Skulle vilja ha lite synpunkter omkring vad man bör satsa på, tråd eller trådlöst nätverk. Bor i ganska nybyggt hus med inredningsbar övervåning. Skall nu till att inreda övervåning och har då fortfarande möjligheter att justera/anpassa till viss del med kabel i nedervåning och full frihet på övervåningen. Enklast/billigast är väl att göra så lite som möjligt och satsa på trådlöst. Det jag främst funderar på är om prestandan i ett trådlöst nätverk är/blir tillräcklig idag/i framtiden. Eller är det ett trådbundet cat6 stjärnnät som gäller?

Den naturliga följdfrågan till detta inser jag också är "det beror på vad du skall använda nätverket till" och det vet jag inte idag. Jag vänder därför på denna fråga och undrar "vilka användningsområden kräver tråd idag och i framtiden"
 
Tråd kommer inte på många år bli helt utslaget av trådlöst. Skulle jag själv bygga skulle dte helt klart bli fullt med cat5e eller möjligen 6. Bygger man i stjärnnät med bra med rör kan man ju i framtiden byta ut den kabel mot fiber eller vad som då är det senaste.
 
således 1 - 0 till tråd så här långt.

snuttjulle: är det någon speciell tillämning du tänker på eller är det en mer allmän synpunkt att tråd är och förblir snabbare och stabilare?
 
Om du har möjlighet så bygg trådat nätverk, cat6. Du kan alltid i efterhand komplettera med ett trådlöst, men det är jobbigare att göra tvärtom.
 
Min erfarenhet av trådlöst är att det ENBART går att surfa med det. Pratar man lite större filöverföring, typ tv, torrents mm mm så är det värdelöst.
Det kan inte kosta så mycket o dra tråd, då får du ett stabilt o fint nät. :)

/ Fredrik - Som kryper på vinden i isoleringen och drar tråd
 
Helt klart trådat.

-Användningsområdet är "odefinerat". Kan användas till mycket mer än nätverkstrafik (tv, telefon, sensorer m.m)
-stabilare
-säkrare

Trådlöst duger inte till annat än att kunna placera sig bekvämt i tv-soffan med en bärbar dator i knät. :)
 
Vi har dragit tråd i hela huset. Klart värt insatsen. Prestandan är kanon jämfört med wlan.

Dessutom kan vi hyra en video på SF-anytime el.dyl. och kolla på den. Vi streamar musik till vår SONOS-maskin och ser film från en NAS. Skulle aldrig funka med trådlöst i nuvarande format.

Visst, vi har en trådlös router som vi slår på ibland för att slösurfa någonstans i huset (eller på altanen), men med tanke på den obefintliga säkerhetsnivån på ett standard-wlan så har vi det oftast avslaget.

(ps. Dessutom drog man hem ett antal pluspoäng hos svärfarsan eftersom det finns elöverkänslighet i den delen av släkten. WLAN, DECT, GSM, Bluetooth och microvågor är inte helt populära grejor i det sammanhanget)
 
Jag lägger också min röst på kabel, betydligt högre prestanda jämfört med WLAN.
Vi använder både kabel och WLAN men det trådlösa används bara till Laptopen som står på vardagsrumsbordet.
 
S
Helt klart Tråd!
Jag passade på att sätta uttag i alla mina rum när jag byggde. dock inte på muggen ;-).
 
Nu finns det iofs en ny standard, 802.11n som är betydligt bättre än den vanliga 802.11g. Men det går aldrig upp mot trådat ändå vad gäller stabilitet och prestanda. Detta gäller speciellt om man använder flera datorer på en gång som laddar ned.

Att slänga in trådat när man ändå bygger kostar ju inte så mkt extra och ger bra flexibilitet i framtiden (man kan ju även köra telefon, larm etc genom de kablarna).

En trådlös router är ett mkt bra komplement just för laptopen :)
 
Jag bidrar med 1-1 för jag kör både trådat och trådlöst.
 
Dra tomrör, kan du fylla med den typ av kabel som blir aktuell när du behöver den.

Har annars både bra och dåliga erfarenheter av trådlöst. Tipset är: Hoppa över den billigaste routern och gå upp lite i pris/prestanda så brukar det fungera bra.
 
Håller med Mellanbarn, att inte dra tomrör nu när du har chansen är bara dumt. Vill du spara pengar, dra kabel när du känner ett behov. Själv skulle jag dra kabel direkt, trådlöst har jag bara till slö surf med laptopen från soffan.
 
En röst till för både och.

Instämmer med många andra. Tråd till allt utom laptoppen/telefonen. Fortfarande förvånande mycket problem med kompatibilitet för trådlöst och trots allt begränsad prestanda.

Pen
 
Jag slängde ut frågan nyligen på ett annat forum. Jag har en router som klarar 54 Mb/s.
Svaret jag fick var att det i praktiken endast klarar 10-12 Mb/s. Alltså duger för surfning med ADSL.

I några routerbeskrivningar står det ofta att om man skall uppgradera firmware på routern skall man vara ansluten via tråd.

Alltså, dra ordenligt med rör och LAN-kabel i den. Sedermera går det lätt att dra in fiber, när det blir aktuellt. Jag skriver NÄR inte OM.
(Jag fick härom veckan dra extra kabel hos min dotter för de hade tröttnat på trådlöst.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.