Vår spis sjunger på sista värsen och jag önskar därför tips och råd kring vilken modell vi ska välja när vi köper ny.

Vi är på jakt efter en klassisk 60 cm bred spis/ugn. Alltså inte en separat häll och inbyggnadsugn. Enda kravet är tipskydd och barnlås, men misstänker att alla modeller har det.

Prisklass runt 10.000-13.000

Vi har glaskeramikhäll idag, kommer vi ångra oss om vi inte byter till induktion? Är ju inte van vid att inte ha induktionens snabba respons, men är det värt att byta upp sig?

Idag har vi 2 ugnar, vilken helt klart har fördelar. Men den enda ugn jag hittat med det i vår prisklass saknar katslys och har keramikhäll.

Ngn funktion ni har på era spisar/ugnar som ni är extra nöjda med, eller ngn funktion som ni aldrig annvänder.

Så tacksam för alla råd och tips.
 
D
V vbg-1 skrev:
Vår spis sjunger på sista värsen och jag önskar därför tips och råd kring vilken modell vi ska välja när vi köper ny.

Vi är på jakt efter en klassisk 60 cm bred spis/ugn. Alltså inte en separat häll och inbyggnadsugn. Enda kravet är tipskydd och barnlås, men misstänker att alla modeller har det.

Prisklass runt 10.000-13.000

Vi har glaskeramikhäll idag, kommer vi ångra oss om vi inte byter till induktion? Är ju inte van vid att inte ha induktionens snabba respons, men är det värt att byta upp sig?

Idag har vi 2 ugnar, vilken helt klart har fördelar. Men den enda ugn jag hittat med det i vår prisklass saknar katslys och har keramikhäll.

Ngn funktion ni har på era spisar/ugnar som ni är extra nöjda med, eller ngn funktion som ni aldrig annvänder.

Så tacksam för alla råd och tips.
Det viktigaste är att märkeffekten på spisen måste vara minst 10 kW, gärna 11 kW (230V x 3 x 16A). Induktion är mkt bättre, välj det. Bra om hällens kontroller sitter på fronten, istället för på hällen.
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Hur ser elen ut? Har du tre faser, jord och nolla? Jag tror att induktion alltid/oftast ska ha 230 volt.
 
Ska kolla elen imorgon.
För närvarande har vi den här modellen
 
  • Vit Electrolux EKC6185 spis med ugn och glaskeramikhäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Såg att du har ett hus från 1972. I så gamla hus var det oftast ingen nolla framdragen eftersom spisarna var på 400 volt.
 
V vbg-1 skrev:
Ska kolla elen imorgon.
För närvarande har vi den här modellen
En klassiker, dra ut den och fota skylten det är vad som behövs för att ge dig ett svar och om det är en stickpropp på kbeln från spisen
 
J jonaserik skrev:
En klassiker, dra ut den och fota skylten det är vad som behövs för att ge dig ett svar och om det är en stickpropp på kbeln från spisen
Om det är ett perilexuttag går det inte att se om nolla finns framdraget.
 
D DE73 skrev:
Om det är ett perilexuttag går det inte att se om nolla finns framdraget.
Aha uttaget är plomberat så det går inte att öppna, sorgligt. ( ironi ) Men locket går att ta av och se hur många ledare som finns där, så var är problemet. Sen viktigaste, vad står det på skylten.
 
Och aldrig mer en ugn utan pyrolytisk rengöring...
Redan våran Siemens från 2008 har det och hur skönt är inte det när den ska göras rent?
Induktion är också något man inte väljer bort om man en gång haft det
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Aha uttaget är plomberat så det går inte att öppna, sorgligt. ( ironi ) Men locket går att ta av och se hur många ledare som finns där, så var är problemet. Sen viktigaste, vad står det på skylten.
Du skrev att det enda som behövdes var att fota skylten. Kan du förklara vilken skylt och hur det är möjligt att se vad som är framdraget till uttaget genom ett foto på en skylt?
Jag är inte så insatt i el men så mycket vet jag att det inte räcker att räkna ledare. Det måste mätas.
 
Redigerat:
D DE73 skrev:
Du skrev att det enda som behövdes var att fota skylten. Kan du förklara vilken skylt och hur det är möjligt att se vad som är framdraget till uttaget genom ett foto på en skylt?
Nu har du nog missuppfattat allt och det med skylten ska kanske du veta. hat inte skrivit en bokstav om att skylten talar om vad som finns i ett uttag, men det gör den faktiskt. Står det 400/N så finns med 100 % en nolla med. Är det bara 400 V på skylten så är det bara en lika som kan kopplas in om det inte finns 5 trådar i uttaget. Nöjd med svaret.
 
J jonaserik skrev:
Nu har du nog missuppfattat allt och det med skylten ska kanske du veta. hat inte skrivit en bokstav om att skylten talar om vad som finns i ett uttag, men det gör den faktiskt. Står det 400/N så finns med 100 % en nolla med. Är det bara 400 V på skylten så är det bara en lika som kan kopplas in om det inte finns 5 trådar i uttaget. Nöjd med svaret.
Alltså var ditt svar fel det räcker inte att titta på skylten (antar att du menar skylten på spisen) Är hans nuvarande spis på 400 volt så går det givetvis att köpa en ny 400 volt spis. Men det kan även finnas nolla framdraget och han kan köpa en 230 volt spis. I ett hus från 1972 skulle inte jag nöja mig med att bara räkna trådar, om nu inte husägaren vet att det är gjort av en pålitlig elektriker. Jag skulle vilja mäta för att vara säker.
 
D DE73 skrev:
Alltså var ditt svar fel det räcker inte att titta på skylten
Var finns felet, det är nog du som tänker fel eller läst för snabbt, men det här tar nog inte slut nu, med dig så fortsätt att läsa tråden så kommer du underfund var du tänkt fel.
 
J jonaserik skrev:
Var finns felet, det är nog du som tänker fel eller läst för snabbt, men det här tar nog inte slut nu, med dig så fortsätt att läsa tråden så kommer du underfund var du tänkt fel.
Jag släpper det eftersom det inte hjälper TS. TS har alltså en Electrolux EKC6185 vilket verkar vara en 400V spis. Alltså räcker det inte att titta på skylten till spisen. TS måste öppna uttaget och räkna trådar, fem trådar kan innebära att nolla finns framdraget men det måste mätas.
 
V vbg-1 skrev:
Vår spis sjunger på sista värsen och jag önskar därför tips och råd kring vilken modell vi ska välja när vi köper ny.

Vi är på jakt efter en klassisk 60 cm bred spis/ugn. Alltså inte en separat häll och inbyggnadsugn. Enda kravet är tipskydd och barnlås, men misstänker att alla modeller har det.

Prisklass runt 10.000-13.000

Vi har glaskeramikhäll idag, kommer vi ångra oss om vi inte byter till induktion? Är ju inte van vid att inte ha induktionens snabba respons, men är det värt att byta upp sig?

Idag har vi 2 ugnar, vilken helt klart har fördelar. Men den enda ugn jag hittat med det i vår prisklass saknar katslys och har keramikhäll.

Ngn funktion ni har på era spisar/ugnar som ni är extra nöjda med, eller ngn funktion som ni aldrig annvänder.

Så tacksam för alla råd och tips.
Fin och populär spis, inte särskilt gammal heller. Funderat på att reparera det som inte fungerar? Kan ju kosta en tiondel av spisens värde och ge 20 år till.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.