R Rkarlsson skrev:
Ska du bara ha golfklubbor så går de bra med vad som helst ju.

Kompisen hade en 350z när de kom. Fanns instruktioner hur du skulle packa
[bild]
Saab convertible hade oxo med ett litet stycke i instruktionsboken om hur man får med två golfbagar. Det trodde jag var unikt för Saab. Men tydligen inte. 🤔

Däremot har jag aldrig sett någon motsvarande instruktion för något annat "specialbagage" i någon instruktionsbok. Det kanske säger mer om golfare än om bilar. Fast visst ingår det i gröna-kortet-utbildninigen och examinationen att packa och surra utrustningen i bilen, eller...😁
 
O O skrev:
Råd/Tips:
Svårlokaliserade ljud är jobbigt. Men man kan använda stetoskop. Finns (fanns) på Biltema. Det ger en mycket bättre precision.
Gått vidare med detta nu, klippt remmen till AC som första åtgärd. En effektiv åtgärd för att hindra kamremshaveri, bra såpass. Men AC vill man ju ha annars svettigt i sommar. Nästa steg blir att sätta dit en ny magnetkoppling, se (höra) om detta löser problemet. Annars är det väl inget annat att göra än att byta kompressor (dyrt som fan...).
 
DennisCA DennisCA skrev:
och införskaffa det som behövs. Silikonfett också till bromsokens glidpinnar och kolv.
Ett tips är att skaffa "bromsoksfett" speciellt avsett för ändamålet. Så blir det säkert rätt utan att man behöver fundera på exakt vad för universalmedel som fungerar. Man behöver ju inga större mängder.

Det du gör ser bra ut!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Gått vidare med detta nu, klippt remmen till AC som första åtgärd. En effektiv åtgärd för att hindra kamremshaveri, bra såpass. Men AC vill man ju ha annars svettigt i sommar. Nästa steg blir att sätta dit en ny magnetkoppling, se (höra) om detta löser problemet. Annars är det väl inget annat att göra än att byta kompressor (dyrt som fan...).
Nu när du klippt remmen, hur låter lagren på ac’n när du snurrar på remhjulet? Hur låter ev stödhjul? Radiellt glapp på ac-axeln?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Ett tips är att skaffa "bromsoksfett" speciellt avsett för ändamålet. Så blir det säkert rätt utan att man behöver fundera på exakt vad för universalmedel som fungerar. Man behöver ju inga större mängder.

Det du gör ser bra ut!
Jag köpte en tub med ATE bromsfett och jag lade den på båda ställena på rekommendation annanstans, jag tror det blir bra. Tuben var dock ganska stor (180g) så det är nog en livstidstub.
 
Lite nya slangar till intercoolern. De gamla röda skar sig REJÄLT och stack ut för mycket.
Svarta slangar för intercooler ligger i en kartong, ersättning för gamla röda slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framdel av en Saab Turbo-bil i garage, med fokus på intercoolern där nya slangar ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Börjat plocka ihop navet igen, har målat med biltemas bromsoksfärg, silver och svart. Gav upp idén på guld tillsvidare.

[bild]

[bild]

[bild]

Bultarna har jag inte gjort något med bara borstat av dom med vinkelslipen. Navet är monterat igen på bilen nu och jag har tagit bort bromsoket på vänster sida som ligger i elektrolysbadet:
[bild]

Jag kommer endast fixa upp bromsoket på vänster sida och inte riva hela navet denna gång, vill börja få igång bilen så det får vänta tills en annan dag. Bromsklossarna på vänster sida var precis samma som i höger, sitter fast i oket och vill inte röra sig fritt. På högersidan löste det sig då oken var rena och rosten och skräpet bortslipat från klossarna. Klossarna har bra med liv i sig ännu.

