D Dr Benz skrev:
Man kan ju säga så här.
En seriös firma hade aldrig gjort så här.

Så visst har man varit snål i något avseende.


Sen vidare att ens ställa frågan om det är ok blir jag helt förbryllad över. Hur konflikträdd kan man vara?

Sen om soffan kostar 30000 eller 3000 är egalt. Kasta ut svinen.
Men då står man med problemet att man inte har råd/ vill betala vad det egentligen kostar att få gjort det man önskar. För det är detta som gjort att man hamnat i situationen från början.badrumsrenoveringen för
D Dr Benz skrev:
Man kan ju säga så här.
En seriös firma hade aldrig gjort så här.

Så visst har man varit snål i något avseende.


Sen vidare att ens ställa frågan om det är ok blir jag helt förbryllad över. Hur konflikträdd kan man vara?

Sen om soffan kostar 30000 eller 3000 är egalt. Kasta ut svinen.
Men då står man med problemet att man inte har råd/ vill betala vad det egentligen kostar att få gjort det man önskar. För det är detta som gjort att man hamnat i situationen från början.
Kostnaden för 4 kvadrat badrum 200.000 kr. Men man skulle väl ha tagit en ännu dyrare hantverkare då..
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Brevduva och 20 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Man kan ju säga så här.
En seriös firma hade aldrig gjort så här.

Så visst har man varit snål i något avseende.


Sen vidare att ens ställa frågan om det är ok blir jag helt förbryllad över. Hur konflikträdd kan man vara?

Sen om soffan kostar 30000 eller 3000 är egalt. Kasta ut svinen.
Men då står man med problemet att man inte har råd/ vill betala vad det egentligen kostar att få gjort det man önskar. För det är detta som gjort att man hamnat i situationen från början.
”Så visst har man varit snål i något avseende”

Vem är snål?
Läste du ts inlägg om att det är ett försäkringsärende?
 
  • Gilla
Legere och 33 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Jag tycker det är otroligt tråkit att man ska bli utpekad som snål och en person som inte vill betala för sig. Så är det absolut inte!! Väljer aldrig det billigaste då oftast kvaliten blir därefter. Men samtidigt vill jag ha råd ifrån fler personer om hur man ska tänka i en sådan situation och dela med mig om detta om fler skulle råka ut för detta. Men tar det direkt med försäkringsbolaget och avslutar denna tråd här.
Att ta det med försäkringsbolaget låter vettigt och nog det enda sättet att få en förändring. Men avsluta inte helt - kom tillbaka och skriv vad försäkringsbolaget gjorde och hur det slutade. Alltid bra att ha som referens när någon annan har liknande problem och hittar tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 24 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Jag tycker det är otroligt tråkit att man ska bli utpekad som snål och en person som inte vill betala för sig. Så är det absolut inte!! Väljer aldrig det billigaste då oftast kvaliten blir därefter. Men samtidigt vill jag ha råd ifrån fler personer om hur man ska tänka i en sådan situation och dela med mig om detta om fler skulle råka ut för detta. Men tar det direkt med försäkringsbolaget och avslutar denna tråd här.
Även om byggahus generellt är ett rätt bra forum så finns det ibland enstaka inlägg med lite personliga påhopp.

Jag tycker inte du skall ta åt dig, särsklit inte som att inte ens ni utan fsk bolaget tagit in firman.
200 k för 4kvm är definitivt inte i "snålklassen".
Men däremot tycker jag att du skall ta up pdetta med firman (eller fsk bolaget): För det är INTE ett ok beteende, och även misstanken om att underentrepeöner kansek fuskar med arbetskraften kan vara värt.

Men jag håller också med hempularen ovan: Man bör försöka kommai på plats under pågående arbete, för om det är "billigast möjliga" som gör arbetet kan man fundera över kvaliteten, och även om man får garantier/papper och inte blir skadeskyldig om det händer ngt om ett par år, så är det ju inte kul att gå igenom samma sak igen..
 
