nino nino skrev:
Det är i första hand parkeringen som jag tänkt.
Jag har inget företag, jag hyr ut som privatperson men deklarerar som företag på nån blankett.

Om jag sätter en lapp i trapphuset där jag informerar om att övervakning kommer att ske, förklara syftet osv, lämnar mailadress/telfonnr för frågor osv samt ber att få en underskrift av samtliga att dom godkänner övervakningen.
Då borde jag väl vara "rätt" safe?

Skylt vid infarten naturligtvis så man kan välja att inte gå in.
Funderar även på att göra en annan väg in för gående/cyklande där kan man komma till huset helt utan att bli övervakad.

Har ju även haft problem med stulen post, idag kan jag inte få med lådorna på bild då jag isåfall även får med landsvägen.
Finns möjlighet att flytta in lådorna på gården, men vad säger brevbäraren om det?
Jag skulle säga att det är en bra start.
Men överväg hur du ska hantera brevlådorna.
Det finns kanske andra lösningar som bör utvärderas i första hand?
Detta eftersom du även involverar de som levererar post i sammanhanget, och där kan det vara svårt att vinna framgång i att få till en övervakning.
Se också till att dokumentera alla dina alternativ och motiv, det kommer att vara viktigt i sammanhanget.
Dokumentera även den problematik som har gett upphov till dina beslut, allt för att kunna styrka att kameraövervakningen är den enda lösningen, min erfarenhet är att det är väldigt viktigt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Lite Off-topic kanske men polisen verka gilla Teslor som övervakar även på allmän plats?

Efter nattens sprängdåd i Ängelholm söker polisen nu ägare av Teslabilar – bilarnas kameror kan ha registrerat händelseförloppet.
Om personer har haft Teslabilar parkerade i närheten av platsen så får de gärna höra av sig, säger Albin Fjällström.

Teslabilar är nämligen utrustade med en så kallad vaktkamera som kan filma rörelser runt fordonet när det står parkerat. Funktionen har varit omstridd och efter ett utslag av den nederländska integritetsskyddsmyndigheten förra året har Tesla gjort förändringar i mjukvaran. Nu behöver fordonsägaren själv avgöra när och hur kameran går igång.

I standardinställningen sätts kameran igång om fordonet vidrörs, men har bilägaren ändrat inställningarna kan kameran även ha spelat in andra misstänkta rörelser.

– Till exempel skulle det kunna finnas film på om någon springer förbi, säger Albin Fjällström.

https://www.sydsvenskan.se/2024-04-06/efter-explosionen-i-angelholm-polisen-soker-teslabilar-wa9au/
 
Det är något konstigt att de väljer att helt blunda för vissa brott men gå på hårt på andra. Beror det på typ av brott eller typ av brottslingar?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är något konstigt att de väljer att helt blunda för vissa brott men gå på hårt på andra. Beror det på typ av brott eller typ av brottslingar?
Är det inte lite som att gå mot röd gubbe? Sålänge informationen inte nyttjas så är det inte så farligt?
Jag undrar hur många överträdelser av GDPR det är? Sannolikt otroligt många...
Men i samma stund man börjar utnyttja filmer, foton etc så blir det väldigt allvarligt.
 
Det brukar inte ha någon betydelse i andra fall. Kör man för fort får man ett straff även om man inte skadar någon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det brukar inte ha någon betydelse i andra fall. Kör man för fort får man ett straff även om man inte skadar någon.
Jo, men jag kör rätt ofta för fort.
Och går mot röd gubbe.

Däremot så stjäl jag aldrig godis i butiken.

Jag lägger övervakningskameran i samma fack som röd gubbe.

Att ha en dold kamera som filmar tex boende utan att informera och sen lägga ut eller använda filmerna, inte som bevis vid brott utan för att "spionera" tycker jag är allvarligt.

Men är kamerorna på en plats som inte är "privat" och informationen inte missutnytjas så tycker jag själv inte det är så allvarligt. Men visst, vi alla kan tycka olika. Säkert finns de som tycker det är ok att provsmaka godiset i plockdisken, likt att jag kör 115 på 110 väg. Man bör vara medveten om att i alla dessa fall kan det leda till någon slags juridisk påföljd.

Blir man av med körkortet är det förresten inget straff...
 
Det är inte straffbart att gå mot röd gubbe.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte straffbart att gå mot röd gubbe.
Gör du aldrig något som är straffbart? Kör för fort?
 
