L lillefar skrev:
Det är det som är så bra, det behöver man inte veta/precisera.
Men att hantverkare olovligen bor i ens hus kan definitivt vara olagligt, men det är varken upp till dig eller mig att avgöra.
Så man gör en anmälan men man vet inte varför...
Jag börjar förstå varför polisen har fullt upp..
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så man gör en anmälan men man vet inte varför...
Jag börjar förstå varför polisen har fullt upp..
Naturligtvis, det är det som är så fint med ett rättssamhälle.
Tänker du att det är lagligt att hantverkare sover kvar i huset?
 
  • Haha
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
R
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Jag hade förklarat för bolaget som hantverkarna är anställda av att de just köpt en soffa, några handdukar, och diverse livsmedel. Och att du inte är intresserad av att sälja fler saker till dem.
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 21 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vad står det i kontraktet ?, i princip alltid står det att beställare skall hålla med el , vatten och lokal/varmt utrymme för ex luncher .
Tänkte om det står någonting om övernattning i kontraktet?
Du tror väl inte, på fullaste allvar, att det någonstans i ett sådant kontrakt. Skulle stå att försäkringstagaren ska stå för logi? Tycker du att det verkar rimligt att det skulle kunna vara så???
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du tror väl inte, på fullaste allvar, att det någonstans i ett sådant kontrakt. Skulle stå att försäkringstagaren ska stå för logi? Tycker du att det verkar rimligt att det skulle kunna vara så???
Absolut
Vi har gjort så flera gånger , exempelvis om vi jobbar på en Ö , så blir det billigare för kund att låta hantverkare sova över istället för att betala båtkostnader varje dag.
Förra året gjorde vi ett jobb i fjällen . Då sov vi över i kundens fjällstuga , för det vart av naturliga skäl billigare än att betala för hotell för hantverkare .

edit. Och det reglereras naturligtvis i kontrakt ALLTID .
 
  • Gilla
  • Älska
Namnethär och 17 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Det är det som är så bra, det behöver man inte veta/precisera.
Men att hantverkare olovligen bor i ens hus kan definitivt vara olagligt, men det är varken upp till dig eller mig att avgöra.
Men tror du att Polisen kommer att lägga några som helst resurser på att utreda detta?
Utredningen kommer att läggas ner innan TS hunnit ut genom dörren på polishuset.

Det handlar om ett gäng hantverkare som alltså inte brutit sig in i ett hus utan faktiskt har fått en nyckel av husägaren. De kan sedan hävda att de inte alls bott där utan bara tagit en liten tupplur på rasten.
Även om vi alla vet att så inte är fallet så kommer polisen ändå ha svårt att sammanställa nå vettiga bevis och få till ett case som håller
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är brottet?
Vad den exakta brottsrubriceringen är, är inget som krävs för att polisanmäla.
MEN, tror du verkligen att det är lagligt, att utan lov sova över hos folk. Tror dessutom att det är lagligt att snatta ur andras kylskåp, och rota i folks linneskåp. Jag är inte säker, men "hemfridsbrott" är en tänkbar rubricering.
Men, det finns ytterligare ett brott i det hela. En vanlig försäkring täcker inte detta ändamål. Det finns vidare inget avtal om det. Nästa brott blir då sannolikt "Egenmäktigt förfarande". Men sen tror jag även att det bryter mot Arbetsmiljölagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 9 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
MEN, tror du verkligen att det är lagligt, att utan lov sova över hos folk.
De har ju tillgång till huset. Äta, dricka, gå på toa etc. är det också olagligt då?
A AG A skrev:
Men, det finns ytterligare ett brott i det hela. En vanlig försäkring täcker inte detta ändamål.
Vad är det ytterligare brottet då?
A AG A skrev:
Men sen tror jag även att det bryter mot Arbetsmiljölagen.
För att?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad den exakta brottsrubriceringen är, är inget som krävs för att polisanmäla.
MEN, tror du verkligen att det är lagligt, att utan lov sova över hos folk. Tror dessutom att det är lagligt att snatta ur andras kylskåp, och rota i folks linneskåp. Jag är inte säker, men "hemfridsbrott" är en tänkbar rubricering.
Men, det finns ytterligare ett brott i det hela. En vanlig försäkring täcker inte detta ändamål. Det finns vidare inget avtal om det. Nästa brott blir då sannolikt "Egenmäktigt förfarande". Men sen tror jag även att det bryter mot Arbetsmiljölagen.
Jag har svårt att se hur det skulle kunna va tal om att något som helst straffbart brott har begåtts av någon annan än möjligen arbetsgivaren eller byggherren om det inte var lämpligt ur någon slags brand eller arbetsmiljösynpunkt att sova där.

