Stör du dig på teknik som inte fungerar, eller på att diskmaskinen piper när den är klar? Har du svårt att få Yale Doorman att fungera och har bytt tillbaka till ett klassiskt lås igen? Du är inte ensam, för till och med techmiljardärerna i Silicon Valley ser behovet av att minska på tekniktätheten i hemmet.

Du kan läsa blogginlägget här: Det dumma hemmet är nya statussymbolen i Silicon Valley
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
"– Vad de vill ha, tillägger han, är miljöer som åldras vackert utan en massa irriterande uppdateringar."

Hear, hear!

För övrigt är det Orwellianskt 1984 att kalla tfn och hus etc för smarta.
 
  • Gilla
jonmo och 13 till
  • Laddar…
Nog för att jag har smart hus och väldigt mycket lösningar, Home Assistant med sensorer och automatiska scenarion.

Men det finns en tanke bakom.

Ett "smart" lås skulle jag inte skaffa. Nyckelknippa har jag alltid när jag lämnar hemmet och det är inget tidskrävande att köra nyckel.

För mig är det enda som spelar roll att det löser ett riktigt problem. Annars får det vara.

Många gånger är det långsammare att använda röststyrning eller ta upp en app mot att ha fysiska knappar.

Så vi har mycket knappar och "genvägar" på touchpaneler programmerade.

Att göra saker smarta och uppkopplade bara för att det går är ju vansinne. Det ska vara ett identifierat problem värt sin lösning.
Vi har även nedgraderat till mekaniska och fysiska brytare just för att vissa funktioner lönar sig inte att vara smart.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
För övrigt är det Orwellianskt 1984 att kalla tfn och hus etc för smarta.
Det är nyspråk. Krig är fred, frihet är slaveri etc.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Sjukt, pratade häromdagen om att det kanske kommer en motreaktion med tanke på diskussionen om AI mm. Jag saknar (på riktigt) hemtelefon vanlig hyrfilm och cd-skivor.
 
  • Gilla
Lina1972 och 8 till
  • Laddar…
Det pratar vi också om ibland, hur mysigt det var att gå iväg hela familjen och hyra moviebox och varsin film 🙂
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Sjukt, pratade häromdagen om att det kanske kommer en motreaktion med tanke på diskussionen om AI mm. Jag saknar (på riktigt) hemtelefon vanlig hyrfilm och cd-skivor.
CD skivor ökade tydligen på Blocket eller om det var Tradera. Men LP toppar skivförsäljningen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
CD skivor ökade tydligen på Blocket eller om det var Tradera. Men LP toppar skivförsäljningen.
Hörde också det. Det fanns något fint med att köpa en skiva och sedan successivt hitta nya låtar man gillade. Även om dagens musik så klart är väldigt tillgänglig och prisvärd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Manuellt skapade teckningar och illustrationer har också fått högre status när folk börjat tröttna på AI-skapad ”konst”. Allra mest uppskattning tror jag de som jobbar med analoga material fått.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
J
Då kanske det äntligen kan bli lite fart på Plejd!
 
  • Haha
TCG och 5 till
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Att göra saker smarta och uppkopplade bara för att det går är ju vansinne.
Det är helt nipprigt att styra sina lampor via en telefonapp som måste vara uppkopplad till en server på internet (kanske nånstans på andra sidan jorden).

Pryl- och apparattillverkarna tycks inte vara förmögna att bygga system där mojänger pratar med varandra lokalt. Kasst!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det pratar vi också om ibland, hur mysigt det var att gå iväg hela familjen och hyra moviebox och varsin film 🙂
Just den aktiviteten fungerar dåligt när man bor ute i spenaten. Det är för bökigt att ta bilen och åka till närmaste stad bara för att hyra en film. Streaming via internet är då helt överlägset.

När jag bodde i en stad var det förstås annorlunda.
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Jag har ett "dumt hem". Jag har mycket datorer, ett nätverk på proffsnivå osv, men inget i huset är smart (förutom dörrklockan, måste ha en som ringer i telefonen för att höra den).

