G Garpen1986 skrev:
Är ett svenskt företag, inte billigt. Hur ska man kunna veta att dom utnyttjar folk? Vi har ju inte varit i huset under renoveringen.
Kontakta byggfacket om misstänkt svartarbete! De brukar inte se mellan fingrarna
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Kontakta byggfacket om misstänkt svartarbete! De brukar inte se mellan fingrarna
Är garanterat inte svartarbete, det finns inget incitament för en svensk firma att ta in svart arbetskraft i ett sånt här fall.
Är det svart arbetskraft så måste de betala med antingen egna svarta pengar eller skattade pengar ur egen ficka och de riskerar att få facket, polisen och (ännu värre) skatteverket efter sig.

Anlitar de utländsk firma som sedan fakturerar dem från det utländska företaget så är allt vitt och dessutom avdragsgillt. Allt med NOLL risk för det som att anlita svart arbetskraft innebär.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Det kanske fungerar i andra länder, men inte i skandinavien. Mina grannar renoverar och de har en arbetsstyrka från Bulgarien. En av grabbarna är 'på jobbet' lite väl tidigt för att man ska tro att han rest til jobbet på morgonen. Det är vad man får när man anlitar folk från andra kulturer. Du ska nog undersöka om någon kan vara skriven där. Om så så kan de ta över huset dvs sända in en ändring av ägandeförhållandet på fastigheten. Jag skulle flyttat in där en vecka och se hur saker och ting fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim Nordberg och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Dom pratar inte svenska, dock är företaget svenskt. Tänker på samma sätt som du, förmodligen jobbar dom svart med låg timpeng tyvärr :/ kan man kräva avdrag på priset?
Så att de får mindre i lön också då? Förutom att de behöver sova i soffor i arbetskläder för att ens få jobba?

Problemet här är inte att nån sover i någon soffa..
 
kisumisu
G Garpen1986 skrev:
Dom pratar inte svenska, dock är företaget svenskt. Tänker på samma sätt som du, förmodligen jobbar dom svart med låg timpeng tyvärr :/ kan man kräva avdrag på priset?
C Chokladmonster skrev:
Jag hade bytt firma direkt. Är det svensktalande personal? Om inte, kan man undra vilka anställningsvillkor dom har...
Okej, här ett praktexempel som jag debatterade i en helt annan tråd. Men folk tyckte jag vänster.

En "svensk firma" anställer folk utan kollektivavtal. Tar väldigt mycket pengar av kunden, men anställda får inget och inte kunden heller. Blir ett dåligt utförd jobb mm men allt är okej bara för att ägaren är svensk!

Mycket vanligt tyvärr och även stora företag som t ex flygbolag, fiberbolag etc anlitar folk på det här sättet via underleverantörer.

Byt företag och outa företaget med namn här så kan fler undvika skitföretaget!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
4 4you skrev:
Svar Nej.
Tyvärr har vi som beställer blivit lite godtrogna. Vi borde be om utbildnings kunskap från de hantverkare som skall utföra projektet. Gärna träffa personalen. Inte enbart företaget. Är de inte utbildade bör en lägre avgift debiteras. Men det skall alltid finnas mer utbildad personal än ”lärlingar” på ett projekt.

Utgår från utbildad personal enligt skola alt. Lärlings program (4 år).

Detta beteende är inte okej såvida inte kunden har godkänt upplägget.
Vet ej vad böteskraven ligger på, men det bör kännas för byggföretaget.
Du gör ett klassiskt feltänk. Du tar förgivet att utbildade alltid är det bästa. Men de missar då ett par viktiga aspekter. Finns det någon ordentlig utbildning? Hur länge har den funnits. Vad ger utbildningen för kunskaper som ger så stora fördelar
Men enligt ditt resonemang är alltsa en hantverkare med 10-15års erfarenhet mindre värda än någon som precis jobbat ett år efter utbildningen? Du kan få den utbildade. Jag tar den med 10-15års erfarenhet. Jag skulle dessutom betala mer till den personen. Bra för mig, synd för dig.
Inom hantverkar världen så finns det inte så mycket utbildningar. Det är dessutom ett väldigt praktiskt yrke.
Men jag antar att du inte har så mycket koll på den yrkeskategorin. Men det är lugnt. Det finns många yrkesgrupper Där jag inte kan någonting. Däremot finns många yrken som kräver högskoleutbildning. Läkare misstänker jag är yrke man har väldig nytta utav utbildningen.
Så visst finns det. Sen är det skillnad på krav. Det är ett mycket mer avancerat yrke.
jämfört med hantverkare.
Jag jobbar som fastighetsskötare. outbildad men har jobbat i 12år. de flesta är outbildade

lärlingsprogram på 4år? Låter som en avancerad utbildning.
 