Och att äta saker kvarlämnat i en sommarstuga är ju kutym? Är det bara jag som inte ens tycker det är konstigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Kolla vad närmaste övernattningsställe kostar

Skicka en faktura/räkning till firman som utför jobbet, så blir det fart på det hela.
Dessutom avdragsgillt för firman.
 
  • Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
De har ju tillgång till huset. Äta, dricka, gå på toa etc. är det också olagligt då?

Vad är det ytterligare brottet då?

För att?
Att äta någon annans mat utan lov är såklart olagligt, likaså att kvarstanna i någons hus utan lov.
Nu tror jag faktiskt att du förstår allt detta, men bara vill provocera.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 22 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Att äta någon annans mat utan lov är såklart olagligt, likaså att kvarstanna i någons hus utan lov.
Nu tror jag faktiskt att du förstår allt detta, men bara vill provocera.
Det är nog egentligen ingen som ifrågasätter att det är fel eller olaglig, men VAD skulle polisen göra åt saken anser du? Komma farandes med blåljusen på?

Det blir ju rätt mycket överkurs att blanda in polisen för sånna här skitsaker.
Alltid när man läser om t.ex trafiksäkerhetsinsatser som polisen gör, där de kollar hastighet, nykterhet o liknande, så fylls kommentarsfälten av folk som tycker att polisen prioriterar fel och borde lägga alla resurser på att jaga gängkriminella och mördare istället. Känns det då rimligt att istället nyttja polisens resurser till att jaga några hantverkare som har ätit lite av dina flingor?

Ett rimligt första steg vore ju att faktiskt börja med att öppna truten och förklara för företaget i fråga att deras beteende inte är okej och kräva ersättning för skadorna.
Istället för att slösa skattepengar på struntsaker
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är nog egentligen ingen som ifrågasätter att det är fel eller olaglig, men VAD skulle polisen göra åt saken anser du? Komma farandes med blåljusen på?

Det blir ju rätt mycket överkurs att blanda in polisen för sånna här skitsaker.
Alltid när man läser om t.ex trafiksäkerhetsinsatser som polisen gör, där de kollar hastighet, nykterhet o liknande, så fylls kommentarsfälten av folk som tycker att polisen prioriterar fel och borde lägga alla resurser på att jaga gängkriminella och mördare istället. Känns det då rimligt att istället nyttja polisens resurser till att jaga några hantverkare som har ätit lite av dina flingor?

Ett rimligt första steg vore ju att faktiskt börja med att öppna truten och förklara för företaget i fråga att deras beteende inte är okej och kräva ersättning för skadorna.
Istället för att slösa skattepengar på struntsaker
Det håller jag med med om, men det är en annan sak.
Det är dock några som påstår att det inget brott är begånget.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har man inte kommit överens om det är det oerhört oproffsigt och omdömeslöst av hantverkarna skulle jag säga !

Någon enstaka kväll om det tex blivit en storm som gör att dom inte kan ta sig hem, om det ligger avlägset, hade ju varit ok, men då hade hantverkerna ju talat om det och ersatt det dom ätit, erbjudit sig att tvätta handdukar osv ...
Att det har pågått i 2v utan att ni har kollat låter lite konstigt, ni hade kunnat se detta tidigare om ni också har intresse i hur arbetet blir utfört och på det viset få en uppfattning om standarden på arbetet. Har jag hantverkare hos mig så bjuder vi alltid på fika och mat om jobbet pågår längre. Det är bra att skapa en bra atmosfär som sedan också kommer att prägla jobbets utförande. I det här fallet hade jag kollat upp hur kan jag bistå
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Sänd räkning för boende till firman....
Och de är ju inte ortens billigaste "hotell"
 
  • Haha
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.