T test1 skrev:
Tycker det blev skitsnyggt! Att de kan inredning är solklart.

Men, både i detta avsnitt och i det avsnittet med den kvinnliga besiktningsingenjören får jag känslan av att SVT medvetet försöker ge känslan av att de gjort allt själva.

Är det just för att de vill visa att kvinnor och "bögar" också kan minsann ?
Gillar inte att vara konspiratorisk men jag kan väl inte vara den ända som ser mönstret ?
Jag vill inte heller vara konspiratorisk, men ofta är det lite för tydligt. Nästan alla vill var PK, och totalförnekar allt, hur tydligt det än är. (Ett exempel är hur många procent som är homosexuella i dejtingprogram på TV.)
Men, det tråkiga är att det snarast ger motsatt budskap. Varför måste man försöka visa att kvinnor och bögar också kan?
ÄR INTE DET SJÄLVKLART?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Känns som att det förekommit i flera program nu. Att byggena renoveringarna tuggar på i sakta/normalt tempo och är knappt halvklart när det börjar närma sig sändning. Sen händer orimligt mycket under sista månaden.
Kanske TV-produktionen känner sig så pressade att få ihop något färdigt att sända att de skickar dit ett gäng hantverkare på slutet? Som inte belastar husägarens budget.
Skönt att höra, att jag inte är ensam om den uppfattningen. Det är som sagt flera program där det går långsamt eller vanligt tempo. Så har de hållt på i ett par år ibland, och de har bara rivit. Men sen räcker det tydligen med en månad för två totala nybörjare att bygga upp, måla och tapetsera kanske 200m2. Då hinner de dessutom att lägga om taket och anlägga hela trädgården.
Det blir bara larvigt. Men det tråkiga är att många människor tror på det. Dels kanske några sätter sig i olycka genom att investera i ruckel, i tron om att det är jättebilligt, och jätteenkelt att renovera.
Men sen kan det också ställas orimliga förväntningar på hantverkare.
 
  • Gilla
Bittanbej och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Var det inte så att de hade en renoveringskassa där de tog ut när de köpte grejor och lade in när de sålde. Var lite otydligt presenterat, men kan ha varit en anledning till att de inte tillförde mer än 380 000kr till projeketet. Hade varit kul att se vad de sålt osv. Nu blev det hängande i luften och gav intrycket att det kostat 380 000kr. Vi fick inte reda totala kostnaden, helt enkelt.
Jo, men vad kan de ha lyckats sälja. Även om det fanns lite plank, några dörrar, och annat skräp. Så kan det som absolut mest röra sig om 100kkr. Vilket är för högt räknat men ändå inte gör summan rimlig.
Det räcker att titta på kök 20kkr, tak 40kkr, målning utsida 30kkr fönster 50kkr, snålt räknat så är du uppe i 140kkr.
Invändigt var allt borta, bara skalet kvar. Om de då lyckades bygga 240m2 för 1000kr/m2 så skulle de klara sig. Men, med tanke på att anban INGEN det under det 10-dubbla så tar jag det bara som en ren lögn.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag vill inte heller vara konspiratorisk, men ofta är det lite för tydligt. Nästan alla vill var PK, och totalförnekar allt, hur tydligt det än är. (Ett exempel är hur många procent som är homosexuella i dejtingprogram på TV.)
Men, det tråkiga är att det snarast ger motsatt budskap. Varför måste man försöka visa att kvinnor och bögar också kan?
ÄR INTE DET SJÄLVKLART?
Så du menar att avsnitt med kvinnor och HS är överrepresenterade i Husdrömmar? Jag förstår hur du tänker men jag tror också tyvärr att du har fel.
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så du menar att avsnitt med kvinnor och HS är överrepresenterade i Husdrömmar? Jag förstår hur du tänker men jag tror också tyvärr att du har fel.
Där kom den...
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jo, men vad kan de ha lyckats sälja. Även om det fanns lite plank, några dörrar, och annat skräp. Så kan det som absolut mest röra sig om 100kkr. Vilket är för högt räknat men ändå inte gör summan rimlig.
Det räcker att titta på kök 20kkr, tak 40kkr, målning utsida 30kkr fönster 50kkr, snålt räknat så är du uppe i 140kkr.
Invändigt var allt borta, bara skalet kvar. Om de då lyckades bygga 240m2 för 1000kr/m2 så skulle de klara sig. Men, med tanke på att anban INGEN det under det 10-dubbla så tar jag det bara som en ren lögn.
Så kan det vara. Som sagt vet vi inte vad de sålt och om det bara var från detta bygge eller de hade annat sparat som såldes. Det fick vi inte reda på.
 
