https://www.toolab.se/dewalt-dwe748...bQsZi3Fk6qbxMkgKFhsfgBeEHOfauhHQaAldiEALw_wcB

Jag är riktigt sugen på en klyvsåg så jag behöver det hela tiden. Vill inte diskutera "men köp en sänksåg"..😉 Jag vill diskutera om just denna jag har tittat på är ett bra alternativ? Dewalt-dwe7485rs med stativ!

Ett annat alternativ är en Bosch GTS 10J.

https://www.toolab.se/bosch-gts-10-...NBMEohw0_O8Qjoh5KggkHx3HbbF3FU7IaAhXzEALw_wcB

Eller föredrar ni någon annan än dessa? Vilken isåfall?
 
K
Finns otaliga trådar om bordssågar, bara sök och du hittar tonvis med matnyttig info för dig. Men vad ska du ha den till är alltid frågan… Vill du rulla runt den på tomten, javisst då är väl stativet med hjul bra. Men onödiga pengar enligt mig. Ska du ändå lägga den summan ta ”storebror” 7492 istället. Stabilare och mer robust.
Boschen har jag hyrt via Hygglo innan jag köpte dewalten, skulle aldrig köpa Boschen efter att ha testat båda. Klappkasst anhåll på den.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Dewalten är överlägsen
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Finns otaliga trådar om bordssågar, bara sök och du hittar tonvis med matnyttig info för dig. Men vad ska du ha den till är alltid frågan… Vill du rulla runt den på tomten, javisst då är väl stativet med hjul bra. Men onödiga pengar enligt mig. Ska du ändå lägga den summan ta ”storebror” 7492 istället. Stabilare och mer robust.
Boschen har jag hyrt via Hygglo innan jag köpte dewalten, skulle aldrig köpa Boschen efter att ha testat båda. Klappkasst anhåll på den.
DEWALT DWE7492 ser likadan ut. Och mycket mycket dyrare. Och man får inget stativ till. Är det verkligen värt det? Vad är den stora skillnaden?
 
T Timmermannen77 skrev:
Dewalten är överlägsen
På vilket sätt?
 
K
M Förstagångsköparen skrev:
DEWALT DWE7492 ser likadan ut. Och mycket mycket dyrare. Och man får inget stativ till. Är det verkligen värt det? Vad är den stora skillnaden?
Föreslår att du kollar på specarna och jämför. Du har fortfarande inte motiverat ditt behov till rullstativet så egentligen låter det ju som att du skulle kunna skippa det också om du är priskänslig.

M Förstagångsköparen skrev:
[länk]

Här hittade jag en DWE7492 för 7900 kr. På proffsmagasinet kostar den 9800 kr. När jag ser sån skillnad på pris så blir jag tveksam. Vad är det för fel på den för 7900 kr?
Compu-mail är ett danskt bolag.
 
K kniv skrev:
Föreslår att du kollar på specarna och jämför. Du har fortfarande inte motiverat ditt behov till rullstativet så egentligen låter det ju som att du skulle kunna skippa det också om du är priskänslig.


Compu-mail är ett danskt bolag.
Jag skiter i stativet. Bygger ett eget.

Aa men är compu-mail skit eller varför så billigt?
 
Jag har en 7485 sedan 3 år tillbaka och är mycket nöjd. 7492 är väl ju ganska lik men du kan klyva ca 17 mm djupare material och 200 mm bredare. Djupet har jag nog aldrig saknat (65 mm vs 77mm) men den extra bredden (622 vs 825) ju trevligt att ha men kan nog räkna på en hand jag skulle ha utnyttjat det de här tre åren.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag skiter i stativet. Bygger ett eget.

Aa men är compu-mail skit eller varför så billigt?
Compumail har fungerat bra förut.
Bör inte vara någon skillnad på garanti mellan Danmark och Sverige, men värt att kolla upp.

Blå Bosch har 3 garanti.
Har själv en GTS10XC sedan närmare 10 år, men vet att många ogillar anslaget Jag har inte haft några bekymmer med att ställa in mitt, beroende på vad som sågas brukar jag provsåga i en spillbit för att se att det blir som tänkt, vet inte om GTS 10J har en sämre konstruktion än 10 XC.

Dewalt har en kuggstångs lösning som gör att anhållet rör sig helt parallellt medans Bosch rör sig fritt mellan sidorna och nyps fast mot bordet och kan hamna lite snett om man inte är uppmärksam.
 
  • Gilla
fatsug och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
På vilket sätt?
Livslängd är längre på dewalten, har jag märkt som använder dom yrkesmässigt
 
FredrikR FredrikR skrev:
Compumail har fungerat bra förut.
Bör inte vara någon skillnad på garanti mellan Danmark och Sverige, men värt att kolla upp.

Blå Bosch har 3 garanti.
Har själv en GTS10XC sedan närmare 10 år, men vet att många ogillar anslaget Jag har inte haft några bekymmer med att ställa in mitt, beroende på vad som sågas brukar jag provsåga i en spillbit för att se att det blir som tänkt, vet inte om GTS 10J har en sämre konstruktion än 10 XC.

Dewalt har en kuggstångs lösning som gör att anhållet rör sig helt parallellt medans Bosch rör sig fritt mellan sidorna och nyps fast mot bordet och kan hamna lite snett om man inte är uppmärksam.
Kuggstångslösning?
 
Jag vet att du helst vill köpa direkt (och nog kommer göra det) och inte diskutera behov och lämplighet. Men om du vill ha några vettiga råd behöver du du säga vad du ska ha sågen till, om du ska flytta runt den och om det finns några begränsningar i budgeten.

Om du berättar det, så berättar jag varför jag sålde min DeWalt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Kuggstångslösning?
Anhållet löper längs kuggstänger i fram och bakkant vilket garanterar en parallellitet i förhållande till klingan.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vet att du helst vill köpa direkt (och nog kommer göra det) och inte diskutera behov och lämplighet. Men om du vill ha några vettiga råd behöver du du säga vad du ska ha sågen till, om du ska flytta runt den och om det finns några begränsningar i budgeten.

Om du berättar det, så berättar jag varför jag sålde min DeWalt.
Jag ska inte flytta runt den. Jag ska ha den till mina hemmaprojekt. Jag lägger just nu trall och kommer att behöva klyva vissa brädor på längden. Nästa projekt är garderoben jag ska bygga. Då behöver jag klyva en regel på längden för att den ska passa. Sambon vill ha en blomlåda. Då behöver jag klyva på längden beroende på vilka mått det blir. Osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.