G
T trassel11 skrev:
Har provat med tejp, funkade inte
Ok!

Då är det förmodligen tätningen eller snarare avsaknaden av tätning mellan kanalplatsen och u-profileerna samt även tätningen mellan bärande konstruktionen och takskivorna som är problemet.

Mycket jobb att få det tätt, alla skarvar måste tätas samt att vattnet ska välja rätt väg utmed växthuset och inte in i växthuset.

En aluprofil mot en annan profil är inte vattentätt, det måste finnas tätningslist eller tätningsmassa.
 
Jag brukar inte skriva ner ett företag men i detta fall anser jag det är skandalöst att TS inte fått support.
 
  • Älska
trassel11
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Ok!

Då är det förmodligen tätningen eller snarare avsaknaden av tätning mellan kanalplatsen och u-profileerna samt även tätningen mellan bärande konstruktionen och takskivorna som är problemet.

Mycket jobb att få det tätt, alla skarvar måste tätas samt att vattnet ska välja rätt väg utmed växthuset och inte in i växthuset.

En aluprofil mot en annan profil är inte vattentätt, det måste finnas tätningslist eller tätningsmassa.
Man skulle ej sätta tätningslist i taket enligt beskrivningen, dels var där ingen plats för det
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi har ett enkelt växthus, men den har i alla fall smartare grundkonstruktion, det här verkar ju vara omöjligt att åtgärda, det är som gjort för att vatten skall samlas. Annars gör silikon och ett antal farmarskruv på rätt ställe underverk för att spänna ihop skivor och konstruktionen så det blir tätt - funktionellt men inte just snyggt .
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
T trassel11 skrev:
Man skulle ej sätta tätningslist i taket enligt beskrivningen, dels var där ingen plats för det
Då vet jag inte hur det ska bli tätt, det måste leverantören svara på.
 
Det är nog inte tänkt att vara tätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vatten rinner uppifrån och ner. Börja med att täta alla horisontella skarvar där lister möter kanalplasten på utsidan. Det bör stoppa 90% av inkommande vatten.
 
Det är ett växthus det är sålt som. Dessutom ett det ett budgetväxthus från kina. Vart i anvisningen eller på säljarens sida står det att det är ett uterum? Växthus kan läcka in vatten, men det brukar inte växterna ha något emot.
Uterum däremot brukar man ha möbler i.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 4 till
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Det är ett växthus det är sålt som. Dessutom ett det ett budgetväxthus från kina. Vart i anvisningen eller på säljarens sida står det att det är ett uterum? Växthus kan läcka in vatten, men det brukar inte växterna ha något emot.
Uterum däremot brukar man ha möbler i.
Vi har fyra bekanta som köpt växthus och där läcker in vatten på kanske ett ställe, där sitter vi ofta och fikar inga problem, det var därför jag köpte ett för tycker det är både snyggt och mysigt, förstår självklart att det kan läxka in, men inte på detta viset
 
Dubbelkolla i monteringsanvisningen att ni inte har missat några gummilister som ska sitta i aluminiumprofilerna, eller att gummilisterna sitter rätt om ni har monterat dem.

När vi byggde växthus första gången stod vi på slutet med ett ”färdigt” växthus och funderade på vad den här bunten med svarta gummilister var till för… det var bara att plocka ner växthuset nästan helt igen, för listerna skulle sitta längst ner under kanalplastskivorna 🙈 Utan dem blev det stora glipor i överkanten eftersom kanalplasten var för kort annars.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Dubbelkolla i monteringsanvisningen att ni inte har missat några gummilister som ska sitta i aluminiumprofilerna, eller att gummilisterna sitter rätt om ni har monterat dem.

När vi byggde växthus första gången stod vi på slutet med ett ”färdigt” växthus och funderade på vad den här bunten med svarta gummilister var till för… det var bara att plocka ner växthuset nästan helt igen, för listerna skulle sitta längst ner under kanalplastskivorna 🙈 Utan dem blev det stora glipor i överkanten eftersom kanalplasten var för kort annars.
Alla tätningslister skulle vara vid väggarna inga i taket
 
  • Gilla
cersch
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Det är ett växthus det är sålt som. Dessutom ett det ett budgetväxthus från kina. Vart i anvisningen eller på säljarens sida står det att det är ett uterum? Växthus kan läcka in vatten, men det brukar inte växterna ha något emot.
Uterum däremot brukar man ha möbler i.
32000 är mycket pengar för mig,
 
T trassel11 skrev:
Alla tätningslister skulle vara vid väggarna inga i taket
Har ni satt vägg- och takplattor rätt? Så att ni inte har råkat sätta väggplattor på taket och takplattor på väggen?

Är allt ordentligt ihopskruvat?

Är kanalplasten inskjuten på rätt sätt i aluminiumprofilerna?

Jag kollade webbsidan som stod på framsidan av instruktionsboken. De ser ut att ha ett telefonnummer, har ni provat att ringa?
 
M mrsnhp skrev:
Har ni satt vägg- och takplattor rätt? Så att ni inte har råkat sätta väggplattor på taket och takplattor på väggen?

Är allt ordentligt ihopskruvat?

Är kanalplasten inskjuten på rätt sätt i aluminiumprofilerna?

Jag kollade webbsidan som stod på framsidan av instruktionsboken. De ser ut att ha ett telefonnummer, har ni provat att ringa?
Vi kan bara följa ritningen, har hållt på att ringa företaget i två år men de struntar i mej
 
T trassel11 skrev:
Vi kan bara följa ritningen, har hållt på att ringa företaget i två år men de struntar i mej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.