Jag noterade även på bromsslangarna de stod datum, de är från 2007. Så nån gång har bromsarna servats.
Ser bra ut, hoppas färgen håller och skyddar efter allt jobb
 
O O skrev:
Saab convertible hade oxo med ett litet stycke i instruktionsboken om hur man får med två golfbagar. Det trodde jag var unikt för Saab. Men tydligen inte. 🤔

Däremot har jag aldrig sett någon motsvarande instruktion för något annat "specialbagage" i någon instruktionsbok. Det kanske säger mer om golfare än om bilar. Fast visst ingår det i gröna-kortet-utbildninigen och examinationen att packa och surra utrustningen i bilen, eller...😁
Haha jo golfare är kanske speciellt folk. Det närmaste jag kommit är att stå och slå bollar ut mot en åker och gå och hämta bollarna igen typ. Aldrig satt min fot på en golfbana och aldrig haft intresset.

Hockeyfolk som är i större majoritet verkar lösa sina trunkar utan instruktioner och de är mer otympliga ju =)
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu när du klippt remmen, hur låter lagren på ac’n när du snurrar på remhjulet? Hur låter ev stödhjul? Radiellt glapp på ac-axeln?
Det kändes inget inget glapp eller skrap, tyvärr. Men heller inget radiellt glapp på kompressorn vad jag kunde känna. Finns ingen spännare, det är en elastisk rem som klipptes. Får hoppas det hjälper med att byta magnetkoppling.
 
Lexusen är första bil jag äger med kyla i stolarna, jäklar vilken fiffig finess när bilen stått med vindrutan rakt mot solen och man har svart skinnklädsel.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lexusen är första bil jag äger med kyla i stolarna, jäklar vilken fiffig finess när bilen stått med vindrutan rakt mot solen och man har svart skinnklädsel.
Hade en saab 9-5 som lånebil för en del år sen med ventilerade(med fläkt) stolar, bara det var riktigt trevligt.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lexusen är första bil jag äger med kyla i stolarna, jäklar vilken fiffig finess när bilen stått med vindrutan rakt mot solen och man har svart skinnklädsel.
👍Precis. Oumbärligt när man väl vant sig vid bekvämligheten. Precis som rattvärme.
Två dealbreakers. Värt varenda satsad krona.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte ens AC i min sommarbil (och de två andra med AC läcker såpass det inte är värt att fylla), ventilerade säten låter dock trevligt.

Men jag vill påminna er om Immortan Joes ord, som kan gälla alla sorts bekvämligheter:
Do not, my friends, become addicted to water. It will take hold of you, and you will resent its absence.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lexusen är första bil jag äger med kyla i stolarna, jäklar vilken fiffig finess när bilen stått med vindrutan rakt mot solen och man har svart skinnklädsel.
Har det i Volvon sedan 1½ år, verkligen trevligt.
Kommer ihop med massage vilket inte heller är helt fel.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Orkar inte, vilka jävla apskaft Seat (eller VAG) är. Ska beställa nya bromsskivor och etiketten med PR-nummer finns inte att hitta någon-jävla-stans i bilen. Inte i reservhjulsbrunnen, inte i motorrummet etc. Och i serviceboken? Nääää! Det som kom med bilen när jag köpte är en typ servicefolder som är tom eftersom jag köpte den innan första service.

Problemet är att på mitt regnr. så får jag förslag på tre olika storlekar/pr-nummer på skivorna bak och tre olika till skivorna fram. Eftersom jag inte har domkraft tillgänglig nu har jag försökt att mäta "utifrån" men det gick i ärlighetens namn sådär. Jag tror att jag kan gissa och använda uteslutningsmetoden men det räcker inte för att vilja chansköpa grejer.

Har läst på en hel del ställen på nätet om många som haft samma problem med att lappen med pr-nummer saknas, tydligen har Seat slutat att klistra fast den i bilen och eftersom serviceböcker numera är digitala så .... Varför underlätta för sina kunder liksom. Men jag ska testa tt svänga förbi en Seat-handlare/verkstad på väg till jobbet i morgon för att få skiten utskriven då jag läst att andra har blivit tvungna att lösa det på det sättet.

Om inte dom vill vara behjälpliga får jag helt enkelt plocka av hjulen och mäta. Fram är inget problem men bak så är två av alternativen 253 resp. 255 mm vilket kan bli kul att mäta.

Ge mig en medkännande klapp på axeln snälla! 😎
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.