  • Gilla
  • Älska
Legere och 4 till
  • Laddar…
Nissens
K Krolliljan skrev:
Läs tråden innan du dömer med tråkiga kommentarer 🙄
Ser du ens frågetecknet?
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Nu gör du som hantverkare, när ni får fakturan så dra av för boende som typ vandrarhem, 600kr/natt och person
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Legere och 2 till
  • Laddar…
Ska man vara lite fräck men seriös. Så ska man kolla vad vandrar hem tar per natt.

Man får ta upp det med arbetsledaren.
Påpeka problemet. Säg att eftersom de även ätit där så är det stöld. Så hur ska vi lösa problemet? De har även smutsat ner soffan och sängkläder
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Det kanske fungerar i andra länder, men inte i skandinavien. Mina grannar renoverar och de har en arbetsstyrka från Bulgarien. En av grabbarna är 'på jobbet' lite väl tidigt för att man ska tro att han rest til jobbet på morgonen. Det är vad man får när man anlitar folk från andra kulturer. Du ska nog undersöka om någon kan vara skriven där. Om så så kan de ta över huset dvs sända in en ändring av ägandeförhållandet på fastigheten. Jag skulle flyttat in där en vecka och se hur saker och ting fungerar.
Det är ju inget fel med det, så länge man kommer överens om det. På stora byggen är det också jättevanligt att byggarna bor över på lämpligt sätt, husvagn, byggfutt eller hotell. Och har jag jobb på annan ort så åker jag ju inte heller hem utan bor på hotell för att det är mycket billigare och effektivare. Och de (få) gånger jag jobbar så jobbar jag 12-timmars-dagar, för varför ska jag sitta av tiden på annan ort.

Bara för ett mindre jobb på ca en vecka jag beställde var en firma från Eskilstuna billigare än stockholmsfirmor trots att hantverkarna bodde på hotell. Det var en välrenommerad firma med duktiga (svenska) hantverkare som gjorde ett utmärkt jobb.

Att bo över på sin arbetsplats är det vanliga i många branscher, oavsett nationalitet.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Det är ju inget fel med det, så länge man kommer överens om det. På stora byggen är det också jättevanligt att byggarna bor över på lämpligt sätt, husvagn, byggfutt eller hotell. Och har jag jobb på annan ort så åker jag ju inte heller hem utan bor på hotell för att det är mycket billigare och effektivare. Och de (få) gånger jag jobbar så jobbar jag 12-timmars-dagar, för varför ska jag sitta av tiden på annan ort.

Bara för ett mindre jobb på ca en vecka jag beställde var en firma från Eskilstuna billigare än stockholmsfirmor trots att hantverkarna bodde på hotell. Det var en välrenommerad firma med duktiga (svenska) hantverkare som gjorde ett utmärkt jobb.

Att bo över på sin arbetsplats är det vanliga i många branscher, oavsett nationalitet.
Min kommentar var kopplad till frågeställarens bekymring:
- hantverkarna sover kvar i huset,
- som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar,
- varit i kylen och tagit av det som funnits.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Haha. Jag har följt denna tråd från början till slut. Nog är det väl jäkla märkligt att den, precis som så måna andra, slutar i pajkastning, påhopp rörande språk eller interpunktion, påståenden att man svarar utan att "först ha läst på" och allmänna idiotförklaranden.
Vi människor är i sanning otroliga.
Jag har slutat läsa i detta forum. Anledningen till att jag nu återkom var mejlet jag fick där jag fastnade i rubriken.
Men tråden slutar som alla andra längre trådar.

Roger
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
G gerogwaa skrev:
Haha. Jag har följt denna tråd från början till slut. Nog är det väl jäkla märkligt att den, precis som så måna andra, slutar i pajkastning, påhopp rörande språk eller interpunktion, påståenden att man svarar utan att "först ha läst på" och allmänna idiotförklaranden.
Vi människor är i sanning otroliga.
Jag har slutat läsa i detta forum. Anledningen till att jag nu återkom var mejlet jag fick där jag fastnade i rubriken.
Men tråden slutar som alla andra längre trådar.

Roger
Nu bidrog du med just detsamma🤔😀.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
helt klart icke svenskar kräv ersättning för maten och att beteendet upphör omedelbart
Nästa punkt har de utbildning och behörighet för badrum
billigt pris motsvarar Alltid sämre kvalitet.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Det är säkert ett problem som behöver lösas på ett rätt sätt.
Det är den person som har ett avtal/överenskommelse med företagets chef/ledning som äger problemet, dvs dina föräldrar.
Det är viktigt att reda ut t ex om man har fått ett bättre/lägre pris i utbyte, dvs att hantverkare fick bo i stugan som minskade kostnader.
Eftersom hantverkarna inte talar svenska befinner de sig i en utsatt position. Det händer tyvärr ofta att svenska företag ägda av svenskar utnyttjar utländska hantverkare och ger dem en felaktig information om att man får bo på plats där man jobbar. Och dessutom tar pengar från arbetarna för boendet! Verkligen äckligt!
Först skaffa information från företagets ledning och sen prata om ev. ersättning för skador mm. Det är företagets ägare/ledning som bär ansvaret, inte hantverkarna som anställda.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.