O oliven1 skrev:
Fast det kan du ju inte avgöra av den sektionsritningen?
Du menar att TS har en till sektionsritning som hen inte visar för oss? Isåfall får hen ju skylla sig själv som undanhåller information, jag utgår ju från det som presenteras.
 
  • Gilla
Kejsarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
För att den är inritad på sektionsritningen.
Enligt justusandersson kan man inte vara säker på att väggar som är utritade på sektionsritningar är bärande.
 
Violina Violina skrev:
Edit: Vad är det för ritning du pratar om då, den från 2012?

Oavsett, har du plankvägg ska du inte räkna med att det bara är att riva..
Ritning från 2012 är renovering.
Yttervägg är tegel.

Tack för svar! :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då bör väggsnutten mellan sovrums- och vardagsrumsdörren vara bärande (pelare som bär upp balkarna över dörröppningarna), den har du ju också ringat in. Sen får du tänka på att trappan troligen är fäst i väggen.

Det kan jag inte se, ser på båda ritningarna ut som att väggen är längs trappan, mitt emellan fönstren och i jämnhöjd med ytterdörrens ena sida.

Tillägg:
Eftersom det är den enda väggen på den ena långsidan kan väggen ha en stabiliserande funktion, dvs. förhindra att ytterväggen viker sig utåt.
Stämmer. Väggsnutt mellan vardagsrum och sovrum (mellan dörrarna) är en del av hjärtväggen alltså bärande. Jag kommer att behålla den delen mellan ny öppning och tidigare dörr likt en pelare/sektion.

Yttervägg är tegel.

Tack för engagemang och intresse. Mitt första inlägg här så märker att jag i trådstarten borde ha presenterat mer info!
 
K Kejsarn skrev:
Ritning från 2012 är renovering.
Yttervägg är tegel.

Tack för svar! :)
Är ytterväggarna i tegel eller är det tegelfasad?

Jag föreslår att du river en bit av ytskiktet på den vägg du tänker riva och kollar hur den är fäst i huset..
Är det stående plank och den ligger an direkt mot golvbjälkar/takbjälkar så är den stabiliserande, då behöver du någon som räknar på vad du behöver sätta dit för att ersätta den (precis som med bärande väggar).
Om väggen inte är stående plank, eller står på golvet/ligger an mot innertaket, då BORDE den vara safe att ta bort.

Detta säger jag som ägare av ett hus från samma epok och i egenskap av konstruktör (inte byggnads, men helt olika är det inte)

Edit: Ritningen (planlösningen) från 2012 säger egentligen ingenting om hur ditt hus är konstruerat
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du menar att TS har en till sektionsritning som hen inte visar för oss? Isåfall får hen ju skylla sig själv som undanhåller information, jag utgår ju från det som presenteras.
men det är ju en sektionsritning, har ju inget med bärande delar att göra.
utan du ser ju bara delar i ju det snittet, hade det funnits lättväggar ha du sett dom.

du ser ju tex ett fönster i den sektionen, menar du då enligt din logik att fönstret är bärande?
 
O oliven1 skrev:
men det är ju en sektionsritning, har ju inget med bärande delar att göra.
utan du ser ju bara delar i ju det snittet, hade det funnits lättväggar ha du sett dom.

du ser ju tex ett fönster i den sektionen, menar du då enligt din logik att fönstret är bärande?
I sektionsritningen (tredje uppifrån) är inget fönster med, men, OM det hade varit det så hade det med största sannolikhet varit lastbärande (ja, det finns såna fönster)
 
Violina Violina skrev:
I sektionsritningen (tredje uppifrån) är inget fönster med, men, OM det hade varit det så hade det med största sannolikhet varit lastbärande (ja, det finns såna fönster)
Det är visst ett fönster med och inget som säger att bara för att det är med på ett sektionsritning så är det bärande, varför skulle det vara så?

Allt är med på sektionen oavsett om det är bärande eller inte, det du ser på sektionen är ju allt i det snittet.
 
O oliven1 skrev:
Det är visst ett fönster med och inget som säger att bara för att det är med på ett sektionsritning så är det bärande, varför skulle det vara så?

Allt är med på sektionen oavsett om det är bärande eller inte, det du ser på sektionen är ju allt i det snittet.
Vart är fönstret?
Ritning av en husfasad utan synliga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Violina Violina skrev:
Vart är fönstret?
Ritning av husfasad med markerad detalj kring fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt justusandersson kan man inte vara säker på att väggar som är utritade på sektionsritningar är bärande.
Enligt justusandersson ska man räkna med det. Däremot kan man inte alltid räkna med att väggar som inte är med på den inte är mer elelr mindre bärande.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Enligt justusandersson ska man räkna med det. Däremot kan man inte alltid räkna med att väggar som inte är med på den inte är mer elelr mindre bärande.
En sektionsritning visar ett snitt genom byggnaden precis som planritningen gör, ingen skillnad.

och du ser i sektionsritningen precis som planritningen allt i det snittet oavsett om det är bärande eller inte.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Enligt justusandersson ska man räkna med det. Däremot kan man inte alltid räkna med att väggar som inte är med på den inte är mer elelr mindre bärande.
Jag frågade explicit en gång om det när det gällde en utritad vägg på sektionsritningen men där Justus just hade förklarat att den inte var bärande. Han svarade att det är vanligt att utritade väggar är bärande men det är inte alltid så.
 
BirgitS
O oliven1 skrev:
En sektionsritning visar ett snitt genom byggnaden precis som planritningen gör, ingen skillnad.

och du ser i sektionsritningen precis som planritningen allt i det snittet oavsett om det är bärande eller inte.
Nu brukar det väl vara en byggkonstruktör som gör sektionsritningen och vid det tillfället är det inte alltid som planlösningen är helt bestämd än eftersom köparen kan påverka placeringen av icke-bärande väggar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu brukar det väl vara en byggkonstruktör som gör sektionsritningen och vid det tillfället är det inte alltid som planlösningen är helt bestämd än eftersom köparen kan påverka placeringen av icke-bärande väggar.
arkitekten gör alltid sektioner med och då ingår alla byggdelar.
alla byggdelar där snitten tas ska vara med på sektionen.

detta är helt självklart, du tar ett snitt någonstans i byggnaden och då ser du allt i precis det där snittet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.