

Klart att det japanska bolaget hade ett visst pris till er. Det är ju dom som sitter på alla kostnader.

Det där handlade inte om att komma undan skatt. Det handlade om att ni var så dyra i drift jämfört med vad ni åstadkom att inget värde uppstod.

Hur skulle kinesiska ägare komma undan skatt på vindkraft i Sverige. Berätta. Ska dom hävda att vinden kommer från kinesiska staten kanske?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
GlennB GlennB skrev:
Så nej, vi behöver INTE bry oss om detta för PLANETENS skull, däremot kan vi ju lyckas sabotera vår egen levnadsmiljö just nu, och det är ju inte så bra, just där ser jag dock vår extrema befolkningstillväxt som det absolut största hotet långsiktigt.
Det är snarare på kort sikt, eller halvlång sikt, som befolkningsökningen kan bli ett problem. På långt sikt, dvs mot slutet av detta århundrade, kommer befolkningsökningen att avstanna och vara stabil på en troligen hanterbar nivå.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett problem som uppstår så fort man börjar lastfölja är att plötsligt passar inte den planerade tiden för revison tidsmässigt med när bränslet är lagom utbränt för bränslebyte.
Med vissa SMR-konstruktioner räknar man med att ladda reaktorn med allt bränsle som behövs under reaktorns livstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.