Bästa svaret

OK nästa steg blir att plocka bort blecken som finns där, det är som ett V ocjh dom översta är samma slinga och nästa ner är lika o.s.v . Då kommer du säkert att hitta den som är felaktig, Undrar om det är 400 V eller 2 X 400 + nolla framdraget, sitter det någon tamp på dom till höger ( den del med 3 blecken kopplade ihop )
Bara stänga av brytaren till noll, sätta i säkringarna och mäta nertill mellan brun-svart och där 400 V och kanske mellan brun blå och se vad som finns där, är den blå noll så blir det 230 V.
 
Enligt märkskylten ska det vara kopplat 380 V 2N~ så man bör kunna lita på att dåtidens elektriker klarade av att göra det. Sitter det två eller tre säkringar till varmvattenberedaren i el-centralen?

Nästa steg tycker jag är att tömma beredaren på vatten och plocka ur el-patronen helt så det går att se hur den ser ut.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
OK nästa steg blir att plocka bort blecken som finns där, det är som ett V ocjh dom översta är samma slinga och nästa ner är lika o.s.v . Då kommer du säkert att hitta den som är felaktig, Undrar om det är 400 V eller 2 X 400 + nolla framdraget, sitter det någon tamp på dom till höger ( den del med 3 blecken kopplade ihop )
Bara stänga av brytaren till noll, sätta i säkringarna och mäta nertill mellan brun-svart och där 400 V och kanske mellan brun blå och se vad som finns där, är den blå noll så blir det 230 V.
Dessa värden fick jag.
Brun-svart= 430v brun-blå=247v
 
J jonaserik skrev:
OK nästa steg blir att plocka bort blecken som finns där, det är som ett V ocjh dom översta är samma slinga och nästa ner är lika o.s.v . Då kommer du säkert att hitta den som är felaktig, Undrar om det är 400 V eller 2 X 400 + nolla framdraget, sitter det någon tamp på dom till höger ( den del med 3 blecken kopplade ihop )
Bara stänga av brytaren till noll, sätta i säkringarna och mäta nertill mellan brun-svart och där 400 V och kanske mellan brun blå och se vad som finns där, är den blå noll så blir det 230 V.
Förstår inte riktigt hur jag hittar den som är felaktigt. Hur skall jag koppla… 🤙🏽
 
Det ser ut som att det är två faser och nolla och din mätning verifierade detta.
 
  • Gilla
Melvinv1
  • Laddar…
M Melvinv1 skrev:
Förstår inte riktigt hur jag hittar den som är felaktigt. Hur skall jag koppla… 🤙🏽
Du skall koppla loss själva värmeelementen ett och ett och mäta resistansen från dem till jord för att hitta det som är trasigt. Kopplar du ur det (om vi antar att det bara är ett) så har du en långsammare beredare som ändå fungerar (ett tag).
 
  • Gilla
Melvinv1
  • Laddar…
M Melvinv1 skrev:
Förstår inte riktigt hur jag hittar den som är felaktigt. Hur skall jag koppla… 🤙🏽
Ta bort blecken om mät mot jord, den som är felaktig kommer visa ohm och dom andra ska det vara open lob OL då är dom hela, när blecken sitter där så måts alla slingor.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta bort blecken om mät mot jord, den som är felaktig kommer visa ohm och dom andra ska det vara open lob OL då är dom hela, när blecken sitter där så måts alla slingor.
pacman42 pacman42 skrev:
Du skall koppla loss själva värmeelementen ett och ett och mäta resistansen från dem till jord för att hitta det som är trasigt. Kopplar du ur det (om vi antar att det bara är ett) så har du en långsammare beredare som ändå fungerar (ett tag).
Super, detta är utfört nu. Voltmetern Ohmars sig (pappa skämt) på det två översta som jag har ringat in på bilden. Är de bara att inte koppla på dessa två isf. Eller finns de något speciellt sätt jag ska koppla på.
Får bli ett nytt element, men så länge hoppas jag detta kommer fungerar. Tack så mycket för all hjälp hittills.
 
  • Elektrisk kopplingspanel med utvalda komponenter ringade, kopplingstrådar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon gammal manual med elschemat bevarat? Känns som man gärna skulle vilja förstå exakt hur det är kopplat om man bara plockar bort en slinga. NIBE har bara en manual till ES21 från 1976 utan el-schemat i.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du någon gammal manual med elschemat bevarat? Känns som man gärna skulle vilja förstå exakt hur det är kopplat om man bara plockar bort en slinga. NIBE har bara en manual till ES21 från 1976 utan el-schemat i.
Tyvärr inte. Men länken du skicka innan hitta jag detta schemat. Verkar stämma överens med så den var kopplad när jag först börja mecka.
 