  • Gilla
Legere och 24 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
”Så visst har man varit snål i något avseende”

Vem är snål?
Läste du ts inlägg om att det är ett försäkringsärende?
Nej. Jag får tyvärr be om ursäkt på den.
På något sätt lyckades jag missa just det.

Men jag vidhåller att firman inte är seriös och beter dom sig så, så hade jag också starkt funderar på om renoveringen ens blir bra gjord.
 
  • Gilla
  • Älska
Lynn Wigardt och 14 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Kostnaden för 4 kvadrat badrum 200.000 kr. Men man skulle väl ha tagit en ännu dyrare hantverkare då..
Jag ber om ursäkt. Missade helt att det var försäkringsärende.

Dock är det solklart gällande att dom övernattar. Det är såklart inte alls ok.
 
  • Gilla
  • Älska
Lynn Wigardt och 15 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Men enligt dig ska man alltså acceptera detta beteende. Hur ska vi kunna veta vad dom tar in för folk? Dessutom är det vårat försäkringsbolag som jobbar med detta företag. Är ett försäkringsärende.
Är ofta så, den som tar emot kunder och så är en svensk som ger ett gott intryck, sen de som gör jobbet är några helt andra
 
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
Jag hade frågat hantverkarna vad de tjänar och sen räknat baklänges var pengarna tar vägen.

I den bästa av alla världar så betalas de en rimlig lön men missat att man inte sover i andras hus( billigast för att ha mer pengar med sig hem till familjen)
I värsta fall så har de inte råd att dela på ett rum för lönen de får och någon annan tar pengarna
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Bor i pepparkakshus och 10 till
  • Laddar…
Inte OK. Ännu mer inte OK om de sätter tid på det.

Vi har vid ett längre renoveringsprojekt satt undan ett rum som de kan ha som fikarum där de satte sin mikro och kaffekokare, men det kom vi överens om. Skulle inte accepterat det TS råkat ut för.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är man verkligen tvingad att använda försäkringsbolagets egna bygg firma i sverige?
Vi hade ett liknande försäkringsärende, valen som fanns då var försäkringsbolaget återställer med "sina" hantverkare eller att vi skulle få 75% av deras uppskattade kostnad i näven.

Minns tyvärr inte vilket bolag
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Nissens
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Men offerten var den lägsta? Då blir väl detta en del av priset…
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Avdrag på priset?! Du borde öppna plånboken istället för att utnyttja människor!
Är det inte det han gör när han anlitar firman eller är renoveringen gratis?
 
  • Gilla
  • Haha
Wynja och 5 till
  • Laddar…
Har läst hela tråden , det framgår inte vad överenskommelsen är mellan beställare och byggare . Finns det något kontrakt?
 
  • Gilla
smgustaf och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Jag tycker det är otroligt tråkit att man ska bli utpekad som snål och en person som inte vill betala för sig. Så är det absolut inte!! Väljer aldrig det billigaste då oftast kvaliten blir därefter. Men samtidigt vill jag ha råd ifrån fler personer om hur man ska tänka i en sådan situation och dela med mig om detta om fler skulle råka ut för detta. Men tar det direkt med försäkringsbolaget och avslutar denna tråd här.
Nej gör inte, det, vi är flera som uppskattar inläggen.
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 8 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Men man skulle väl ha tagit en ännu dyrare hantverkare då..
Är det inte bättre att välja en duktig hantverkare som gör sitt jobb och går att kommunicera med på ett sätt/språk som fungerar för husägaren?

Jag ser inga problem att betala marknadsmässigt och låna ut en gäststuga/friggebod till en yrkesman som föredrar att sova över på fastigheten om man har gjort upp om det från början,men skulle aldrig acceptera nån som övernattade i soffan utan lov.
 
  • Gilla
  • Arg
hans10 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.