HOBBY ARCHITECT
Förstod att det var det sista avsnittet för säsongen när man började inse hur tråkigt det var. Poängen var väl att det var billigt, men dassig inredning. Huset borde målas vitt och köksluckorna borde inte haft den mesiga färgen.
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Där kom den...
Jag är bara nyfiken ur ett rent statistiskt perspektiv.Är det ett tyckande utan verklighetsförankring så faller det rätt platt.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Så kan det vara. Som sagt vet vi inte vad de sålt och om det bara var från detta bygge eller de hade annat sparat som såldes. Det fick vi inte reda på.
Men om de hade saker sedan gammalt som de sålde, så är det ju ungefär som att inte räkna med gamla sparpengar i kostnaden. Men, det är för all del inte alls omöjligt att det är så de gjort. Alltså sålt gamla grejer, och inte räknat in det.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är bara nyfiken ur ett rent statistiskt perspektiv.Är det ett tyckande utan verklighetsförankring så faller det rätt platt.
Egentligen så är det ju överrepresenterat. Man säger att ca 2% är homosexuella. Det skulle innebära 2 program av 100 med homosexuella. Jag kommer ihåg 4 avsnitt på rak arm. Vet inte hur många program totalt, men långt under 200, även under 100.
Vad gäller kvinnor har jag dock ingen statistik. Tror inte heller att kvinnor varit överrepresentativa ur mängdsynpunkt.
 
  • Arg
  • Gilla
Jo An1 och 2 till
  • Laddar…
Poängen är att det är för få program för att dra några som helst slutsatser.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Tyckte det var en del inspirerande delar. Lät ju billigt och imponerande att lyckas med allt själva så snabbt. Kanske har man prutat ner eller rentav fått en hel del sponsring utav material och arbete när man berättat att man ska vara med i husdrömmar (?).
 
S Stuff skrev:
Känns som att det förekommit i flera program nu. Att byggena renoveringarna tuggar på i sakta/normalt tempo och är knappt halvklart när det börjar närma sig sändning. Sen händer orimligt mycket under sista månaden.
Kanske TV-produktionen känner sig så pressade att få ihop något färdigt att sända att de skickar dit ett gäng hantverkare på slutet? Som inte belastar husägarens budget.
Det är snarare så att de som medverkar känner sig stressade av att visa upp ett så färdigt hus som möjligt i tv. Vet flera som tagit semester sista månaden för att hinna så långt som möjligt inför slutinspelningen. För egen del så hyrde dock Svt in en städfirma dagen innan slutinspelning när de insåg hur rörigt det var samt att två av deras ljudtekniker hjälpte till att skjutsa ett matbord från förråd till huset. Men det är nog i undantagsfall.
 
I igelkotten82 skrev:
Det är snarare så att de som medverkar känner sig stressade av att visa upp ett så färdigt hus som möjligt i tv. Vet flera som tagit semester sista månaden för att hinna så långt som möjligt inför slutinspelningen. För egen del så hyrde dock Svt in en städfirma dagen innan slutinspelning när de insåg hur rörigt det var samt att två av deras ljudtekniker hjälpte till att skjutsa ett matbord från förråd till huset. Men det är nog i undantagsfall.
Ja det måste såklart vara väldigt stressade och också tråkigt att produktionens tidplan väger tyngre än den egna tidplanen. Såklart måste tidplaner kunna revideras baserat på oförutsedda händelser, förändrat ekonomiskt läge etc. etc.

Jag tror inte att det är undantagsfall utan har blivit för allt vanligare från pandemin och framåt. Tråkigt för byggarna som måste stressa och ibland tråkigt för oss tittare som får hålla till godo med halvfärdiga resultat som inte är riktigt i mål.

Det känns som att produktionen har för få hus i röret helt enkelt. En produktion som denna kan ju inte "bara" ha 8-10 byggen i röret inför nästa säsong utan måste ju ännu mer framförhållning med 20-30 hus i röret.
Dels för att varje bygge ibland kan ta 3-4 år utan att det är någon konstigt med det. Men också för att enstaka byggen ska kunna dra ut på tiden och då istället sändas nästkommande säsong för både deras och våran skull
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja det måste såklart vara väldigt stressade och också tråkigt att produktionens tidplan väger tyngre än den egna tidplanen. Såklart måste tidplaner kunna revideras baserat på oförutsedda händelser, förändrat ekonomiskt läge etc. etc.

Jag tror inte att det är undantagsfall utan har blivit för allt vanligare från pandemin och framåt. Tråkigt för byggarna som måste stressa och ibland tråkigt för oss tittare som får hålla till godo med halvfärdiga resultat som inte är riktigt i mål.

Det känns som att produktionen har för få hus i röret helt enkelt. En produktion som denna kan ju inte "bara" ha 8-10 byggen i röret inför nästa säsong utan måste ju ännu mer framförhållning med 20-30 hus i röret.
Dels för att varje bygge ibland kan ta 3-4 år utan att det är någon konstigt med det. Men också för att enstaka byggen ska kunna dra ut på tiden och då istället sändas nästkommande säsong för både deras och våran skull
Det hade de nog gärna haft men med 30 byggen i röret så måste man veta att programmet ska sändas 3 år framåt i tiden och att de programledarna man har kontrakt med även är kontrakterade så långt framåt i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.