Anledningen är att jag testat, men det är bara för mycket strul och felsökning. Saker som slutar prata med varandra efter ett strömavbrott, programuppdateringar på appar som gör att man måste uppdatera firmware i prylar, inloggningar som tappas osv. Ska jag ha det så måste det nå "bara funkar-nivån". Det måste bli lika enkelt som en strömbrytare på väggen, underhållsmässigt och driftsäkerhetsmässigt.

Jag tycker också att det egentligen inte tillför något jag behöver. Jag behöver inte porrig RGB-belysning, jag kan resa mig för att tända lampan, om jag bryr mig om vädret så kollar jag telefonen, jag behöver ingen notifikation i telefonen om pannan stannar (får en lampa i sovrummet när det händer), jag behöver inte internet i kylen, jag litar inte på elektroniska lås osv.

Så, det tillför ingen nytta, bara krångel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 23 till
  • Laddar…
F
Ja, att alla ska köra sitt eget nerlåsta skit med egen app osv är helt orelevant för mig. Prylen måste gå att integrera med Home assistent och köra utan moln så allt kan styras på samma vis.

Jag har bara fönsterlampor som styrs av solen, övervakning av pannan, styrning av dammsugare, övervakning och styrning av luftavfuktare i krypgrunden, några temp sensorer här och där samt en sensor på brevlådan så jag ser om det ligger post som ska in. Tycker det är en rolig hobby. 😃
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag har ett "dumt hem". Jag har mycket datorer, ett nätverk på proffsnivå osv, men inget i huset är smart (förutom dörrklockan, måste ha en som ringer i telefonen för att höra den).

Anledningen är att jag testat, men det är bara för mycket strul och felsökning. Saker som slutar prata med varandra efter ett strömavbrott, programuppdateringar på appar som gör att man måste uppdatera firmware i prylar, inloggningar som tappas osv. Ska jag ha det så måste det nå "bara funkar-nivån". Det måste bli lika enkelt som en strömbrytare på väggen, underhållsmässigt och driftsäkerhetsmässigt.

Jag tycker också att det egentligen inte tillför något jag behöver. Jag behöver inte porrig RGB-belysning, jag kan resa mig för att tända lampan, om jag bryr mig om vädret så kollar jag telefonen, jag behöver ingen notifikation i telefonen om pannan stannar (får en lampa i sovrummet när det händer), jag behöver inte internet i kylen, jag litar inte på elektroniska lås osv.

Så, det tillför ingen nytta, bara krångel.
Håller inte med ...
Det beror helt och hållet på vad man använder "smartheten" till.
Att styra lampor .. här kan man vilja att ett schema slår slå av&på så man är borta en längre tid på för att det ska se ut som det är någon hemma. Att använda det till vardags , tror det är få som har behov av det.
MEN
den stora biten sitter ju inte i lampor , uppkopplade kylar etc etc, utan övervakning av temperatur & fuktighet, elpriser för att kunna styra värmeproduktion till lämpliga tider om det går , styrning av avfuktare, värme till pool / jacuzzi etc etc

Visst det går köpa produkter som klarar av sådana saker utan att styras av en smart-hub, men kostnaden för sådana produkter brukar vara väsentligt mycket högre än att köpa mer "dumma" saker och använda smart-styrning för det.

Praktexempel:
Jag byggde en egen kallvindsfläktstyrning ha som extra säkerhet för att se till att det är så låg fuktnivå på kallvinden som möjligt till vettig kostnad. Använde 1 smarthub, 2st luftfuktighet & temperarur sensorer , 1 smart elutag och en dum fläkt IP44 klassad för detta (samt lite egentid för att skriva en korrekt styrning av fläkten). kostnad ca 3500:- , driftkostnad: ca 100-200kWh / år
Alterativ1 : Köpa en sorptionsavfuktare för 10000 - 15000 driftkostnad 2000-4000kWh / år
Alterativ2: Köpa trygghetsvakten vind för ca 10000 , driftkostnad ca 200-300 kWh /år

Så ja de tillför nytta i specifika fall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.