Tänkte skaffa solceller med batteri till sommarstugan men är alltså av naturliga skäl där extremt sporadisk över vintern .

Hur länge kan batteriet hålla energi ?

Några råd för att inte tappa energi i batteriet eller ”förbruka” batteriet för att det inte används?

Bör batteriet stängas av på vintern?
 
Jag har ett par solpaneler och 2st AGM batterier i stugan. All förbrukning är avstängd över vintern och solcellerna håller batterierna laddade.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Jag har ett par solpaneler och 2st AGM batterier i stugan. All förbrukning är avstängd över vintern och solcellerna håller batterierna laddade.
Är det några detaljer jag behöver veta kring typen av batteri eller systemet i sin helhet för att detta ska funka som du har det ? Eller ett icke problem? Jag kan välja vilket batteri som helst!
 
Varför är du rädd att tappa energi i batteriet om du inte är där. Hur batteriet ska hanteras för att inte tappa kapacitet beror på kemi. Men generellt mår de bättre av att stå kallt och inte användas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vad du behöver tänka på men mitt system tycker jag funkar bra. Jag kör 24V till belysning och kylskåp och mobil-laddning. Sedan har jag två invertrar, en victron på 375VA, den har väldigt bra verkningsgrad och extremt liten standby effekt så den har jag igång hela tiden. Sedan har jag en kina-inverter på 2000W som har ganska usla spec som jag bara sätter på om jag ska köra ngn speciell maskin som kräver lite mer effekt. MEn har man tillräcklig stora batterier så behöver man ju inte snåla med ström.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Vad är meningen med solcellerna och batteriet? Vad ska uppnås i termer av kWh per dygn, toppeffekt, vad är alternativen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Pratar vi ödrift eller solcellsbatterier kopplade till vxl riktade och nätet?
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Pratar vi ödrift eller solcellsbatterier kopplade till vxl riktade och nätet?
Solcellsbatteri kopplat till vxl riktare
 
Men vad ska anläggningen driva under vintern? Det är typiskt extremt låg effekt från solceller på vintern, batteri kan inte lagra el som inte tillförs i nämnvärd utsträckning så det kan vara helt meningslöst.

Vad är dina alternativ?
 
Jag tolkar dig som att det är ödrift som gäller, dvs ingen koppling till nätet. Det är en bra idé att som tidigare skrivits försöka tänka igenom dina behov. Vad är det du vill kunna driva?
 
TS tyck inte vara kapabel att ge någon tydlig information alls.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är batteriet i installationen "vanliga 12v" så finns det en massa fritidsbåt/husbilsforum som hanterar dessa frågorna i mycket större utsträckning än vad husägare som har en nätansluten anläggning med batterilagring...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Är batteriet i installationen "vanliga 12v" så finns det en massa fritidsbåt/husbilsforum som hanterar dessa frågorna i mycket större utsträckning än vad husägare som har en nätansluten anläggning med batterilagring...
Vi är nog flera här som har en off grid lösning i våra stugor också. Så bara det kommer lite mer information så finns det nog en hel del expertis här också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Vi är nog flera här som har en off grid lösning i våra stugor också. Så bara det kommer lite mer information så finns det nog en hel del expertis här också.
Absolut, jag har haft solpaneler och vind generator på båten (förutom då generatorn på motorn) i säkert 10 år.

Ett fullt laddat blycellsbatteri som kopplas bort från belastning tappar nästan ingen laddning alls på 6 månader och fryser inte heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
gusgez och 1 till
  • Laddar…
Jag bara påpekar att det är deras (båt/bil-folkets) normalel även om det finns en hoper folk här på forumet som är insatta. 😅
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.