Jag försöker undvika det. Men jag skulle bli mycket förvånad om polisen inte skulle straffa mig om de ser det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag försöker undvika det. Men jag skulle bli mycket förvånad om polisen inte skulle straffa mig om de ser det.
Jag skulle bli förvånad OM de gjorde det. Om man kör 5-10 km för fort. Jag har gjort det massor av gånger. Även kört några km/h över gränsen för att komma om när en polisbil "segat" några km/h under hastighetsgränsen på motorvägen (jag har å andra sidan sett de som passerat en polisbil på samma sätt med kanske 10-15 km/h över och då blivit stoppade).

Jag tror det är samma sak med övervakningskameror. Om man sätter en kamera på en gemensam parkering och alla boende är "med" på det - vem ska anmäla? Tjuven som blir med på film när det används som bevis?

Men TS måste nog bedöma detta själv. Jag uppmanar ingen att regelmässigt köra för fort, men jag säger att jag gör det ganska ofta.
 
På samma sätt som att man blir straffad för fortkörning även om ingen anmäler det så borde olaglig kameraövervakning straffas om polisen får reda på det. Det är inte upp till polisen att bestämma vad som ska vara straffbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På samma sätt som att man blir straffad för fortkörning även om ingen anmäler det så borde olaglig kameraövervakning straffas om polisen får reda på det. Det är inte upp till polisen att bestämma vad som ska vara straffbart.
Nej, men jag tror inte polisen lägger resurser på att gå runt bland privata hus och försöka lista ut var det sitter övervakningskameror och vilket upptagningsområde de har. Om nån sätter en kamera in mot någons sovrum eller på en välfrekventerad gata i stan är det nog annorlunda. Om huset i detta fall är en mindre hyresfastighet i glesbygd med 3-4 hyresgäster som alla är med på att deras parkering övervakas har jag svårt att se att polisen lägger tid på detta. Ungefär som att de sällan plockar de som kör 85 på essingeleden.

Precis på samma sätt som att det är vettigt att polisen står vid skolor och liknande och plockar fortkörare.

Att kameraövervaka en parkering är ju inte precis mord.
 
Nu har jag ju tänkt att ordna med den dokumentation som krävs och informera hg, det är väl det som krävs på ett ungefär.
Protesterar hg så får man ju backa ett steg eller två och prova göra om proceduren så att alla blir nöjda.

Ingen kommer ju titta på materialet om inget händer så jag har ju lite svårt att se problemet men förstår att andra har problem med det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nej, men jag tror inte polisen lägger resurser på att gå runt bland privata hus och försöka lista ut var det sitter övervakningskameror och vilket upptagningsområde de har. Om nån sätter en kamera in mot någons sovrum eller på en välfrekventerad gata i stan är det nog annorlunda. Om huset i detta fall är en mindre hyresfastighet i glesbygd med 3-4 hyresgäster som alla är med på att deras parkering övervakas har jag svårt att se att polisen lägger tid på detta. Ungefär som att de sällan plockar de som kör 85 på essingeleden.

Precis på samma sätt som att det är vettigt att polisen står vid skolor och liknande och plockar fortkörare.

Att kameraövervaka en parkering är ju inte precis mord.
Uppenbarligen har de inga planer på att staffa de som de ber om filmer från. Fast de ju då vet att de kameraövervakat allmän plats. Det har blivit rätt snett med straffen på vissa håll. Det som var normal trafikrytm för några år sedan ses nu som ett allvarligt brott som kräver särskild övervakning. För att inte nämna hur allvarligt det är att titta på fel typer av bilder.

Samtidigt skiter man fullständigt i vissa brott.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen har de inga planer på att staffa de som de ber om filmer från. Fast de ju då vet att de kameraövervakat allmän plats. Det har blivit rätt snett med straffen på vissa håll. Det som var normal trafikrytm för några år sedan ses nu som ett allvarligt brott som kräver särskild övervakning. För att inte nämna hur allvarligt det är att titta på fel typer av bilder.

Samtidigt skiter man fullständigt i vissa brott.
Om du avser bilder på avklädda barn och att folk blåste förbi skolor i 50 så tycker jag att det är rätt att gå hårt åt båda dessa. Jag ser med glädje att man fokuserar polisresurserna på att övervaka hastigheter i områden där barn och oskyddade trafikanter rör sig samt jagar pedofiler istället för att leta övervakningskameror på parkeringar och jagar de som kör 10 km för fort på motorväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.