Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
L8ttas och 47 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Märkligt. Jag gissar att huset står tomt och att det är svårt att hålla koll? Bara att meddela arbetsledaren att dom slutar upp med det.
 
  • Gilla
Skåne2020 och 17 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Har man inte kommit överens om det är det oerhört oproffsigt och omdömeslöst av hantverkarna skulle jag säga !

Någon enstaka kväll om det tex blivit en storm som gör att dom inte kan ta sig hem, om det ligger avlägset, hade ju varit ok, men då hade hantverkerna ju talat om det och ersatt det dom ätit, erbjudit sig att tvätta handdukar osv ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Spindel. och 24 till
  • Laddar…
Ja, huset är mina föräldrars sommarhus, dock en modern villa och ingen liten stuga. Ska man acceptera att någon sover över i huset för att ingen är där? Även att någon lägger sog med skitiga arbetskläder i en soffa för 30000?
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
FKRI och 17 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Ja, huset är mina föräldrars sommarhus, dock en modern villa och ingen liten stuga. Ska man acceptera att någon sover över i huset för att ingen är där? Även att någon lägger sog med skitiga arbetskläder i en soffa för 30000?
Svar NEJ!
 
  • Gilla
Legere och 43 till
  • Laddar…
Jag hade bytt firma direkt. Är det svensktalande personal? Om inte, kan man undra vilka anställningsvillkor dom har...
 
  • Gilla
Freddde007 och 22 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Jag hade bytt firma direkt. Är det svensktalande personal? Om inte, kan man undra vilka anställningsvillkor dom har...
Dom pratar inte svenska, dock är företaget svenskt. Tänker på samma sätt som du, förmodligen jobbar dom svart med låg timpeng tyvärr :/ kan man kräva avdrag på priset?
 
  • Gilla
  • Ledsen
L8ttas och 8 till
  • Laddar…
G
Hade soffan kostat 18tkr hade det varit rimligare, men nu kostar den 30tkr och det är absolut förkastligt att sova i denna dyrgrip.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Rickohoj och 121 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Hde soffan kostat 18tkr hade det varit rimligare, men nu kostar den 30tkr och det är absolut förkastligt att sova i denna dyrgrip.
Var iofs inte priset som är det viktiga. Iofs hade man kanske inte brytt sig lika mycket om det var en sliten soffa med hål i. Det jag menar är att den måste göras rent, och är det fläckar kvar så blir det ju lite mera pengar det handlar om.
 
  • Gilla
Legere och 6 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
vart har ni hittar den här firman? inte svensk ägd va?
 
  • Gilla
Robomow och 4 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Dom pratar inte svenska, dock är företaget svenskt. Tänker på samma sätt som du, förmodligen jobbar dom svart med låg timpeng tyvärr :/ kan man kräva avdrag på priset?
Spelar egentligen inte någon roll: Har ni ett avtal med ett företag så kontakta dom och påtala att detta inte är ok !
Dom måste ha koll på sin personal och att sova över i någon annans hus utan att ha avtalat om det är inte ok. Att skita ned och äta upp mat/använda handdukar osv är inte heller ok, och ett väldigt udda beteende !
Sen om man misstänker att dom hyr in hantverkare som jobbar svart så är frågan hur man ställer sig till det och om man har några bevis/vill ta upp det också?

Byggherren (dvs även en privatperson som beställer arbeten) är ju normalt ansvarig för arbetsmiljön, men det finns undantag för privatpersoner:

Privatpersoner​

När privatpersoner beställer ett byggnads- eller anläggningsarbete enligt konsumenttjänstlagen gäller särskilda regler, om privatpersonen anlitar en enda entreprenör som självständigt får styra arbetet. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig. Entreprenören kan däremot i sin tur ta in underentreprenörer.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla till att renovera ett badrum eller bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har privatpersonen däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar som byggherre.
Men däremot upåpmanas ju även vi privatpersoner att uppmärksamma när misstänkt svartjobb kan förekomma, men frågan är som sagt när/om man tycker det är ett läge att ta upp det eller anmäla det till skatteverket.
 
  • Gilla
Monica Bjarnolf och 15 till
  • Laddar…
Det låter som det tyvärr rätt vanliga upplägget att "byggfirman" är bara ett säljbolag, de tar in affärer. Så fort de fått ett påskrivet kontrakt så lägger de ut jobbet på billigast möjliga arbetskraft från utlandet. Förekommer att en "plattsättare" arbetade med att skölja morötter på en bondgård någonstans. Innan han anlitas som plattsättare. Kanske till 50kr/h.

Jag skulle nog vara mindre orolig över att de förstör soffan osv. Jag skulle vara mer orolig över hur de utför ex. tätskiktet, el och VVS. Beteendet visar att det inte är proffsiga hantverkare. Försök få ut en bes. man innan de sätter kakel som döljer ev. fusk med tätskiktet.
 
  • Gilla
Heidina och 56 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Men enligt dig ska man alltså acceptera detta beteende. Hur ska vi kunna veta vad dom tar in för folk? Dessutom är det vårat försäkringsbolag som jobbar med detta företag. Är ett försäkringsärende.
Självklart är detta beteende helt oacceptabelt!
Har du pratat med försäkringsbolaget?
Pratat med arbetsledaren?
Själv hade jag slängt ut ”hantverkarna”, låst dörren och ringt ovannämnda.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 21 till
  • Laddar…
Man kan ju säga så här.
En seriös firma hade aldrig gjort så här.

Så visst har man varit snål i något avseende.


Sen vidare att ens ställa frågan om det är ok blir jag helt förbryllad över. Hur konflikträdd kan man vara?

Sen om soffan kostar 30000 eller 3000 är egalt. Kasta ut svinen.
Men då står man med problemet att man inte har råd/ vill betala vad det egentligen kostar att få gjort det man önskar. För det är detta som gjort att man hamnat i situationen från början.
 
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 17 till
  • Laddar…
är man verkligen tvingad att använda försäkringsbolagets egna bygg firma i sverige?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.