  • Instruktionsmanual för montering av 6 kW elpatron och påfyllning av kärl med elektriska scheman och monteringssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på öppen elinstallation med flera kopplade kablar och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Melvinv1 skrev:
Super, detta är utfört nu. Voltmetern Ohmars sig (pappa skämt) på det två översta som jag har ringat in på bilden. Är de bara att inte koppla på dessa två isf. Eller finns de något speciellt sätt jag ska koppla på.
Får bli ett nytt element, men så länge hoppas jag detta kommer fungerar. Tack så mycket för all hjälp hittills.
Jepp då är den slingan körd. och ansluts inte med blecken,bara bleck mellan dom två nedersta på höger sida. har för mig att det två farter på den, så då kopplar du bort den översta kabeln till vänster och isolerar den. sätt tillbaka allt och då får du nog 2 kW värme och det räcker gott om ni bara är två st i huset. VVB är stor och värmer upp den under natten, räcker säkert i 3 dygn om du skulle stänga av den.
Så ingen brådska att byta patron, det är BA 34 patron du ska ha. Om priset är riktigt så köp direkt billigt, men kanske kolla när vad det är, när du beställer

https://oresundsvvs.se/produkter/re...hAbEiwA7i_sJTrmI-xwx3OTChX9sdw7oh_ZZeV7iZbBeO

Edit du kanske får vrida patron 180 grader men det går bra, så den inte tar i botten på VVB
 
M Melvinv1 skrev:
Tyvärr inte. Men länken du skicka innan hitta jag detta schemat. Verkar stämma överens med så den var kopplad när jag först börja mecka.
Nej, det är el-schemat om man bygger om till 3-fas och 6 kW el-patron istället. Du har 2-fas med nolla och 3 kW el-patron. Verkar som det sitter två termostater på din beredare. En där nere och en på mitten(?) Kopplar du bort den översta slingan så ser det ut som enbart termostaten på mitten kommer att styra(?) Går ju bra att prova. Här är den gamla korta manualen från 1976 till ES21: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/30702/storage/MDMwNzAyLzAvbWFzdGVy

BA 34 kan man som sagt beställa härifrån: https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-elpatron-ba-34/
 
Redigerat:
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej, det är el-schemat om man bygger om till 3-fas och 6 kW el-patron istället. Du har 2-fas med nolla och 3 kW el-patron. Verkar som det sitter två termostater på din beredare. En där nere och en på mitten(?) Kopplar du bort den översta slingan så ser det ut som enbart termostaten på mitten kommer att styra(?) Går ju bra att prova. Här är den gamla korta manualen från 1976 till ES21: [länk]
Det är en 300 som TS har. Om TS gör som jag skrev så blir det bra och kommer att ge 2 kW , har nog fixat ett antal av den sorten.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp då är den slingan körd. och ansluts inte med blecken,bara bleck mellan dom två nedersta på höger sida. har för mig att det två farter på den, så då kopplar du bort den översta kabeln till vänster och isolerar den. sätt tillbaka allt och då får du nog 2 kW värme och det räcker gott om ni bara är två st i huset. VVB är stor och värmer upp den under natten, räcker säkert i 3 dygn om du skulle stänga av den.
Så ingen brådska att byta patron, det är BA 34 patron du ska ha. Om priset är riktigt så köp direkt billigt, men kanske kolla när vad det är, när du beställer

[länk]

Edit du kanske får vrida patron 180 grader men det går bra, så den inte tar i botten på VVB
Super. Här är slutresultat, du kanske kan kolla och se om jag har gjort rätt. Kan den vänstra kabeln hänga löst eller ska jag tejpa den???Den lösa kabeln går till den gröna apparaten. När du säger vrida, tänker du att jag ska tömma den tanken då och sen vrida el patronen 180 grader.
Super tack för hjälpen.
 
  • Öppen elektrisk anslutningspanel med flera kablar och en blå-skruvad enhet, en löst hängande vänster kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med elpatron, ledningar och termostat, en kabel löst hängande till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med lösa kablar och termisk regulator, möjlig fråga om säker kabelhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra nu lediga kabelskon måste du isolera med minst 2 lager eltejp. Ser också ut som du glömt en liten mutter längst ner till höger. Annars borde det fungera tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.