Ser verkligen smidigt ut.
Bra lösning, och bra plats för en brygg.
 
Fastnade i tråden eftersom jag har liknande projekt på g. Dock södra Sverige, insjö, hård botten, långgrunt.

Just nu går mina tankar brygga på pallbockar med en flytbrygga längst ut. Testade att bygga en sektion i höstas för att kunna gå ut på och fiska på kvällen. 4,90 m lång, 80 cm bred 28*120 trall på 145 reglar. 3 stödpunkter och det blev stabilt och bra. Den är tung men vi lyfter den på 2. Som badbrygga är den smal. Vår vanliga badbrygga är 120 cm bred vilket känns lagom.

Tankarna nu är 2 sektioner om 4 meter och 120 breda samt 6 bockar. Flytbrygga längst ut på ca 3*3 meter. Att lyfta upp sektionerna och bockarna är max 2 timmars jobb på hösten. Flytbryggan puttas in till land och förankras i berget.
 
Kompletterar. Flytbrygga blir dyrt och i vårt fall skulle delen närmast land stå på botten i slutet av sommaren.
 
Närmast land har du en landgång på t.ex. 2m som står på eller hellre fästs ledad till första flytbryggan.
 
Jag funderar på att köpa en Rentukka flytbrygga - har stuga vid älven där enda alternativet är att dra upp bryggan på hösten. Har sett Rentukkas inspirationsfilm, men där framgår inte hur det är att dra upp den på hösten. Hur går det till när ni drar upp den? Klarar man av att dra upp den på två personer? Eller behövs möjlighet att dra upp den med bil?
 
G Gold1e skrev:
Jag funderar på att köpa en Rentukka flytbrygga - har stuga vid älven där enda alternativet är att dra upp bryggan på hösten. Har sett Rentukkas inspirationsfilm, men där framgår inte hur det är att dra upp den på hösten. Hur går det till när ni drar upp den? Klarar man av att dra upp den på två personer? Eller behövs möjlighet att dra upp den med bil?
Glöm frågan - Såg precis bilbilderna ovan
 
Uppföljning...

Det slutade med 3 sektioner.
160x380cm + 114cm x 540cm + 114cm x 480cm
Längden styrdes av tillgång på material.
De smala sektionerna är alltså en tunna på tvären bred. Alla sektioner har 4 tunnor var.
Bryggan är lagd som ett T med 380cm sektionen på tvären längst ut.

Tack vare att gångjärnen mellan sektionerna är stabila så är hela bryggan väldigt stabil och känns inte tippig på något sätt. Inga problem att t.ex gå längst ut på kanten på de långsmala delarna.
Sålänge man har en T formad brygga, bra gångjärn mellan delarna och bra förankring mot land som också stabiliserar i tippled så är det inte svårt att bygga en smal stabil flytbrygga med tunnor.

De långa delarna är för stora för att hanteras av en person, men har man en 4hjuling eller bil på platsen kan de ganska enkelt dras och puttas runt.
Tunnorna är hållbara och tack vare att de ligger på tvären under bryggorna flyter de lätt över ojämnheter i underlaget. De två tunnorna som är närmast land står på botten men jag bedömer det finns något risk att de ska gå sönder, trycket uppifrån blir ju inte mer än på de andra tunnorna och botten är mest dy så inga vassa stenar som kan gnaga hål på dem.

Om jag skulle bygga den igen skulle jag välja 45x170 virke istället för 45x145 på de två längsgående, de vrider sig en del trots kortlingar så 170mm skulle få det ännu stabilare.

Kostnadsbesparing jämfört med flytblock är ca 14.000kr för min brygga.
 
  • Gilla
Gold1e och 3 till
  • Laddar…
Kanske lite off-topic, men tänkte ge lite inspiration/råd på en smal flytbrygga jag byggt här i vår/sommar..

jag hade en befintlig "badstege" på 600*4200 mm från förra året som vi använde för att kunna gå i och ur vattnet där det var stenig botten. Denna byggde jag på i år till en flytbrygga.

