Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad vinner man på dessa ledningar? Trodde mer de var för siltiga jordar där ledningarna snabbt sätter igen.
Dräneringsslang med vävd kokosfilt, passar bra där det är svårt att gräva. Kokosfilten ersätter fiberduken.
skriver bygg max

Ett rör med färdigt dräneringsfilter runt hela vattenintagsytan. Filtret motverkar
inslamning samtidigt som det förbättrar intagskapaciteten. Framförallt lämplig
vid dränering av lerjordar.
Rinklaby
Dräneringsslang med flätad kokosfilt. Passar bra för dränering och avvattning av stora arealer eller där det är svårt att gräva. Röret har en filt av vävd kokos på utsidan som effektivt förhindrar smuts och jordpartiklar att slamma igen röret. Kokosfilten ersätter därmed fiberdukens funktion.
VA Grossisten
 
Claes Sörmland
Så med svårt att gräva menar de att marken är så vattenbemängd och jordarten så finkornig att schaktet faller ihop snart efter att man gräver? Det går då inte att lägga rör och man kan då få ned denna kokosfiberfilterslang istället. Jag tänker att det sällan är aktuellt i villaträdgårdar men väl på jordsbruksmark.
 
wildeside
T Trollskidan skrev:
Dräneringsslang med vävd kokosfilt, passar bra där det är svårt att gräva. Kokosfilten ersätter fiberduken.
skriver bygg max

Ett rör med färdigt dräneringsfilter runt hela vattenintagsytan. Filtret motverkar
inslamning samtidigt som det förbättrar intagskapaciteten. Framförallt lämplig
vid dränering av lerjordar.
Rinklaby
Dräneringsslang med flätad kokosfilt. Passar bra för dränering och avvattning av stora arealer eller där det är svårt att gräva. Röret har en filt av vävd kokos på utsidan som effektivt förhindrar smuts och jordpartiklar att slamma igen röret. Kokosfilten ersätter därmed fiberdukens funktion.
VA Grossisten
Allt går att sälja med mördande reklam!
Kokosfibern känns som ett extremt dyrt sätt att ersätta markduken och gör varken mer eller mindre nytta än markduken, snarare mindre.
Varför skulle dom där rören vara bättre än vanliga rör om det är svårgrävt?
Avvattnar rören med kokosfiber större arealer än vanliga dräneringsrör?
Mycket ska man se och höra innan man kastar in handduken😂
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Varför ska man inte ha duk under dräneringsröret?
Känns ju som att det är bäddat för att hålen ska slamma igen?
 
Claes Sörmland
Vad gäller igenslamning så är silt och finsand värst. Den kan lätt röra sig med vattnet och lägga sig i ledningarna. Smacklera är inte så illa som man kan tro den håller sig på plats och tar sig inte in i ett grusdike.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
R
Dränslang med kokosfilt är skitbra och tidsbesparande då den kan läggas direkt i jorden, man slipper både markduk och makadam runt som man vanligtvis använder..
Den används en del av yrkesfolk i trädgårdar då det blir billigare och mindre angrepp på befintlig gräsmatta..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonas Persson
wildeside
R Rejäl skrev:
Dränslang med kokosfilt är skitbra och tidsbesparande då den kan läggas direkt i jorden, man slipper både markduk och makadam runt som man vanligtvis använder..
Den används en del av yrkesfolk i trädgårdar då det blir billigare och mindre angrepp på befintlig gräsmatta..
Bara för att det går fort och enkelt säger inte att det är bra och fungerande över tid.
Finns många exempel på att fort och enkelt är lika med billigt.
Men billigt är lika med hållbart hittar man inte lika många exempel på.
Singlet gör att dränerande yta mot omgivning blir mycket större än ett rör med lite kokosfiber.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
R
wildeside wildeside skrev:
Bara för att det går fort och enkelt säger inte att det är bra och fungerande över tid.
Finns många exempel på att fort och enkelt är lika med billigt.
Men billigt är lika med hållbart hittar man inte lika många exempel på.
Singlet gör att dränerande yta mot omgivning blir mycket större än ett rör med lite kokosfiber.
För gräsmattor duger det gott o väl att göra en dränering med rör och makadam för gräsmatta är överkurs och kan till o med bli för tort för att gräs ska trivas..
 
