A AndersS skrev:
Testade lite i fritidshuset med att köra 4G och 5G, men gav samma resultat.
Men min router har bara 4G stöd och är lika gammal som 4G, en Huawei.
Märkligt det där med att man oftast får samma hastighet på både 4G och 5G !

Har Telia obegränsat, så det är vad jag förstår ingen hastighets limiter som sätter in.
 
F fusion skrev:
Märkligt det där med att man oftast får samma hastighet på både 4G och 5G !

Har Telia obegränsat, så det är vad jag förstår ingen hastighets limiter som sätter in.
Inte alls märkligt. På landsbygden används större celler, lägre frekvensband för att få bra yttäckning, max hastighet är beroende av bla aktuellt frekvensband, avstånd till mast, mastbelastning, topologi och vegetation dvs precis som vanligt. 5G kan inte trolla bort grundläggande fysiken i radiokommunikation.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Gjorde nu en enkel test vid fritidshuset, 5 km till två master och ute i Astrid Lindgren skog. Bredbandskollen, mobil och utomhus blir det runt 80 Mbit/s tar jag ett steg bakåt och stänger dörr med treglas då varierar det mellan 8-10 Mbit/s, ungefär samma via wifi och 4G routern.
Jä.... trådar nu fick jag idéer i skallen om att uppdatera lite. Även om TVn som rullar via routern och wifi fungerar störningsfritt.
 
P
Det är synd att dessa konsumentrouters (den med allt i ett) är så populära som de är.
Och sen gömmer man dom i en garderob för de är så fula vilket gör det ännu sämre.

Många hade fått klart bättre hastigheter om de haft en router som just bara är router och sen accesspunkter för wifi.
Och det behöver inte bli dyrare.
Kör man med mobilt bredband så hade det verkligen blivit bättre.
 
A AndersS skrev:
Gjorde nu en enkel test vid fritidshuset, 5 km till två master och ute i Astrid Lindgren skog. Bredbandskollen, mobil och utomhus blir det runt 80 Mbit/s tar jag ett steg bakåt och stänger dörr med treglas då varierar det mellan 8-10 Mbit/s, ungefär samma via wifi och 4G routern.
Jä.... trådar nu fick jag idéer i skallen om att uppdatera lite. Även om TVn som rullar via routern och wifi fungerar störningsfritt.
Varför riktad antenn på taket är så viktigt. Mikrotik har även ett bra UI för att rikta in antennen korrekt.
 
Ja, jädrar ..... i grenen! som Greger uttryckte de.
Hade ett minne av att det drogs ett extra pvc-rör när det byggdes om för tiotalet år sedan och visst var det så. Mynnar ut i en dosa med eluttag bredvid.
Så får kolla in antenn och router.
Yttertak i förgrunden med en hög antennmast mot en bakgrund av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PVC-rör som går in i en röd vägghörna nära ett eluttag, en del av byggprojektet diskuterat i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fick just höra att fiberprojektet på landstället kraschlandat så då får man börja titta på plan B, mobilt bredband.

Jag vill INTE ha en apparat med radio, router och wifi i ett. Router/brandvägg utan wifi är förstås lätt, AP likaså, men en separat dongle för 5G som helst accepterar extern antenn också, det var svårare. Prylar från Huawei och Nokia accepteras inte av politiska skäl.

Någon som har tips?
Köpte Zyxel NR7103 från Tre, riktigt stabil grej.
Kostar 120 kr x 36.

Beställde, hämtade ut paketet & ringde sedan Tre's kundservice & ångrade abonnemanget.

Använder en Telia extra användare kopplad till mitt mobilabonnemang med obegränsad datamängd, som mobilt bredband.
 
T Tystnad skrev:
Köpte Zyxel NR7103 från Tre, riktigt stabil grej.
Kostar 120 kr x 36.

Beställde, hämtade ut paketet & ringde sedan Tre's kundservice & ångrade abonnemanget.

Använder en Telia extra användare kopplad till mitt mobilabonnemang med obegränsad datamängd, som mobilt bredband.
Har också köpt en Zyxel NR7103 från Tre nu. Och jag kommer ångra mitt Tre abonnemang jag med för det var ett riktigt praktfiasko på min nya adress. 5-15Mbps bara. När jag testade med ett Telia SIM-kort kom jag upp i över 100Mbps.
Zyxel NR7103 verkar som sagt vara en gedigen pryl så den behåller jag.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Har använt en Teltonika:
[länk]

Fungerat väldigt bra, och stora konfigurationsmöjligheter.
Verkar väldigt robust, har inte haft en enda "incident" under två år, verkar robust.

[bild]
Månste man använda alla fyra antennportar ?

Kan man klara sig med att bara använda 2 st antennportar på den ?
 
T Tystnad skrev:
Månste man använda alla fyra antennportar ?

Kan man klara sig med att bara använda 2 st antennportar på den ?
Vet inte, men det brukar ja inte vara bra att lämna antennanslutningar oterminerade.
Det följer med 4 små antenner, och manualen säger att man ska skruva i samtliga.
Däremot kan man också ansluta extern antenn.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Läs lite här tex, så klarnar det. Använd alla antenner!

[länk]
Okej, tanken med den var att använda med riktantenn, men dyrt köpa riktantenn med 4 st anslutningar, t.ex denna https://www.lohelectronics.se/kommu...tenner/poynting-riktantenn-4x4-mimo-5g-11-dbi

Jag tycker att den antenn jag har, är smidig & portabel, vilket lösningen ska vara då den ska användas vid Glamping i skogsområden med dålig täckning.
Jag har redan en Poynting XPOL-2-5G, och är inte sugen på att köpa en till.
Men kanske duger med 2 st av de små medföljande, ihop med antennen jag redan har.
 
Allt beror ju på vad det är för nät som är installerade i närheten. Hos oss endast 4G i diverse frekvenser från 700 MHz och uppåt 2GHz, varierande avstånd och olika riktningar, komplext. Skaffade en Poynting 5G X-pol och en Huawei-router B818, funkar rätt ok.

Skulle jag köpt något nytt idag hade jag kikat på Zyxel 4/5G där hela routern inkl riktantenn som en extern enhet som ansluts via RJ45, PoE. De kostar en del men man vinner så mycket, behövs inga separata routrar/riktantenner. Ligger i nästa uppgraderingssnäpp definitivt. Känns som en betydligt proffsigare lösning än Huawei B818, en konsumentrouter med rätt begränsade möjligheter.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.