Hej.
Funderar på att öppna upp i vardagsrummet och undrar om denna vägg kan vara bärande?

Enligt äldre ritning verkar det som att den tidigare blivit flyttad?

Tacksam för svar.
 
  • Ritning över en våningsplan med en markerad vägg i vardagsrummet, potentiellt bärande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husfasad med markerad vägg i rött för att visa potentiellt bärande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk sektionsritning av ett hus som visar en potentiellt bärande vägg och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bostadsplan där en vägg i vardagsrummet är markerad med rött för att ifrågasätta dess bärighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det den rödinramade väggen du undrar över?

Väggar som går i samma riktning som själva takstolarna går brukar sällan (aldrig?) vara bärande.
Ser även ut som att det är självbärande takstolar, syns bla på öppningen mellan matplats-vardagsrum.

Väggen som går parallellt med långsidorna är troligen bara stödjande vägg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det den rödinramade väggen du undrar över?

Väggar som går i samma riktning som själva takstolarna går brukar sällan (aldrig?) vara bärande.
Ser även ut som att det är självbärande takstolar, syns bla på öppningen mellan matplats-vardagsrum.

Väggen som går parallellt med långsidorna är troligen bara stödjande vägg.
Okej. Ja precis den rödmarkerade. Verkar rimligt. Den äldre ritningen tror jag visar att väggen tidigare är flyttad?
 
Sektionsritningen visar tydligt att det bara är den längsgående väggen genom hela huset som är bärande. Men bra att du frågar, det finns ju modulhus där det istället är alla tvärgående väggar som är bärande.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Den kan ju ha en sidostabiliserande funktion..
 
Violina Violina skrev:
Den kan ju ha en sidostabiliserande funktion..
I gamla hus med plankstomme eller timmerstomme, absolut. Men det här verkar inte vara något särskilt gammalt hus.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Sektionsritningen visar tydligt att det bara är den längsgående väggen genom hela huset som är bärande. Men bra att du frågar, det finns ju modulhus där det istället är alla tvärgående väggar som är bärande.
Fast det kan du ju inte avgöra av den sektionsritningen?
 
Anna_H Anna_H skrev:
I gamla hus med plankstomme eller timmerstomme, absolut. Men det här verkar inte vara något särskilt gammalt hus.
Tycker sektionsritningen liknar den jag har på mitt hus, och den är från -44

Edit: @Kejsarn när är huset byggt?
 
Violina Violina skrev:
Tycker sektionsritningen liknar den jag har på mitt hus, och den är från -44

Edit: @Kejsarn när är huset byggt?
jo men @Anna_H skrev följande:
"Sektionsritningen visar tydligt att det bara är den längsgående väggen genom hela huset som är bärande."

Då undrar jag självklart hur man tydligt kan se det?
 
Case closed.
Fick tag i konstruktören som berättade att endast ytterväggar och hjärtväggen (den längsgående i mitten parallellt med långsidan) är bärande.

Ritning från 2012.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kejsarn skrev:
Case closed.
Fick tag i konstruktören som berättade att endast ytterväggar och hjärtväggen (den längsgående i mitten parallellt med långsidan) är bärande.

Ritning från 2012.
Är huset byggt 2012??
 
Violina Violina skrev:
Är huset byggt 2012??
Nej, byggt samma år som ditt
 
Edit: Vad är det för ritning du pratar om då, den från 2012?

Oavsett, har du plankvägg ska du inte räkna med att det bara är att riva..
 
BirgitS
K Kejsarn skrev:
Case closed.
Fick tag i konstruktören som berättade att endast ytterväggar och hjärtväggen (den längsgående i mitten parallellt med långsidan) är bärande.

Ritning från 2012.
Då bör väggsnutten mellan sovrums- och vardagsrumsdörren vara bärande (pelare som bär upp balkarna över dörröppningarna), den har du ju också ringat in. Sen får du tänka på att trappan troligen är fäst i väggen.
K Kejsarn skrev:
Enligt äldre ritning verkar det som att den tidigare blivit flyttad?
Det kan jag inte se, ser på båda ritningarna ut som att väggen är längs trappan, mitt emellan fönstren och i jämnhöjd med ytterdörrens ena sida.

Tillägg:
Eftersom det är den enda väggen på den ena långsidan kan väggen ha en stabiliserande funktion, dvs. förhindra att ytterväggen viker sig utåt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jo men @Anna_H skrev följande:
"Sektionsritningen visar tydligt att det bara är den längsgående väggen genom hela huset som är bärande."

Då undrar jag självklart hur man tydligt kan se det?
För att den är inritad på sektionsritningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.