Inte förvånad alls.
Jag var ganska tidig att hoppa på med smart styrning av A/V utrustning & såg efter några år ett stort problem.
När uppdateringarna uteblir på en produkt och det är dags för ny telefon året efter , så är det inte säkert att det funkar längre.
Min Ipad är för gammal för att kunna logga in på banken med osv osv.

Man investerar i saker som man ska ha det gött och fungerande när man blir gammal.
Mina föräldrars gramfon funkar precis som den gjort sedan 1978 & slottsvreden på elementen från 1940 är det heller inget fel på.

Absolut har mitt hem en massa ”manicker” men jag tror på viss återgång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag ser det som en säkerhetsfråga. Grejer slutar fungera när de drabbats av tillverkarnas planerade obsolesens, grejer funkar inte under och kanske efter strömavbrott, grejer kan hackas och fjärrstyras av andra osv.

Jag vill inte bli inlåst bara för att någon fått för sig att fjärrstyra mitt lås eller utelåst för att nåt gripande batteri laddat ur. Jag vill inte att bilen plötsligt ska bli oanvändbar bara för att 3G-nätet släcks. Bara för att ta några exempel.

Vi lever i en orolig tid. En angripare som under fredstid kartlagt nyckelpersoner som stridspiloter, militära befälhavare, poliser m fl har idag oanade möjligheter att sinka dessa tillräckligt mycket i skarpt läge för att de ska bli överspelade, utan att behöva avlossa ett enda skott. Samhället är redan alldeles för sårbart på grund av digitaliseringen. Vi måste acceptera att kriser, katastrofer och krig faktiskt kan inträffa även här, och ta höjd för det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
D
ricebridge ricebridge skrev:
Jag ser det som en säkerhetsfråga. Grejer slutar fungera när de drabbats av tillverkarnas planerade obsolesens, grejer funkar inte under och kanske efter strömavbrott, grejer kan hackas och fjärrstyras av andra osv.

Jag vill inte bli inlåst bara för att någon fått för sig att fjärrstyra mitt lås eller utelåst för att nåt gripande batteri laddat ur. Jag vill inte att bilen plötsligt ska bli oanvändbar bara för att 3G-nätet släcks. Bara för att ta några exempel.

Vi lever i en orolig tid. En angripare som under fredstid kartlagt nyckelpersoner som stridspiloter, militära befälhavare, poliser m fl har idag oanade möjligheter att sinka dessa tillräckligt mycket i skarpt läge för att de ska bli överspelade, utan att behöva avlossa ett enda skott. Samhället är redan alldeles för sårbart på grund av digitaliseringen. Vi måste acceptera att kriser, katastrofer och krig faktiskt kan inträffa även här, och ta höjd för det.
Allom till varnagel vad gäller "smarta" hem:

https://medium.com/@bjax_/a-tale-of-unwanted-disruption-my-week-without-amazon-df1074e3818b
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
P
J Jocke Best skrev:
Då kanske det äntligen kan bli lite fart på Plejd!
Nån som vet hur det namnet kom till?
 
  • Gilla
Duzii
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:
Ja, att alla ska köra sitt eget nerlåsta skit med egen app osv är helt orelevant för mig. Prylen måste gå att integrera med Home assistent och köra utan moln så allt kan styras på samma vis.
Fullständigt medhåll.

Det jag vill ha "smart" i mitt hem är en möjlighet att koppla styrning av alla större elförbrukare (värme, varmvatten, bil-laddning, mm) till timpriset på el. Om det finns någon nyckelfärdig lösning för det så har den undgått mig.

Belysningen har jag inget intresse av att låta el-timpriset styra. Jag vill (oftast) ha tänt i det rum jag befinner mig i (vilket förstås gäller övriga familjen också). En liten Nexa-fjärrkontroll och ett antal Nexa-mojänger i några vägguttag löser det problemet bra. En fjärrkontroll för varje rum där behovet av att tända många lampor samtidigt är störst. Två rum än så länge.

I garaget har vi en rörelsesensor som tänder takbelysningen när någon går in, och strålkastare utanför garageportarna som tänds när någon, eller något, närmar sig garaget. De strålkastarna lyser upp vägen utanför garageinfarten också.
Tyvärr reagerar inte rörelsesensorn på bilar som kör förbi på vägen. :)

Ett litet problem i ovanstående sammanhang är att varmvattenberedaren är urgammal och inte ens har en strömbrytare. Någon slags styrd grunka som man kan ersätta en diazedsäkring med vore alltså lämplig.
F Fideliox skrev:
Tycker det är en rolig hobby. 😃
Det skulle jag nog också ha tyckt för ett par decennier sen, men numera är jag för bekväm och vill bara ha något som fungerar.
 
P pmd skrev:
Nån som vet hur det namnet kom till?
Tecknad figur som gör en ansiktspalmning med texten "The moment you realize you got played".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
P
"Försvenskad" stavning av engelska ord blir sällan bra. Inte konstigt att jag tyckte att det var en lite fånigt namn. Det borde f.ö. stavas pläjd för att vara lite närmare ursprungsuttalet.

Att ha ett verb i preteritum som namn på en produkt(serie) är lite konstigt.
Är du säker på att namnet inte har ett annat ursprung?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag är inte alls säker, det är min egen tolkning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Största anledningen till att jag numera har smarta lampor i stor del av huset är för att det är en väldigt enkelt och smidigt sätt att få ett starkt zigbee mesh nätverk som täcker hela huset. Så batteridrivna temp/fukt sensorer och annat som sitter utsprida i källare, på vinden etc har stark signal även långt från controllern.

Att kan kan styra belysning kan ju vara lite kul, men övervakning av att huset mår bra och styrning av saker som drar mycket ström som värme osv ger ju lite mer så att säga.
 
P
Vilka slags armaturer har du? Med E-sockel eller med fastlödda LED:ar?
 
P
P Pin skrev:
Jag är inte alls säker, det är min egen tolkning.
Du har rätt.
Plejd skrev:
Det kommer från vårt ursprung då vi styrde allting och är en försvenskning av "Played" ie kontrollerad, men där vi ville att kunden skulle ha kontroll och därmed bestämma vad som var rätt eller fel varpå loggan var en del av namnet med att den inte skulle ha nått upp eller ner.
Lite tveksamt att använda ett slanguttryck som företagsnamn, tycker jag, och kanske inte en helt bra översättning, men bolaget går väl ganska bra ändå.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Teknik i all ära men en nyckel får aldrig batteritorsk
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Å andra sidan är en tagg inte lika allvarlig att slarva bort.

Så jag säger
0fc.gif
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Teknik i all ära men en nyckel får aldrig batteritorsk
Korrekt, men en nyckel kan komma bort / kopieras och sen tar sig buset in och länsar och låser efter sig och vipps så vill inte försäkringsbolaget ersätta.
Det jag vill säga med det är att alla saker har sina fördelar och nackdelar.
Och vad man tycker är fördelar och nackdelar och hur man värderar dessa varierar från person till person.
Så som det mesta här i livet ... om "smarta" hem är bra eller inte är svaret "Det beror på...."
 
  • Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du har rätt.

Lite tveksamt att använda ett slanguttryck som företagsnamn, tycker jag, och kanske inte en helt bra översättning, men bolaget går väl ganska bra ändå.
Det uppfattas betyda lurad snarare än kontrollerad 😀
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.