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller igenslamning så är silt och finsand värst. Den kan lätt röra sig med vattnet och lägga sig i ledningarna. Smacklera är inte så illa som man kan tro den håller sig på plats och tar sig inte in i ett grusdike.
Vi har mest styv lerjord i trakterna därav valet av dräneringssätt.
Finsand/silt har ganska bra genomsläpplighet så det är inte ofta som mark med sand/silt behöver dräneras.
https://resource.sgu.se/dokument/produkter/genomslapplighet-wms-beskrivning.pdf
 
wildeside
R Rejäl skrev:
För gräsmattor duger det gott o väl att göra en dränering med rör och makadam för gräsmatta är överkurs och kan till o med bli för tort för att gräs ska trivas..
Det är därför man ska använda sig av folk med kunskap och lokal kännedom.
Det finns en anledning varför jag inte ger någon direkta rekommendationer och utförandebeskrivningar utan att på plats sett hur omständigheterna ser ut och grävt några provgroppar.
Perkulationsprov ska man inte underskatta när man ska bedöma markens genomsläpplighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Idag var jag igång igen efter några dagars vila pga snöstormen.

Åkte och hämtade en kompis på morgonen och vi grävde mellan runt 9:30 till 11:30.

Vi kom ner en bit runt trappen och löste fallet från bortre delen där jag nu känner att det är tillräckligt djupt. Imorgon ska jag fokusera på att få merparten av vattnet som finns runt köksträdgården att få fall ner mot infarten för att känna av om det faktiskt nu är "good enough". Jag mätte 38cm djup idag nedanför trappen, möjligtvis får jag gå lite djupare.

Veckans grävschema är må till tors en timme per dag (när dottern har sin första vila).

Vore kul om det gick att gräva utan att dikena hela tiden var fyllda med vatten, blir nog lite lättare att se botten då.. :)

Allt gott!

Videon är nu på kvällen innan jag promenerade till hemmagymmet.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
L Lanzal skrev:
Idag var jag igång igen efter några dagars vila pga snöstormen.

Åkte och hämtade en kompis på morgonen och vi grävde mellan runt 9:30 till 11:30.

Vi kom ner en bit runt trappen och löste fallet från bortre delen där jag nu känner att det är tillräckligt djupt. Imorgon ska jag fokusera på att få merparten av vattnet som finns runt köksträdgården att få fall ner mot infarten för att känna av om det faktiskt nu är "good enough". Jag mätte 38cm djup idag nedanför trappen, möjligtvis får jag gå lite djupare.

Veckans grävschema är må till tors en timme per dag (när dottern har sin första vila).

Vore kul om det gick att gräva utan att dikena hela tiden var fyllda med vatten, blir nog lite lättare att se botten då.. :)

Allt gott!

Videon är nu på kvällen innan jag promenerade till hemmagymmet.
Gräver du med fall hela vägen så kommer du se botten när tomten är färdig dränerad.🤔
 
wildeside wildeside skrev:
Gräver du med fall hela vägen så kommer du se botten när tomten är färdig dränerad.🤔
Det är sant! Men blir det inte naturligt lite gropar här och var när man handgräver som jag gör? Typ, ibland får jag upp en stenbumling, då blir det en stort hål där och vatten samlas.. svårt att få det perfekt jämnt i botten menar jag. Speciellt när allt bara är geggamoja hela tiden. Jag kanske bara ska gneta på?

Uppskattar som tusan att du är i tråden!
 
wildeside
Skoja bara men det är sant att botten torkar ur när marken är färdig dränerad oavsett om den är jämn eller inte.
Det är inte lätt att gräva en jämn schakt botten med grävmaskin heller på grund av samma problem med stenar m.m.
Så tyvärr är det bara att gneta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.