Nya bryggan blev 1500*4200 och har 6 stycken flytblock från batbryggan.se på 1000*500*250 var.
Den blev riktigt stabil och bra även när en hel familj står på bryggan samtidigt.. Går att dyka ifrån, perfekt att komma i båten från etc..

Kort om byggnationen. (bild: stomme1)
4 st reglar 95*45 * 4200 blev stommen.. Mellan regel 1 och 2, samt 3 och 4 ligger sen flytblocken.
Under reglarna på tvärsen sitter 600 breda delar av 145*45 reglar för att hålla ihop reglarna och hålla blocken på plats. UNDER flytblocken sitter sen ett par långa trallplankor för att skydda flytblocken samt hålla dom på plats underifrån oxå.
Eftersom jag redan hade en del 600 bred redan så bytte jag några trallplankor (22*95) ovanpå till 1500 mm långa för att hålla ihop delarna och satte sen nya 900 mm trallplankor för andra delen.. Men bygger man hela från scratch så bör man ju sätta ALLA trallplankor som 1500 mm. Mellanrummet mellan flytdelarna blir nu 300 mm.

Färdigbyggd (bild stomme2-3)

Såhär ser den ut färdigbyggd.. Byggde en badstege på kortsidan av 45*45 reglar och en landgång av 45*45 reglar samt 22*95 trallplankor.. Fäste den i land med en 5 meters kedja och en tjock tamp på andra sidan.

KOSTNAD: C.a 4500 kr..
6st flytblock a´ 350kr = 2100 kr..
17 m regel (45*95) a´ 15kr = 425kr
6 m regel (45*145) = 280 kr
40 st trallplankor = 60 m a´14kr = 840 kr
stegen av 45*45 reglar, c:a 5 m a 13 kr = 65 kr
Trallskruv 200 kr =
20 skruvbleck typ a 10 kr = 200 kr
kedja = 250 kr

Lycka till om nå´n vill bygga i sommar :)
//MAGNUS
 
  • Hembyggd smal flytbrygga med trätrall och vita flytblock, person på bryggan vid sjökant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd smal flytbrygga med landgång av trä ansluten till stenig strand och säkrad med kedja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd smal flytbrygga vid en sjö med landgång, flytblock och omgivande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hej!

Även jag hade tänkt mig en flytbrygga från början ... men det finns ett bättre alternativ om förhållandena hos dig inte är extrema.
Jag byggde min sjöveranda/brygga på sk burtonrör, dvs galvade stålrör ca 5cm diameter typ:
[länk]

Min har stått i 20 år nu på Vänern utan några större rörelser, ibland får man slå ner någon stolpe någon cm när det varit en större höjning av vattnet samtidigt som isen legat. Men vårsolen värmer bra på järnstolparna, så isen smälter snabbt runt dom :)

Vänern har ganska stora variationer på vattennivån, så den yttersta sektionen har jag gjort sänkbar så att även när det är extremt lågvatten får man en bra nivå för insteg till båtar/kanoter/vindsurfingbrädor.
Jag ska till sommarstället på påsken, så om du är intresserad kan jag ta lite "konstruktionsbilder" så att du får lite koll det tekniska ;-) Här är några översiktsbilder:

[bild]

[bild]

Den stora fördelen mot en flytbrygga är givetvis stabiliteten ... jag tror den bryggan du beskriver blir ganska ranglig pga att den är så smal.

ps.
Om du undrar vad det är för pinnar överst på stolparna. så är det för att inte måsarna ska kunna sätta sig där. Dom håller även en ståltråd som är spänd mellan stolparna (över räcket), så bryggan är helt måsfri efter den åtgärden :)
ds
Är det lov att bygga sådär? :)
 
Mats-S
L Lennart19 skrev:
Är det lov att bygga sådär? :)
Som alltid när det gäller bryggor så är det väl i en gråson ... så det gäller att man har grannarnas samtycke och instämmande. Jag får ofta höra att min brygga är en prydnad för viken och oslagbart den snyggaste här, så grannarnas reaktioner är det inga problem med 😃
Men det har alltid funnits en brygga på den här platsen sedan 80 år tillbaka, så den här versionen är en "uppgradering" på orginalet ;-)
 
  • Gilla
Lennart19
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.